Publicerat Februari 18, 201214 yr Har beslutat att beställa en Leupold VX-R 3-9x50 men vilka ringar är lämpliga för montage av denna? Jag har Weaverklack fram och bak på vapnet den ska sitta på På samma sida har jag hittat dessa: http://theopticzone.com/products-page/mounts/weaver/4-hole-skeleton-rings/weaver-skeleton-30mm-rings-medium-matte/ De borde vara vettiga. Men hur vet jag om Medium är lagom höjd? Idag sitter det en 32mm-glugg på den mew weaverringar men jag vet inte om de är låga, medel eller höga men den sitter väldigt tight monterat. Från toppen av nuvarande baser till pipan är det 5 mm. Sen vet jag iofs inte om jag kan bibehålla samma baser som jag har nu? Främre basen känns knappast som den passar på bössan för den går för långt bak, sticker ut 9 mm över slutstycket och utkastet så denna är slipad, förmodligen för att bössan ska kasta ut hylsan ordentligt.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Vad för bössa? Jag hade byt baser och gjort iordning allt nu med ny kikare. Byt baser, mät höjden till underkant kikare (medium brukar vara ca 5 mm. Hög ca 8-9 mm- rek till objektiv från 44 mm men det beror på baserna och din pipprofil) Vissa tillverkare mäter halva tubdiameter ner till bas. Dvs 5 mm + 25.4/2 Köp kvalitets ringar som du sedan slipar in så kikaren ligger spänningsfritt. Rek Leupolds Qr eller qwd om du skall ha snabbmontage 5 mm mellan objektiv/pipa är perfekt. Kolla bara så inte basernas kant exc ligger mot någonstans
Publicerat Februari 19, 201214 yr Orkar inte skriva igen så jag länkar: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=75673 -- Mats
Publicerat Februari 19, 201214 yr Författare Tack för tipsen och kanonbra lathund Mats. Det är en gammal Lakelanderbössa och jag vette katten vad för baser som skulle behövas ifall man ska byta (för uppenbarligen passar inte den främre som sitter på optimalt). De gamla baserna monterade Kjells vapen dit när jag köpte bössa inkl kikarsikte för dryga 10 år sedan. Hitter inte min bössmodell i http://www.vildsvin....averschemat.pdf (hade samma problem i en tidigare tråd när det kom till att ta fram weaverklack för montering av aimpoint på min kombi. Jag är helt enklelt inte så haj på det här med siktesmontering Hade tänkt passa på att beställa ringar också från opticzone men det kanske är bättre att vänta till siktet kommer hem och sedan mäta på det?
Publicerat Februari 19, 201214 yr EDIT: Om det är en 389 så ska det vara Weaver 35 eller 46 både fram och bak (skillnad på höjden). För andra fabrikat letar du upp Sauer 90 i listan... ;-) För M375 minns jag inte.... -- Mats
Publicerat Februari 19, 201214 yr Författare EDIT: Om det är en 389 så ska det vara Weaver 35 eller 46 både fram och bak (skillnad på höjden). För andra fabrikat letar du upp Sauer 90 i listan... ;-) För M375 minns jag inte.... -- Mats Det var inte dåligt vad du var insatt "dessvärre" är det en Lakelander 375
Publicerat Februari 19, 201214 yr Författare Så, nu var både sikte och ringar beställda i alla fall får jag se om det går OK att montera på befintliga klackar.
Publicerat Juli 19, 201411 yr Så, nu var både sikte och ringar beställda i alla fall får jag se om det går OK att montera på befintliga klackar. Hei, Hva slags baser har du på din rifle? Jeg har en Lakelander 375, men ringene passet ikke med kikkerten. Basene gjør så avstanden mellom ringene blir for stor.
Publicerat Juli 31, 201411 yr Författare Hei, Hva slags baser har du på din rifle? Jeg har en Lakelander 375, men ringene passet ikke med kikkerten. Basene gjør så avstanden mellom ringene blir for stor. Nu var det ett tag sedan jag sålde bössan men det var weaverbaser monterade på bössan och jag är rätt säker på att jag köpte medium weaverringar. Dock satt bakre basen väldigt långt fram så jag förstår att det kan vara problem med långt avstånd mellan ringarna. Bakre basen var tvungen att slipas på undersidan mot utkastet innan montering på bössan för att passa mekanismen. Dock hade det inget att göra med nya 30mm-tuben utan det var precis samma på mitt gamla sikte.