Publicerat Februari 23, 201214 yr Tjenna. Sitter och kollar på aimpoint som jag ska ha till en kombi. Vill ha ett litet och smidigt sikte. Har varit inne på ett aimpoint micro. Vad skulle ni köpa? Nytt/begagnat? /D
Publicerat Februari 23, 201214 yr Köpte nyss ett begagnat Micro. Ska ha det på T3:an få väl se om det blir lyckat.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Köpte nyss ett begagnat Micro. Ska ha det på T3:an få väl se om det blir lyckat. Blir de bättre första skott då?
Publicerat Februari 23, 201214 yr Faktum är att även om de små ser trevliga ut, så uppfattar jag dem som "trånga" att titta i, har skjutit ganska mycket med olika varianter av rödpunktssikten o holigrafiska och den variant från Aimpoint som jag idag är sugen på och faktiskt gillar efter att ha provriktat med den är hunter versionen, där man har en större tub och därmed även procentuellt sätt mindre av synfältet täckt av tuben, eller med en annan beskrivning mer natur att titta på tillsammans med målet genom röret Oaktat att hjärnan lägger samman bilderna från båda ögonen i skallen och det faktiskt lurar hjärnan att inte se tuben så gillar jag hunter varianten mer än micron. /Christian
Publicerat Februari 23, 201214 yr Kolla på ett Trijicon 1-4x24. På 1x smiskar det Aimpoint alla dagar i veckan...kan användas på samma sätt med bägge ögon öppna och full fokus på målet...plus att du har möjlighet att gå upp till 4x om du behöver det. Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat Februari 23, 201214 yr inte för att jag alls kan något om detta men har också sett det siktet krall verkar riktigt coolt
Publicerat Februari 23, 201214 yr Tja.jag ska köpa ett Comp 3 eller 4 till min .308 bar. Som C sa,känns inte lika trångt som Micron. Är högerskytt med ett dominant vänster öga. Får blunda med vänster då jag skjuter med öppet eller över en ggr förstoring. Med alla Aimpoint jag provat kan jag hålla båda ögonen öppna /Lars.
Publicerat Februari 23, 201214 yr Kastade nyligen på ett H34L på min Sako och först monterade jag det som en vanlig tub och det vart lite sisådär om jag skall vara ärlig men på råd från säljare från AimPoint så monterade jag i stället siktet så långt fram det bara gick och nu blev det kärlek! Tänk scout fast i ett normalt montage. Jag är ordentligt nöjd so far och det skall bli trevligt att ha detta sikte på älgjakten i stället för mitt Nickel 8x56 som blev "något" trångt i skogen
Publicerat Februari 23, 201214 yr skaffa samma som denna karl, det verkar funka bra. http://www.youtube.com/watch?v=P2wXW5S5jDA
Publicerat Februari 23, 201214 yr För mig så är rödpunktsiktet till för snabba skott på kortare håll, ofta som hundförare eller drevkarl. Och i sådana situationer tycker jag att den ska vara liten och lätt, (som aimpoint micro) annars kan man lika gärna ha ett kikarsikte med låg förstoring och med riktmedel 0. Mitt tips är att kolla på docter sight 3. Även om jag har denna åsikt tycker jag att aimpoint hunter är kanon bra, men som sagt...
Publicerat Februari 24, 201214 yr Jag köpte ett begagnat micro på blocket för en tid sedan. Rannsaka mig själv så skulle jag nog lagt på 900 kr och köpt ett nytt hos vapenhandlaren men får man tag på ett till riktigt bra pris så visst, siktet är robust och bör vara i gott skick även begagnat. Jag ska ha det precis som du på en kombi, tyvärr väntar jag på weaverklack till min bössa så jag har inte kunnat montera det än. Testade montera det på studsaren och jag tycker microt känns riktigt bra. Kombin har jag nästan uteslutande som hundförarbössa och då vill jag ha så lätt och framför allt litet vapen som möjligt när man trycker sig genom granbuskage och björksnår.
