Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 85 finnlight vs Blaser R93 Professional

Featured Replies

Publicerat

Vilken av dessa vapen föredrar ni? Vilken är lättast, smidigast, bäst precision, hållbarast, vilken kaliber passar eller passar inte i vapnen?

Mycket information tack :)

Publicerat

r93 med 9,3x62 :) de e bra skit!

Publicerat

Sakon helt klart men då inte i Finnlight utförande men det är en personlig smaksak.

Båda riggarna klarar av samtliga kalibrar de är kamrade för men Finnlighten har inte hur grova kalibrar som helst...

I slutändan är de både riktigt kompetenta bössor och det handlar bara om hur de passar dig för de är enormt olika stockade!

Publicerat

Jag skulle välja Sakon. Pipbyte lockar till viss del men jag köper nog hellre två Sako eller bygger om den första.

Publicerat

sakon är mer min melodi.

Publicerat

smaken är som baken. du måste testa dig fram. byggkvalitet osv är hög på båda. det är en fråga om känslan för dig samt vilka specar du vill ha - tex gillar du straight-pullmekanismen eller måste du ha löstagbart magasin osv osv.

jag som är van vid att ha löstagbart magasin och vanlig repeter skulle aldrig klara av att byta till en R93. bör vara liknande om du kommer från det motsatta

lycka till

P

Publicerat

Blaser 8x57 eller 308 win 50 cm pipa alt 9,3x62

Sakon är fin men verkar vara skörare i plasten? men som sakt de är bra bössor båda två.

S.

Publicerat

Sako finnlight är ju lätt och smidig med sin lätta kolv och "52" cm pipa, Blasern väger lite mer och har 57 cm pipa men är ändå lika kort, om inte kortare, än sakon. (om du som jag skjuter med 308w) Använder du t.ex. 30-06 så är sako pipan också 57 cm vilket gör att den blir längre än blasern, dock är sakon ändå lättare.

Blaser har öppna riktmedel vilket finnlight saknar som standard.

Köper man allting nytt så kostar blaser runt 20.000 snabbfäste till eventuellt två sikten kostar runt 4000 styck vilket gör att en blaser kostar runt 28 000 med fästen.

Sako kostar runt 18 000 med leupold qr bas och ringar till två sikten så kostar de runt 3000, vilket gör att de slutar på runt 21-22 000.

Vill man kunna byta pipa så är mellanskillnaden värd de, ska man inte de så kan mellanskillnaden läggas på ett bra sikte.

Står själv i valet mellan dessa men har inte kunnat bestämma mig än.

Publicerat

jag stod själv också i samma val fast mellan sako 85 blackbear eller en blaser r8 professional.. det blev till slut en blaser i kal 9,3x62 för jag tyckte mer om straigpull samt att de blir lämpligt med pipbyten.

Publicerat

Blaser skjuter ju sjukt tätt och är (speciellt R93) ruskigt smidig. Det finns många som inte gillar blaser, mem jag är tok-såld på min....

Publicerat

Är det bara jag som tycker alla nya sakos är råa å opolerade cz känsla

Men det är klart alla kan inte va som scultz å larsen jag skulle hellre leta upp en äldre sako innan 75an :wub:

Blaser har man alltid varit van vid att dom kostar men börjar inte sako bli väl dyra hellre en tikka

Jag köppte en r8a