Publicerat Februari 22, 201214 yr Kniv 1 har buffelhorn och masurbjörk och ett damaskblad jag köpte från Nordell. Kniv 2 har hemakapat Almvril och ett damaskblad jag köpt på Tradera. Nu ska jag se om jag kan fixa några slidor också.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Ser bra ut,en riktigt bra början på ditt knivmakeri. http://jeknives.blogspot.com/
Publicerat Februari 23, 201214 yr Sermanpå! Snyggt jobbat där!!! Min knivtillverkning har totalt legat på is eftersom andra saker har prio men jag skall försöka komma igång igen... Har runt 20 färdiga blad nu och ytterligare ett gäng som befinner sig i gränslandet ofärdig-nästan färdig. Har massor med både stabbat och ostabbad trä samt samlade på mig ordentligt med älghorn under förra jaktåret att jag klarar mig en stund nu. Det som jag har hängt upp mig på är min bandslip... De skulle ha över 10000 kr för att leverera band till den eftersom de inte kunde göra ett band. Det blir nog ett ombygge som får heta duga eftersom jag måste anpassa den till standardband som går att köpa. För 10000 kan jag köpa en specialslip för knivtillverkning och det tillåter ändå inte min ekonomi samt filosofi. Det skall inte kosta mer att göra en kniv än dess nominella värde i materialkostnad! Vi får väl ha en knivkväll kanske framöver... Du hade bandsåg och pelarborrmaskin va? Välkomman in till träsket...
Publicerat Februari 23, 201214 yr Författare Måste säga att jag är lite förvånad över hur fint ådrat Almen är. Det enda jag märkte som var negativt är att Alm är lite olika hårt så det blir lite "porigt" på sina ställe.Jag har en del kvar så det blir fler skaft.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Bra jobbat . Riktigt fina knivar. Man kan med fördel fasa av framkanten på skaftet + alla kanter. Är det Alm i fulltångaren Seved
Publicerat Februari 24, 201214 yr Författare Alm i fultången - ja. Självsågad dessutom från ett "halmat" träd d v s topkapad ett antal gånger. Jag antar att det är därför trädbitarna har sånt "liv". Jag har sen mörkat ner den lite med färgad stockolja (vet inte om man får göra så.... ). Det syns inte så bra på bilderna men sålorna är nedfasade en aning, ville inte ta för mycket för det är en liten kniv. Den är bara 150mm totalt och skaftat är 14 mm brett och det känns redan som om kniven försvinner i näven.