Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Huvudbry!

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Nu har det jäklar i mig börjat snurra runt för mycket i huvudet alltså!

Jag har följande problem!

Jag ska sälja min Husqvarna mod.640 i kaliber 8x57js för att lämna plats för en tysk bössa med pipbytessystem.

Denna bössan ska vara ett kompliment till min Krico 700 i 6,5x55, så en grövre kaliber är ett måste. eller 7mm och grövre vill jag nog helst ha det.

Har då kollat runt en hel del på en Mauser mod.66 för att denna uppfyller alla mina krav. Men det var lite lurigare att få tag i en sådan än vad jag trodde.

Men jag har nog löst det hyffsat ändå, men nu började jag fundera över att det finns ju facktiskt minst en bössa till som uppfyller kraven på att vara ett pipbytessystem och ändå kostar under 10 000kr.

Det är givetvis Blaser 850 jag tänker på! Men jag har komit på mig själv om att ha för dålig kunskap om både Mauser 66:an och Blaser 850:n så jag skulle vara tacksam om någon har någon av dessa kan skriva för och nackdelar och vad ni hade valt av dessa samt i vilken kaliber. Kalibern är jag dock rätt säker på vad jag vill ha men det kan vara kul att veta hur andra tänker 

MVH/Jocke

Publicerat

För att lägga till lite funderingar så finns ju faktiskt mkt mera att få under 10000... En beggad Hva, Sako, Remington med en inpassad extra pipa byggd av tex Stenroos får du för en bra bit under 10 lax totalt.  Ett annat alternativ - köp 4 st olika Hva 1600 i tex 6,5x55, .270 Win, .30-06 och 9,3x62. De kostar kring 10 000. Sedan säljer du 3 slutsycken för 1500/st. Då har du 4500 att lägga på en smed som kollar headspace och ev slår nytt patronläge i de bössor vars slutstycke du sålt - när du använder slutstycket från bössa nr 4. Sök licens på ett komplett kulgevär samt tre växelsatser. Klappat och klart och då slipper du skjuta in mellan gångerna du byter kaliber/slutstycke!

Publicerat
För att lägga till lite funderingar så finns ju faktiskt mkt mera att få under 10000... En beggad Hva, Sako, Remington med en inpassad extra pipa byggd av tex Stenroos får du för en bra bit under 10 lax totalt.  Ett annat alternativ - köp 4 st olika Hva 1600 i tex 6,5x55, .270 Win, .30-06 och 9,3x62. De kostar kring 10 000. Sedan säljer du 3 slutsycken för 1500/st. Då har du 4500 att lägga på en smed som kollar headspace och ev slår nytt patronläge i de bössor vars slutstycke du sålt - när du använder slutstycket från bössa nr 4. Sök licens på ett komplett kulgevär samt tre växelsatser. Klappat och klart och då slipper du skjuta in mellan gångerna du byter kaliber/slutstycke!

Detta låter ju bra. Men nja det blir nog inte att jag gör såhär.

Det är ju en Husqvarna som ska ur skåpet. Då vill jag inte gå och köpa fler Husqvarnor när jag sålt den.

Nä vill nog kunna ha en bössa som har växelsatser och som man kan packa ner i en lite mindre väska/fodral än dom andra bössrna ska ner i (140cm) eller hur stora och klumpiga nu vapenfodralen är.

Näpp, vill ha något som går att skruva isär och som det går att byta pipa på. Och dessutom så ska den helst ha Tyskt ursprung (Blaser, Mauser m.fl)

Men tack för tipset Mr Fiberclass!

MVH/Jocke

Publicerat

Varför inte en sauer 200/cg4000 eller en sauer 202 de verkar va fina dössor  ;D ;D ;D

Publicerat
Varför inte en sauer 200/cg4000 eller en sauer 202 de verkar va fina dössor  ;D ;D ;D

Trevligt att vi fick lite fart i denna tråden ju! ;)

Bara en fråga Peben!  läste du mitt första inlägg? ;)

Får inte kosta över 10 000kr då skiter sig i alla fall Sauer 202 sig rejält!

De äldre vertionerna har jag dålig kunskap om.

MVH/Jocke

Publicerat

Farsgubben har en CG4000 i 3006/6,5x55 som skuter bra o e änkel att byta pipa på

Publicerat
Farsgubben har en CG4000 i 3006/6,5x55 som skuter bra o e änkel att byta pipa på

Tror du det går att få en sådan för under 10 000kr i fint skick?

Det skulle klart vara ett alternativ facktiskt.

