Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det eldningens fel?

Featured Replies

Publicerat

För två veckor sedan så eldade jag ner en hopfallen koja på skogen, kanske 100 meter från den nyaste åteln. Åteln har dragit gris varje natt i nästan två månader och det kändes som att den funkade kanon. Nu har det alltså gått två veckor sedan eldningen och inte en enda natt har grisarna varit framme på åteln... Kan frånvaron bero på eldningen?

Vet ju att grisarna är lättstörda men en brasa på dagtid som inte berör åteln direkt trodde jag inte skulle ha någon betydelse. Har identifierat ett gäng på 5 grisar, sådär 50-60 kilos och en ensam bamsing på runt 100. Storingen kan ju ha varit en sugga som har annat för sig nu men gruppen på 5 borde ju komma å äta i alla fall.

Publicerat

För två veckor sedan så eldade jag ner en hopfallen koja på skogen, kanske 100 meter från den nyaste åteln. Åteln har dragit gris varje natt i nästan två månader och det kändes som att den funkade kanon. Nu har det alltså gått två veckor sedan eldningen och inte en enda natt har grisarna varit framme på åteln... Kan frånvaron bero på eldningen?

Vet ju att grisarna är lättstörda men en brasa på dagtid som inte berör åteln direkt trodde jag inte skulle ha någon betydelse. Har identifierat ett gäng på 5 grisar, sådär 50-60 kilos och en ensam bamsing på runt 100. Storingen kan ju ha varit en sugga som har annat för sig nu men gruppen på 5 borde ju komma å äta i alla fall.

På senhösten är det många som gör uppe en brasa på passet här uppe och det är ju inte till någon nackdel.

Det har ju skjutits många älgar vid pass här uppe där det har varit eld. :lol:;)

Den tar ju bort ev. vittring och det kan ju komma rök från stugorna som ligger efter skogsvägar också.

Se det som ett naturligt inslag i naturen. :)

Publicerat

Har åtlar på flera olika marker och det skiljer mycket på hur lätt de blir störda.På flera åtlar har jag riktiga skogsgrisar som är väldigt lätt att skrämma. På en annan åtel ligger 100meter från flera boningshus och där kan man gå ner från tornet och rasta sig själv utan problem.På med mer tjära så brukar de komma tillbaks.

Publicerat
  • Författare

Har åtlar på flera olika marker och det skiljer mycket på hur lätt de blir störda.På flera åtlar har jag riktiga skogsgrisar som är väldigt lätt att skrämma. På en annan åtel ligger 100meter från flera boningshus och där kan man gå ner från tornet och rasta sig själv utan problem.På med mer tjära så brukar de komma tillbaks.

Får tjära på lite extra och se om det hjälper.

sist jag köpte tjära så köpte jag en hink som jag tyckte var onödigt dyr... Fick ännu en gång klart för mig att man får vad man betalar för! Den dyra tjäran är många gånger bättre än lågpris dito på t.ex ÖB.

Publicerat

Vad kör du för tjära?

Publicerat
  • Författare

Vad kör du för tjära?

Nu tror jag det blev Alcro eller Beckers... Köpt på "riktig" färgaffär och mer än dubbelt så dyr som den dom brukar ha på ÖB. Tjock och kletig är den i alla fall och sitter bra mycket bättre på träden, luktar mycket mer och mycket längre.

Publicerat

det kanske kan vara eldningen dom är känsliga för förändringar t.e.x flyttade vi våran åtel 60 meter på grund av vittring dom kom inte på 10 månader i gen. men jag vet inte det kanske bara var en slump eller så var det elden

Publicerat

Hej grise jagere,jeg køber mit tjære i biltema 5l dunke til 200dk kr pr stk det ganske godt til grise men spar ikke på det ,kalle.

Publicerat

Garanterat eldningens fel! En kompis råkade ut för något liknande för ett par år sedan och grisarna vägrade att gå fram till den åteln på bra länge..

Men 100 meter.. :huh:

Publicerat

Nu tror jag det blev Alcro eller Beckers... Köpt på "riktig" färgaffär och mer än dubbelt så dyr som den dom brukar ha på ÖB. Tjock och kletig är den i alla fall och sitter bra mycket bättre på träden, luktar mycket mer och mycket längre.

Beckers luktar mycket av petroliumprodukter och det gillar inte mina grisar! :P

Skogens tjära på ÖoB är den bästa jag provat!

Publicerat

det finns ju ekollon spray och majs stärkelste på racerbuck är det någon som provat domma två? dom säger ju att vildsvinen kan känna dom på jätte långt håll ekollon sprayen tror jag att den verkligen kan funka för dom skriver att då kan man lura dom att det finns ekollon på åtlen så den kan ju funka det jag menar är att om man inte får tag i tjära så kanske det är något tips jag har ju inte testat så vet inte men det verkar ju bra i alla fall :D

Publicerat

det finns ju ekollon spray och majs stärkelste på racerbuck är det någon som provat domma två? dom säger ju att vildsvinen kan känna dom på jätte långt håll ekollon sprayen tror jag att den verkligen kan funka för dom skriver att då kan man lura dom att det finns ekollon på åtlen så den kan ju funka det jag menar är att om man inte får tag i tjära så kanske det är något tips jag har ju inte testat så vet inte men det verkar ju bra i alla fall :D

Finns inga lockmedel som slår tjäran!

Publicerat

ja det har du nog rätt i ;):D :D

Publicerat

Satt här och läste igenom tråden. Är det vanlig trä tjära ni pratar om som finns på biltema, Öob??

Själv andvänder jag boktjära från jakt butiken, men det är ju billigare om det är sådan tjära ni pratar om, som finns på ex biltema.

Publicerat

træ tjære fra biltema funker fint for mig kalle.

Publicerat

Satt här och läste igenom tråden. Är det vanlig trä tjära ni pratar om som finns på biltema, Öob??

Själv andvänder jag boktjära från jakt butiken, men det är ju billigare om det är sådan tjära ni pratar om, som finns på ex biltema.

Ja, vanlig trätjära utan inblandning av en massa annat skit.. ÖoB`s är bland de bästa! :) En vit burk där det står skogens trätjära på.

Publicerat

Härligt :) Ska ta och prova dessa förslag faktiskt. Det blir billigare än vad man andvänder nu.

Jag tackar förslagen. Varför blev man inte medlem här innan :)

Publicerat

Ja, vanlig trätjära utan inblandning av en massa annat skit.. ÖoB`s är bland de bästa! :) En vit burk där det står skogens trätjära på.

vad kostar den ? för jag brukar köpa en liten vit burk i våran järnhandel (1L )bara och för den får jag ge 85 kr för det är väl dyrt !?
Publicerat

vad kostar den ? för jag brukar köpa en liten vit burk i våran järnhandel (1L )bara och för den får jag ge 85 kr för det är väl dyrt !?

Den kostar ca 150 kr för 4 liter.

Publicerat

ok köper nog den tack ;):D