Publicerat Februari 24, 201214 yr Köpte nyss ett begagnat Micro. Ska ha det på T3:an få väl se om det blir lyckat. Hur får du dit det? Fäste? mvh/Må
Publicerat Februari 24, 201214 yr Hur får du dit det? Fäste? mvh/Må Ska sitta i främre QR klacken, men jag har inte fått hem fästet än. Kommer inte ihåg vad fästet hette, något konstrigt tyskt namn. Finns MAK också fast det var lite dyrare.
Publicerat Februari 24, 201214 yr Ska sitta i främre QR klacken, men jag har inte fått hem fästet än. Kommer inte ihåg vad fästet hette, något konstrigt tyskt namn. Finns MAK också fast det var lite dyrare. Ok, du kör Leu QR.. Ska ha ett Aimpoint till min inkommande T3:a, till hösten. Får nog bli ett 9000L med Warne-ringar. /Må
Publicerat Februari 24, 201214 yr Ok, du kör Leu QR.. Ska ha ett Aimpoint till min inkommande T3:a, till hösten. Får nog bli ett 9000L med Warne-ringar. /Må Verkar vara en del som kör med aimpoint på rena kulvapen, men jag måste fråga, känner ni er inte handikappade utan förstoring? Hur ser markerna ut där ni jagar egentligen? Jag skulle inte kunna tänka mig att köra permanent 1X på studsare men det är ju jag det. Kombin tycker jag blir lite annorlunda pga att, i alla fall jag, tycker det känns lättare/naturligare att skjuta hagel med rödpunkt än ett traditionellt sikte men då accepterar jag även att få dra ner på skjutavstånden med kula. Ska inte säga för mycket nu för jag har ju fakiskt inte ställt mig och provat min aimpoint på älgbanan än men det är ändå en känsla jag får.
Publicerat Februari 24, 201214 yr Ut till 600 meter brukar det gå bra med 1x, det vet i varje fall jag, Mike o Pertan om att så är fallet Nja eller det kanske inte är en fullständig sanning, men faktum är att med träning är större vilt/mål, typ hjort, vildsvin, älg lätta att skjuta på avstånd ut till i varje fall 120 meter och i en del fall längre håll. Så det är som med så mycket annat en träningsfråga och en fråga om vad man jagar för vilt. /Christian
Publicerat Februari 24, 201214 yr Vi har blandade pass kan man säga. Kanske 50/50 mellan pass med sikt bortom/hitom 80-100 meter. En idé som jag har att jag kompletterar ytterligare med en fast x4 för de öppna passen. Min kusin har en fin Helia. Problemet är att det är en 26 mm. Och hur jag ska få dit den med Warrne vete fn.. Enkelt och inge fippel med kikarna när viltet är på väg är melodin.. /Må
Publicerat Februari 24, 201214 yr Ut till 600 meter brukar det gå bra med 1x, det vet i varje fall jag, Mike o Pertan om att så är fallet Nja eller det kanske inte är en fullständig sanning, men faktum är att med träning är större vilt/mål, typ hjort, vildsvin, älg lätta att skjuta på avstånd ut till i varje fall 120 meter och i en del fall längre håll. Så det är som med så mycket annat en träningsfråga och en fråga om vad man jagar för vilt. /Christian Hehe, på 600 meter skulle jag inte ens träffa en ladugård Jag var fakiskt tom tveksam på att ta bort förstoringen på kombin (satt en gammal 1-4X på den) och övervägde att sätta ett sikte i snabbfäste istället. Men sen blev det aimpointen i alla fall och när älgbanan kommer igång för säsongen ska jag ta och prova min förmåga. Problemet är värmestegringen i pipan på kombin som flyttar träffbilden efter två skott men det blir intressant att se hur det funkar. Får väl hålla i knähöjd på älgen de sista 10 skotten