Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken hundjakt är roligast och varför?

Featured Replies

Publicerat

Var ut på lojakt för första gången i livet idag....med plotthund och foxhound. Det var skoj! Bra hörbarhet på skallet (eller vad man ska kalla det ;) ).

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

• Svar 78
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Personlig favorit är en avkopplande drevjakt på rådjur/hare med egen hund. Nöjet av att se sin egen hund utvecklas och få äran att följa med i både mot och medgång är oerhört fascinerande. Älgjakten

• grytjägaren
    grytjägaren

rovdjursjakt med stövare!!!!! sen om det är lo björn räv grävling mink eller mård spelar mindre roll!

• Uteiskogen
    Uteiskogen

Lika väl som jag älskar älg- och grisjakt med ställande hund, lika väl som jag är kär i fågeljakt med stående hundar, lika väl som jag är förtjust i långa drev med såväl kortbenta som långbenta hun

Publicerat

Den lyckade jakten med egen hund är den bästa.

Publicerat

Idag var det lodjursjakt med stövare :) Absolut roligast

Publicerat

Själv tycker jag att jakt med ställande hundar är jäkligt kul. Speciellt med min äldre laika som ställer allt från ekorre till björn. Man vet inte riktigt vad han skäller på. Jag har dock lärt mig höra viss skillnad på ståndskallen, tex om det är fågel eller mård uppe i ett träd så river han kopiöst mycket kvist i träden så då vet jag att det inte står nere på backen. I höstas satt det dock en liten björn i ett träd så den gången hade jag fel... Två gånger tidigare har jag trott att det har varit grävling men det var björn då också. Det är väldigt spännande med en 22:a i handen i bäckmörker i en contortaplantering med ca 1 m sikt... På älgjakten har det hänt att man trott det har varit björn men det har visat sig att det har varit griniga grävlingar istället. Dessa brukar man känna på ca 20 m håll på lukten. Det luktar get av dem när de blir stressade.

Det som är kul med honom är att man kan sticka ut 2 timmar på eftermiddagen efter jobbet och det brukar kunna bli en vettig jakt på tex fågel eller mård. Trädskällarjakten är skitkul.

Som sagt allt kan hända när man är ute och jagar med honom. Jag hoppas hans dotter blir likadan. Hon är på god väg och det har skjutits både älg, mård, fågel och grävling för henne i höstas.

Vi har även en vorsteh men skogsfågeljakt med den har jag inte fastnat för ännu. Jag får ingen adrenalinkick av att se en hund stå blickstill. På fjället är det dock kul men det är på ett annat sätt.

Något jag inte tycker är kul är jakt med drivande hundar. Det är dock onekligen väldigt effektivt men jag hatar verkligen att stå på pass. Det är för "passivt" för mig. Jag är för otålig för den jaktformen tyvärr. Men framför allt rovdjursjakt verkar ju va effektivt med stövare.

Publicerat

Jag har hittills bara jagat med andras hundar och min åsikt är ännu så länge att den senast genomförda lyckade hundjakten är den som lyser klarast. Och då kan det vara nästan vad som helst. En annan förutsättning för att det skall bli roligt är att man jagar i trevligt sällskap.

Till hösten kanske jag ändrar mig, då skall min tjt jagas in.

Publicerat

Hade tills igår!... :/ Men nu kan jag ju jaga så mkt jag vill istället! :)

Aj faen. :(

Publicerat

den senast genomförda lyckade hundjakten är den som lyser klarast. Och då kan det vara nästan vad som helst. En annan förutsättning för att det skall bli roligt är att man jagar i trevligt sällskap.

+1
  • 2 weeks later...
Publicerat

Det bästa är nog då man tar jycken, bössan och patronbältet och sticker ut o rastar hunden i en timme efter skolan innan det blir mörkt!

Publicerat

Hjort- och grisjakt med riktigt bra kortstötande hundar (och jag får skjuta). -_- -_-

Publicerat
Hjort- och grisjakt med riktigt bra kortstötande hundar (och jag får skjuta).

