Publicerat Februari 23, 201214 yr Fick telefonsamtal från markägaren jag arrenderar av igår. Tydligen har han sett ett ekipage med 2 vuxna älgar varav den ena bara stödjer ordentligt på 3 ben. Jag åkte ut och kunde konstatera att det inte fanns något blod i samband med spåren. Kunde också se att det verkar som om älgarna gått vidare in på grannmarkerna. Själv hinner jag inte ut mer till marken innan helgen tyvärr. Så, jag är lite osäker på vad jag ska/måste göra. Vill inte dra igång nåt stort pådrag då jag inte själv vet säkert hur pass skadad älgen är. Den kanske bara trampat snett och inte är så illa däran liksom... Borde jag få till ett eftersök? Har jag skyldighet att meddela ÄSOt? En följdfråga av mindre betydelse: Om älgen konstateras allvarligt skadad och avlivas på "min" mark av mig eller någon annan. Tillfaller älgen mig, markägaren elle ÄSOt?
Publicerat Februari 23, 201214 yr Du ska se till att älgen spåras upp och kontrolleras fortast möjligt.. Kontakta äsot eller grannmarken. Älgen tillfaller markägaren om inte något annat är beslutat inom området. .
Publicerat Februari 23, 201214 yr Ska man avliva skadat djur på eget beslut gäller det att det verkligen är befogat ur djurskyddsynpunkt. Det måste alltså gå att bevisa att de va nödvändigt när djuret är dött. Älg är statens vilt och under icke jakttid tillfaller det staten men i praktiken så får den som har jakträtten där älgen trillar ta köttet. Ring polis är mitt tips, får ni OK från vakthavande kan ni dra igång ett eftersök. Troligen ringer de ut nån från NVR till att göra eftersöket.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Instämmer med smålänningen ring in o anmäl till polisen-vakthavande befäl! tror att det är den vägen du måste gå! Gör det snarast så ett eftersök kan på börjas.. Det är bara genom ett eftersök man kan få klarhet i om viltet är skadat eller inte
Publicerat Februari 23, 201214 yr Författare Jodå, det är polisanmält sedan i morse. De fick alla detaljer och en GPS-position på ungefär var älgen hade observerats. Om det skickar ut någon återstår att se...