Publicerat Maj 14, 200620 yr Trodde först det var samma händelse som i Norrbottens-Kuriren. Liknande händelseförlopp och liknande namn på platserna. Iaf passande namn på ställena, Björnträsk och Älgträsk. Det lär nog ha hänt mer än en gång med tanke på namnen. Här är Björnträsk-storyn http://www.kuriren.nu/%5CGEN_Utmatning_Ett...icleID=1182423 Tog visst lång tid att få ihjäl älgen, 40 minuter . Man kan ju undra hur många sådana här händelser som utspelar sig i naturens underbara värld med en björnstam på ca 3000 individer :'(. Mörkertalet är nog stort som det brukar heta. Björnen är ju ingen vegetarian precis, en uppgift som skymtar fram i media då och då. Enl Skandinaviska Björnprojektets slutrapport har spillningsanalyser visat att födovalet på våren är till 38 % kött, mest älg. På sommaren ökar köttandelen till 45 %, mest älgkalvar. Myror äts till ca 30 %, gräs 12-13% och på hösten blir det förståss mycket bär. Bär finns ju nästan överallt. Björnen är inte dum, man ska inte stå i maten utan ta för sig. http://www.jagareforbundet.se/docs/ursslutrappF2C.pdf Oj, vad långt det här blev.
Publicerat Maj 15, 200620 yr Författare Snacka om att vara likt var andras historier. Det är mycket som har hänt i Björnstammen sedan -89 när den slutrapporten blev färdig. ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Maj 21, 200620 yr Björnen är ju himla hungrig nu då den vaknar så den passar väl på att ta sig ett litet skrovmål som älg ibland när den får tag i den , det lär nog ha varit en mäktig syn att se det dära utspela sig på isen ...
Publicerat Maj 22, 200620 yr Ur Björn-träsk artikeln.. – Nu har jag ju sett att stället gör skäl för namnet, men jag är glad att vi inte har björnen på den här sidan sjön, säger han. Har han inte fattat att björnar har ben??? : : :
Publicerat Maj 22, 200620 yr Jag som jagar runt Björnträsk, varför får jag aldrig se en björn ??? ??? Men visst det har blivit allt tätare mellan spår och sånt.
Publicerat Maj 23, 200620 yr Författare Jag som jagar runt Björnträsk, varför får jag aldrig se en björn ??? ???Men visst det har blivit allt tätare mellan spår och sånt. Ett steg närmare. ;D Fortsätt att följ spåret så kanske Du kommer ifatt Björnen.
Publicerat September 7, 200619 yr Snart är det väll bara och göra en åtel och vakta på björnen, finns ett ställe här där jag bor som heter Bäckronningen där en har får som hela tiden minskar i antalet, björnen tar sina skrov då och då, blir väll att sitta där och vänta
Publicerat September 7, 200619 yr Snart är det väll bara och göra en åtel och vakta på björnen, finns ett ställe här där jag bor som heter Bäckronningen där en har får som hela tiden minskar i antalet, björnen tar sina skrov då och då, blir väll att sitta där och vänta jaha ska du skjuta "peders" björn nu oxå ;D