Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Choker, vilka skall jag använda

Featured Replies

Publicerat

Jag har köpt en begagnad hagelbock, en Browning 325.

Nu sitter jag och försöker förstå när och till vad jag skall använda de olika chokerna.

Jag har försökt läsa på olika sidor och olika forum. Det finns bland annat en tråd här om nästan samma sak. Det som förvirrar mig är choker och skillnaden stål kontra bly. Många föreslår tex halv för nordisk trapp. Innebär det halv om jag skjuter bly och då kvart, vilket motsvarar halv, om jag skjuter stål? Det känns fullständigt förvirrande!

Det följde med sex stycken choker med bössan och så här är de markerade (om jag kommer ihåg rätt).

• Cylinder (imp cyl for steel)
  • Skeet (imp cyl for steel)
  • ¼ Imp Cyl (mod for steel)
  • ½ Mod (full for steel)
  • ¾ Imp mod (full for steel)
  • Full (only for lead)

Vilka choker har jag tex använda när jag skall:

• Träna, Nordisk trapp (jag vet inte om de skjuter bly eller stål men jag gissar på stål)
  • Skjuta hageljaktstig (gissar på att det alltid är bly på jaktstig)
  • Olika typer av jakt, tex and, gås, ripa

Finns det något ”standardrecept” som funkar till det mesta eller kräver olika användning alltid olika choker?

Att skjuta på en slammtavla eller liknande skulle inte ge mig någon ting då jag inte har en aning om hur det skall se ut eller vad jag skall titta efter.

Kan någon reda ut detta för mig eller i alla fall ge mig några tips på vad jag skall skruva i till att börja med?

Publicerat

• Träna, Nordisk trapp (jag vet inte om de skjuter bly eller stål men jag gissar på stål) - du skjuter stål 1/4
  • Skjuta hageljaktstig (gissar på att det alltid är bly på jaktstig) - du skjuter bly, för att komma upp i listan bör du köra med full/full eller möjligen 3/4 - det är lite studsarskytte.....
  • Olika typer av jakt, tex and, gås, ripa - normalt räcker 1/4 till det mesta, men här får man räkna lite på vad man ska skjuta.... Och på vilka avstånd. Och hur långt en skjutskicklighet sträcker sig.

Det är nämligen inte choke enkom som styr - det är kombinationen av vad du skjuter (storlek och laddvikt) tillsammans med choken som ger resultatet i just ditt vapen. Så mycket hagel (dvs små hagel och hög laddvikt) kräver mindre choke för att ge samma densitet i träffbilden som få hagel (dvs stora hagel i låg laddvikt) som kräver mer choke. Det finns mao inget "standardrecept".

Men grundkonceptet kan sammanfattas med - öppen choke ger större träffbild och större sannolikhet till träff, tyvärr ger öppen choke också glesare träffbilder vilket minska sannolikheten till träff på små mål.

http://www.shotguns....evaluation.html

http://www.shotguns....lja_patron.html

http://www.shotguns.se/html/choke.html

http://www.shotguns....in_us_size.html

/T

Publicerat

Men grundkonceptet kan sammanfattas med - öppen choke ger större träffbild och större sannolikhet till träff, tyvärr ger öppen choke också glesare träffbilder vilket minska sannolikheten till träff på små mål.

/T

Hur är det med förekomsten av randhagel, givet samma patron i olika choker?

/Må

Publicerat

Detta är så otroligt mycket tycke och smak.. När du blir varm i kläderna så kommer du att känna dej säkrare på ditt skytte och då tror jag man rent generellt tenderar att köra trängre och trängre. Man förlorar inget på det, träffar rätt ok oavsett på bra håll samt vinner i räckvidd.

Sen kan det bli så att du kommer till en gräns, jag är nog där, då du inte orkar bry dej. Du rattar i fullchoke och så får de sitta, du kanske tom köper lite mer påkostade extended tuber. När jag gick från orginaltuberna till lite mer påkostade choker så upplevde jag en makalös skillnad, bättre träffar och säkrare skytte. Gav mersmak!

Har tex idag hivat iväg åtskilliga stål us 3 och 4 igenom mina fullchokar. Inte en susning om huruvida det är bra eller ej men det funkar och effekten är bra.

Om du tex tränar Nordisk trap, fundera på om du inte ska ratta i trängre choker så du får mindre svärm. Träffar du bra då så ligger du helt rätt då minsta vingel genererar en bom. Ska du sen tävla så kan du öppna upp till en mer normal tub för ändamålet och på så sätt öka dina marginaler att träffa bra.

Jag bryr mej mindre och mindre om vad det står på patronen och mer och mer hur fort det går. Hellre en rapp stålsmäll än en trött blysmäll som tuffar iväg med 370 m/s för då får jag problem när hållen blir lite längre.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen då tror jag att jag vet vad jag skall skruva i till att börja med.

Det skall bli spännande att provskjuta bössan för det har jag inte gjort än (och ingen annan heller....).

Kanske vågar jag mig till och med up på HJKs jaktstig trots att jag är nybörjare med nytt vapen!

Publicerat

Kanske vågar jag mig till och med up på HJKs jaktstig trots att jag är nybörjare med nytt vapen!

Klart du ska gå på den. Kan du morsa på mig om du vill. Ska vara funkis men jag vet inte riktigt på vilken station ännu.

Ös på och lycka till med nya bössan. Skitkul!

//Fitz

Publicerat

Hur är det med förekomsten av randhagel, givet samma patron i olika choker?

/Må

Beror på pipa, patron och choke..... Så man kan egentligen inte säga speciellt mycket förrän man testat patronen, pipan och choken.

Men det generella sambandet - som är ganska tunnt ärligt talat - är strypning fungerar optimal i intervallet 1/8 till 1/2 choke, mer än så så blir det ojämnare, mindre så blir det ojämnare. Redan bröderna Manton på 1700-talets slut använde strypning för att förbättra träffbildens jämnhet....

Så om du tar en vanlig sketen standard 1/4 eller 1/2 och jmf med en premiumchoke som är full så får som regel den sketna standardchoken duktigt med smisk. Men om du bara jmf premiumchokerna med bra patroner så stämmer den generella regeln igen.

Så Hippens kommentar är vad som brukar bli upplevelsen - med tiden lär man sig att kassa patroner är skitpatroner, liksom att billiga choker är v&ärdelöst skräp - det är nämligen inte graden av choke som styr resultatet - det är patronen och chokens kvalitet. Bra patroner i bra choker ger jämna träffbilder med hårt anslag och storleken på haglet eller chokens trypning spelar kvitta ärligt talat.

Träffbildens kvalitet tar alltid slut lååååånågt innan anslagsenergin gör det.

/T

Publicerat
  • Författare

Vilken rivstart det blev....

Nu känns det som jag har betydligt mer kött på benen gällande choker. Tack för all hjälp.

I vår skall jag provskjuta på slamtavla för att lära mig att utvärdera träffarna själv också.

Som ett resultat av diskussionerna ovan har jag även beställt nya choker från Teague. Kanske lite överdrivet för en nybörjare som mig men när brevbäraren kom med paketet i morse så känndes det ändå som julafton.

Nästa vecka blir det första provskjutningen och sedan har jag även anmält mig till HJKs jaktstig nästa helg.

Publicerat

Nu har jag bara jagat i 24 år med hagel men mitt råd är: 1/2 till trap och sträckande änder. 1/4 till skogsjakt och skeet. 3/4 till soptippar på högflygande måsar och annat oknytt. Full borrning ger en väldigt trång kärna och en hel del randhagel och passar väl bäst till att skjuta bort papperslappar från jaktstigsmål.