Publicerat Februari 21, 201214 yr Hur får man ersättning när man varit ute på uppdrag som ej är viltolycka. Var ute igår och avlivade en dov som var intrasslad i stängsel. Jag har läst om det här på forumet någon stans men kan ej hitta det.
Publicerat Februari 21, 201214 yr Vem gav dig uppdraget? Den ligger väl närmast tillhands att betala kalaset. Om du inte tagit åt dig uppdraget gratis enligt §52 i nedanstående FAP. http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Forfattningar-och-lagar/Publicerat/FAPRPSFS1/RPSFS-20106---FAP-226-1/
Publicerat Februari 21, 201214 yr Du fär inte betalt av polisen om du inte fått uppdraget av dom det händer titt som tätt att polisen ringer och man får åka ut på sjuka älgar skabbrävar mitt i byn kor som har rymt och är på vägen men det ingår inte i uppdraget som kontaktman eller eftersöksjägare polisen på LkC vet inte vem dom ska ringa så då ligger vi nära till hands i ditt fall skulle jag ringt markägaren eller jakträttsinehavaren låtit dom avliva hjorten
Publicerat Februari 22, 201214 yr Det finns en blankett man kan fylla i om ersättning från staten om man har avlivat/förkortat lidande av statens vilt som ej är trafik relaterat,men jag vet inte om det gäller dov? Älg ska det gälla iaf
Publicerat Februari 23, 201214 yr Dov är väl ändå inte statens vilt... (dock gäller samma lagar i övrigt om eftersök eller liknande) Fick du uppdraget av markägare/jakträttsinnehavare/motsvarande så kan nog de ersätta dig för eventuella kostnader men är det en isolerad händelse så får man nog ta en sådan kostnad själv ibland... Som jägare med möjlighet att avliva skadat vilt får man inte helt sällan göra sådana saker gratis och personligen är det mer än helt ok med tanke på att djuret slipper lida.
Publicerat Februari 24, 201214 yr Författare Fick svar idag av våran NVR ansvarige på polisen. Det finns en blankett som heter 226-2 som ska fyllas i så får man ersättning.