Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fästingar på rådjur när de inte borde finnas?

Featured Replies

Publicerat

Min fru jobbar på ett Zoologiskt museum och hennes chef är expert på bland annat fästingar.

Vi jägare stöter ofta på fästingar och vi vet egentligen för lite om dessa små gynnare...

(sist var det någon ärthjärna som ville utrota rådjuren för att få bukt med fästingarna! shock3.gif)

Lars, hennes chef, hörde om detta eminenta forum och vill ställa en fråga här eftersom vi sitter på en hel del unik kompetens och jag tycker vi skall stötta forskningen.

Han är vad jag förstår tämligen ledande inom just området fästingar.

Här är hans fråga:

För några dagar sedan fick jag höra om ett rådjur i dåligt skick som avlivades den 21 december 2010, efter att marken varit snötäckt i flera veckor. På djuret, mellan bakbenen, fanns en mängd fullsugna fästingar. Enligt allt vetande borde det inte finnas fästingar vid denna tid på året på ett värddjur. Därför undrar jag nu om någon annan har gjort samma iakttagelse. Vet ni något om detta får ni väldigt gärna berätta mer!

Lars Lundqvist, museichef/museiintendent Zoologiska museet

Har ni sett detta själva eller har bilder osv så vore jag tacksam om ni kunde svara här så skall jag ge länken till Lars. Vem vet, han kanske blir en enorm tillgång till forumet framöver?

Tänk på var ni såg djuret och när det var för jag gissar på att det är av betydelse för honom.

Han har absolut inga negativa åsikter om jakt och skall man vara krass så har han med råge Sveriges största trofésamling! :lol: (på sitt museum... hehe...)

Här kan ni läsa mer vad Lars skriver om fästingar:

http://www.biomus.lu.se/o.o.i.s/9606

Tack på förhand

Mvh,

Wizard

Publicerat

2010 var ju kallt! Jag har aldrig sett fästingar på rådjur så sent. Bockjakten, då är det ju däremot väldigt mycket fästing

Publicerat

Klart intressant ska kolla lite med jaktfolk om detta.

Lasse

Publicerat

Inte på rådjur, men jag plockade en fästing på hunden 1 januari i år :angry:

Publicerat
  • Författare

Någon mer som vill tillföra något?

Det är faktiskt en riktigt intressant fråga som ställs och med tanke på hur många vi är här som kommer i kontakt med vilt dagligen så borde det ha observerats av många eller så är det en extremt isolerad händelse.

Kan vi hjälpa forskningen så skall vi givetvis göra det!

Publicerat

Jag tog en på stallkatten i januari i år. Skulle dom kunna överleva långt ner i höet kanske?

Publicerat

Intressant, såg en dokumentär på Discovery förut om fästingar och det va riktigt riktigt intressant :-)

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag kan väl nämna att jag har erfarenhet av hur fästningen klarar sig utan god tillgång på rådjur. Min absoluta bedömning är att den klarar sig fruktansvärt bra.

Vi har i det närmaste inga rådjur kvar på våra marker. Rådjuren har minskat under hela 2000-talet och trots utebliven jakt, så har rådjurstammen fortsatt gå ner och är idag i praktiken borta. Trots detta, så har vi mer fästning än någonsin. Räcker att man gick ut med ny saltsten längst skogsstigen, för att man skulle få stå och borsta av sig de små fästningarna före man gick in.

Jag ger därför inte mycket för forskare som hävdar att vi skulle slippa fästningar bara vi skjuter bort rådjuren. Det är att göra frågan något för enkel, det finns ju som bekant fler värddjur i vår natur.

På den tiden då vi sköt rådjur, så var de fina i pälsen och utan fästingar under vinterhalvåret.

Har noterat att det dyker upp personer som har sett rådjur där pälsen saknas på delar av rådjuren. Skulle vara intressant att få reda på vad detta beror på och om det har ökat de senaste åren. Känner han till dessa problem också?

Publicerat

Jag fick en fästing i september, inte vinter jag vet, men platsen var ganska ovanlig - nämligen straxt norr om Överkalix.

Publicerat

Fick fästingarliknande ohyra på terriern i ett gryt mitt i vintern för en del år sen.

Kommer inte ihåg månad men vinter va det.

Såg ut som fästingar men va gulvita och små, satt fast likadant som fästingar gör iallafall.

Många va de oxå...