Glömde ju att tacka för tipset. va jag är oförskämd  :-[

Tack Tack Peben!

MVH/Jocke

Publicerat

På jaktcamo i arlöv för 9500 i kal 308 med en pecar monterad  ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Det enda jag vet om Blaser 850 är att modellen kom 1985 är att den har roterande slutstyckshuvud med riktiga låsklackar och inte såna där fjädermojar som R93:an envisas med trots flera uppmärksammade haverier.......

Men jämfört med en Mauser 66 så är 850 en ganska ful skapelse ;)

/Micke

Publicerat
På jaktcamo i arlöv för 9500 i kal 308 med en pecar monterad   ;D ;D ;D ;D ;D

Kikarsikte har jag redan. så då kanske det går att få ner priset en eller ett par tusenlappar?

Man kan ju hoppas.

Det enda jag vet om Blaser 850 är att modellen kom 1985 är att den har roterande slutstyckshuvud med riktiga låsklackar och inte såna där fjädermojar som R93:an envisas med trots flera uppmärksammade haverier.......

Men jämfört med en Mauser 66 så är 850 en ganska ful skapelse ;)

/Micke

Jadu kompis! du är då inte ensam om att tycka att Mauser 66:an är snyggare. Jag skulle nog vilja påstå att den är bland de charmigaste vapen som någonsin tillverkats!

Fast det finns klart ett annat vapen som är grymmt charmigt och som jag hade köpt om jag hade hafft råd!

Detta!

http://www.vdb-waffen.de/gebrauchtwaffen/g...mp;Kategorie=52

Så j*vlar fin!

http://www.blocket.se/vi/7666466.htm?ca=11_s&l=1

kolla den har visserligen bara en pipa men det kanske går att få tag i

skitsnygg kolv ::) tycker jag

Såld tyvärr  :'(

Men tack för angagemanget!

MVH/Jocke

Publicerat
B)
Publicerat
B)
Publicerat
Rifle!!

Nu får du skynda dig att slå till!!

http://www.blocket.se/vi/8227198.htm?ca=14_s

Löp å köp!!!

Jimbo

Fuck!

Detta kan inte vara sant?

Jag har precis mailat med en kille som ska sälja en annan bössa och jag skulle ringa honom ikväll!

Fågan är vad man ska sattsa på?  ::)

12000kr är i och för sig mer än vad jag hade tänkt lägga på den nya bössan. men då får man i och för sig 2pipor och ett leupold till.

Undrar om det går att få ner priset lite genom att skippa extra pipan och kikarsiktet för dessa två saker vill jag egenteligen inte ha!

Jag ringer honom i morgon och är den kvar så är den. annars är det bara till att vänta på nästa tillfälle!

MVH/Jocke

P.S tack för tipset förresten jimbo! D.S

Publicerat
Undrar om det går att få ner priset lite genom att skippa extra pipan och kikarsiktet för dessa två saker vill jag egenteligen inte ha!

MVH/Jocke

Du får 1500 för siktet av mig om du skulle slå till och inte bli kvitt extraprylarna

Publicerat
Du får 1500 för siktet av mig om du skulle slå till och inte bli kvitt extraprylarna

Tyvärr försent... det har kommit en del grejjer i mellan så mitt köp uteblir fram till sommaren(hoppas på att hitta en ny Mauser 66:a då).

Satt och tänkte noga igenom min situation och igenteligen har jag inte nått behov av att köpa den inte heller av att sälja min Husqvarna men man är ju lite av den sorten så man gillar att byta. och visst nu så har jag ju i och för sig nytta av att ha en bössa som man kan packa ner i en mindre och bekvämare läderkoffert men det finns inte mycket att jaga nu ändå. Visst Vildsvin säger en del men då tar jag bara 6,5:an och går ut dom extremt få gånger jag jagar gris. Så Husqvarnan ska nog med all sökerhet säljas nu medans man har en köpare på den. Men jag ska inte köpa något nytt förens till slutet av sommaren om enns då. behöver inte den förens i slutet av september, början av oktober då vi ska till Skottland och jaga Hjort. Så jag har gått om tid på mig att dels spara och dels hitta den rätta bössan. Det som styr i största grad att jag inte säljer och köper nu är främst att jag måste ta tag i mitt kökort och då måste jag ju ha pengar dels till en viss del av körkortet också måste jag ha råd att driva bilen vilket inte är gratis. nä långt därifrån när man är student!

Så nu vet ni ungefär hur det ligger till. Det är sorjligt tycker men det finns inget att göra.... Jag hittar nog nått senare..

MVH/Jocke