Publicerat Februari 22, 201214 yr Kontaktman ringde vid sju, ensam älg påkörd några km härifrån. Ringde upp föraren på vägen till olycksplatsen, sidan på bilen intryckt och hon trodde älgen gått in på samma sida den kom ifrån. Kollade platsen utan hund först, älgen hade rullat i diket och efter 15 meter blev det en del blod i snön. Hämtade hunden o fortsatte spåra, när vi gått ca 200 meter så har vi stött älgen ur lega, släpper och den står fast direkt när hon kommer i kapp, 170 meter ifrån legan, eftersom den står bra så hämtar jag ungtiken för o ge henne chansen att va med på en älg. Går loss sakta när hon kommer dit men stannar 100 meter bort, står nu i en öppen gallring, väntar en stund innan jag börjar gå fram, behöver inte direkt smyga när båda öser på.. Går i skydd av någon yngre gran tills jag är på 40 meter, får vänta några minuter innan båda hundarna är så långt ifrån så det går o avsluta, älgen stod mest o hängde så ingen tvekan att den var illa däran. Tyvärr va det en ko med 2 kalvar i sig. Va rejält med levrat blod i bukhålan när jag tog ur den, Blodet i snön kom nog mestadels från ett sår på benet.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Bra jobbat. Trevligt med lite mer folk som skriver om sina eftersök. Lasse