+1

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?ocn54p

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Personlig favorit är en avkopplande drevjakt på rådjur/hare med egen hund. Nöjet av att se sin egen hund utvecklas och få äran att följa med i både mot och medgång är oerhört fascinerande.

Älgjakten är alldeles för uppstyrt och ger inte den riktiga frihetskänslan och avkopplingen

Publicerat

Håller hellt och hållet med Matin :)

Publicerat

det finns ingen roligare jakt här i norrland en löshundsjakt på älg :)

det är en otrolig känsla att få smyga på ståndskall :)

vi är ungefär bara 5 personer som jagar som mest så det är ganska fritt också :D

vi har 3 jämtar :)

Publicerat

rovdjursjakt med stövare!!!!! sen om det är lo björn räv grävling mink eller mård spelar mindre roll!

Publicerat

Kan bara hålla med :wub:

Sent from my ST17i using Tapatalk

• 2 months later...
Publicerat

att gå ut en morgon med ny färsk spår snö och ha 3-4 rävspår att välja på och ha en bra stövare och terrier att använda är det bästa jag har provat på efter björnjakt! att sen släppa stövaren försöka få ner några rävar i gryt och kanske skjua 2-3 rävar på en dag för hund det är sjukt roligt! att gå och titta på naturen är härligt men det hinner jag göra när jag fiskar när jag jagar då ska saker dö i en rask takt!

Publicerat

rovdjurs jakt med srövare eller spetshundar ärnog bland de roligaste, sen om de är mink,mård,grävling,räv, lo eller björn spelar inte nån roll som gryt jägaren säger.

men visst vildsvins jakt med bra hundar är inte häller fel.

då ja har en spte hun själv som hålls på att jagas in på rovdjur o vildsvin.

Publicerat

Ett bra ståndskall på björn med en hund som ligger på hårt och arbetar nära är ju lite speciellt, men nackdelen kan vara att det är lite för mycket tävling i denna jakt. Den tar fram de sämsta sidorna hos vissa. Det som ger mig mest tillfredsställelse är nog ändå att lyckas med ett riktigt bökigt eftersök, där hunden och förare fått kämpa, mil efter mil genom hela natten. Ripjakten med en bra, storgående engelsk setter ger en upplevelse som ingen annan jakt kommer i närheten av.

Publicerat

Lika väl som jag älskar älg- och grisjakt med ställande hund,

lika väl som jag är kär i fågeljakt med stående hundar,

lika väl som jag är förtjust i långa drev med såväl kortbenta som långbenta hundar,

Och oaktat om det är den rena jakten, eller spårning för att korta djurs lidande,

så älskar jag likväl att bara ta bössan på axeln och ge mig ut med min slasktratt till hund,

och inte riktigt veta vad han gafflar om i skogen.

När dagen når sitt slut, och oavsett vilken jakt man gett sig ut på, så har hundarna alltid gett en något att glädjas och le åt.

Så min sluttes är att jag gillar alla jakter, som har någon form av duktiga hundar i sig.

Publicerat

Röstar på kortdrivare och att själv gå som hundförare. Men det är ju jag det och min erfarenhet. Jag har aldrig jagat toppfågel t.ex. vilket jag känner på mig vore kul med en bra spets.

Publicerat

Kortdrivare som driver allt, att själv gå med spaniel i små täta tjörnen med kanin,hare o rå är min favorit.

Publicerat

rådjurs jakt med basset tycker jag är allra bäst! dom har bra skall och får oftast djuren att bukta bra!!

Publicerat

Svaret är enkelt. Den bästa hundjakten av alla man kan tänka är...

NÄSTA!

Publicerat

ja de finns ju ingen tråkig hund jakt :D

Publicerat

ja de finns ju ingen tråkig hund jakt :D

Gäller det enbart bra hundar håller jag med då långt ifrån alla hundar är bra tycker jag det finns massor med tråkig hundjakt.

Att följa ett ekipage där hunden är dålig och ägaren har mängder med ursäkter varför det misslyckas är rent jobbigt, för säger man vad man tycker har man en ovän för livet :lol: