Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välgärning..

Featured Replies

Publicerat

Fick samtal igår kväll om en observerad gris. ska ha kommit haltandes över en liten skogsväg.

Jag kunde inte åka då, skulle jobba natt. Släppa tåget och bara ha några timmar till godo kändes inte som nått alternativ.

Dividerade en del med polare men vi sa att vi skulle göra ett försök nu på morgonen.

Kom dit strax innan 8 och kom på att pejlen låg hemma... fan med! bara att åka hem och hämta..

Va i kontakt med polisen på morgonen oxå och fick OK att göra ett försök.

Ett HR-nummer är alltid bra att ha.

Kändes väl som det skulle va rätt meningslöst att försöka få fatt i en gris med gammal skada 14 timmar efter observation..

Den borde ju kunna gå milvis på den tiden..

Satte tiken på löpan och kopplade loss direkt.. såg ut som hon kände löpan iallafall men det blev inget vettigt av det..

Försökte kolla på de ställen där det fortfarande låg lite snö slog en lov med hund lös men de hände inget.

Gick tillbaka till bilen och gick skogsvägen som gick paralellt med det håll grisn skulle gått.

Såg lite grisspår under en ek. en av killarna som såg grisen igår kom och visade vart den gått in.

Men han som ringde mig sa att den gått den väg vi nu gick på.

Skit samma, blackie lufsar runt och iväg en bit på vägen och 200m från där de såg den så drar hon några grovskall.

Sa till polaren.. fan de låter ju nästan bra.. men hon brukar ju gapa o ha sig..

Då drar det igång, drev direkt iväg..

Måste va gris. de hördes väl. Blev stopp en 700m bort men när vi kom dit så hade grisen stuckit. Blackie for runt och fick fatt i löpan igen.

1,5km från där vi började blev det stopp i en plantering.

Jacob tog vägen runt fö ratt ta pass och jag knallade på för att ta mig in.

När jag kom in i planteringen så flyttade det på sig. Där var fortfarande snö på marken. såg löpan och det såg ut som grisen hasade fram ibland..

Måste va rätt gris.

Kommer fram till kräket som gapar som fan på några smågranar. ser ingen gris så jag går fram och sparkar i dem och kör foten i en sten..

Då ser jag att tiken hör grisen. jag hör den oxå en 3-4 m fram, jycken rundar granarna och så ytterligre 10 m fram är hon ifatt och får direkt ett utfall och kastar tillbaka och jag få skottchans, sätter en slug långt fram i bogen och en till i nacken för säkerhet skull...

Helt klart rätt gris, verkar ha skada i bäckenet, sår på bägge lårens knä eller va det heter.. bekräftar att grisen ofta hasat fram och skavt upp dem. Helt säkert en gammal trafikskada. grisen va rejält mager så det bör va någon månad gammal.

Kan iallafall inte varit från den jag misslyckades med i det området för nån vekca sen.

Skönt att få livet av den grisen iallafall. Med facit i hand skulle den nog varit lätt att ta tidigare om någon kunnat komma ifrån.

Att jycken hittade grisen kan vi ju kalla en jävla tur oxå..

Retar mig att tiken nu verkar stå långt från grisen, men det har säkert med den sensaste sprätningen o göra. Sitter ju fortfarande lite sårskorpa kvar. Gissar att hon bättrar på sig när skadorna läkt fullt ut och det trillat nån gris till.

Den här va rätt sur oxå...

Vi kasserade den förresten, markägaren ville inte ha den och den va näst intill utmärglad. kände reven och ryggen va spetsig som en kvin. Kunde känna bäckenet oxå genom skinnet.

Nu funderar jag på om det via HR nummret går att få det registrerat i mina dossier.. inte för pengens skull då men det bättrar ju på statestiken.. ;)

post-348-0-32282900-1330077243_thumb.jpg

post-348-0-51815600-1330077259_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Varit i kontakt med Polisens man i NVR och det skulle med i statestiken.

Dock så får jag väl fylla i en sån där blankett ang avlivning om jag ville ha ersättning.

Han kollade även ouppklarade trafikeftersök och det ska varit nån den 14 januari där i närheten.

Kan ju va den grisen vi fick tag på idag.

Tidsmässigt kan det nog stämma. Eller så är det nån oanmäld olycka grisen kommer ifrån.

Många timmerbilar som åker den sträckan oxå.

Men vi va nog ett par km från landsvägen skulle jag tro.

Publicerat

Bra jobbat. Var ju tur någon såg grisen så ni fick lite att göra. ;)

Publicerat

Skönt att de slipper lida, starkt jobbat!!

Publicerat

Lysande jobb Niklas och din fantastiska hund.

Tror du att din tik kan ha en kurs i eftersök Zäpo skulle behöva en påbyggnads kurs på gris.

Lasse

Publicerat

Tur att det finns såna som ni. Tråkigt med djur som plågas oavsett orsak.

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat. Var ju tur någon såg grisen så ni fick lite att göra. ;)

Jepp! ''Jag har "patrull" ute dygnet runt o letar ev uppdrag... ;)B)

(Obs! jag skämtar)

Känns ju lite knas när man själv ringer in och anmäler... men som Mats på polisen sa.. om vi skulle misstror dig kommer vi ut och kollar grisen.

Publicerat
  • Författare

Lysande jobb Niklas och din fantastiska hund.

Tror du att din tik kan ha en kurs i eftersök Zäpo skulle behöva en påbyggnads kurs på gris.

Lasse

Inga problem.. Blackie skulle nog jaga om jag så hängde på henne en ryggsäck...

Löper gör hon nu oxå så vicken hanhund som helst skulle nog hänga på bakefter och skjuta på B)

Publicerat

Troligen skulle dom ha trevligt tillsammans. :D

Lasse

Publicerat
  • Författare

Troligen skulle dom ha trevligt tillsammans. :D

Lasse

Mycket troligt men hon är förlovad... inget vänsterprassel här inte.. aja baja.. ;)

Publicerat
  • Författare

Förresten.. fick betalt av frun idag.. tvingad o åka till stan med familjen för o shoppa....

Vem i h-vete bygger ett helvetes stort affärscenter med 58 olika klädaffärer och krimskramsbutiker...

Inte en enda affär som skulle kunna intressera en karl...

Jobba natt och sovit illa o så sitta o sura på en papperskorg i nån j-vla galleria för kärringar... vicken toppen dag... :blink:

Publicerat
  • Författare

Gömde ju.. köpte iallafall en kaffebryggare, en såndär man stoppar i en kaffepuck i.. Smidigt men inte så billigt per kopp..

Men va fan det är ju bra jag som dricker kaffe här hemma så de kan ju kvitta..

Fick bannor av frugan givetvis för den va ju för dyr...

Så allt är ju precis som det ska vara B)

Publicerat

Förresten.. fick betalt av frun idag.. tvingad o åka till stan med familjen för o shoppa....

Vem i h-vete bygger ett helvetes stort affärscenter med 58 olika klädaffärer och krimskramsbutiker...

Inte en enda affär som skulle kunna intressera en karl...

Jobba natt och sovit illa o så sitta o sura på en papperskorg i nån j-vla galleria för kärringar... vicken toppen dag... :blink:

Får själv betala på samma sätt men mins frus galleria heter ULLARED.

Lasse

Publicerat

Bra jobbat! Alltid lika roligt att höra om ett eftersök som sluta lyckat :)