Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hane eller tik?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag är påväg att införskaffa mig min fösta stående fågelhund. Valet har fallet på en Irländsk setter kombination som jag föll pladask för. Tidigare har jag alltid bara varit intresserad av en tik. Nu när kullen kom så visade det sig vara mycket få tikar i kullen men väldigt många hanar. Uppfödaren bad då alla tänka över sitt val för att se om det är ngn som också skulle kunna täka sig en hanhund. För mig blir detta ett svårt dilemma, dels så har jag tidigare slått fast att jag vill ha en tik och dels så har jag väldigt stor lust på en valp från just denna kombinationen -vilket tog mig ett år att finna-. Jag har ännu inte satt ner foten hundra procent på tik utan sagt att jag hade sett fram emot en tik men då kombinationen är så intressant behöver jag tänka över beslutet ngn dag.

Vari ligger skillnader mellan könen. Finns det ngn skillnad?. Är det så att han eller hon hund är bättre lämpade tillsammans med barn, katter och andra djur? Dryssyr? mm mm...

mvh,

Publicerat

Nu har jag förvisso ingen Irländsk setter men dock en stående fågelhund (Weimaraner).

Den stora skillanden rakt upp och ner är ju så klart dethär med löp och att man kan "råka ut för" det mitt i jakttider vilket är tråkigt. Men att se att skilland med en han och tik tillsammans med barn,katter och andra djur generellt kan man inte säga utan det ligger klart på individnivå. Kan inte påstå att man ser någon större skillnad i den dresyr man gör för att få en bra jaktkamrat utan det är återigen helt individ anpassat. Den som dock kan vara skilland är att jag tycker det verkar som om hanar oftare är lite senare, inte likna mogna tidigt som tikar. Men även här finns ju så klart undantag som bekräftar regeln.

Gissar att svaret inte gör att du faller åter ena eller andra hållet, men jag hoppas du kommer fram till ett beslut du kommer trivas med.. :)

Publicerat

Trevliga hundar irländska settrar! Har haft en innan och de är makalöst vackra!

Hade själv en tik och tyckte den var väldigt "mjuk", rentutav vek. Men det kan ju variera mellan individer. Hanarna jag träffat har varit mer burdusa och lite mer framåt. Sen brukar de vara lite större om nu det spelar någon roll.

På våran tik märktes det väldigt lite av om hon löpte eller inte.

Jag skulle tro att du blir nöjd med vilket val du än gör avseende kön.

Publicerat

Hejsan !

Könsspecifika sjukdomar/besvär: Juvertumörer, livmoderinflammationer samt löp-perioder + skendräktighet slipper du ifrån helt och hållet då du väljer en hanhund.

Jag vet att även hanhundar kan drabbar av diverse sjd i prostata mm + bli "galna" då det luktar löptikar.

Jag har haft/har 2 tikar men kommer inte att köpa en tik nästa gång iom de könsspecifika sjukdomarna/besvären då dessa har ställt till med en hel del besvär för mig och mina hundar.

Jag rekommenderar dig att köpa en hane.

MVH: Tjäder

Publicerat
  • Författare

Hej och tack för alla svar,

Så sammanfattnigsvis kan man konstatera att tikar "mognar" lite snabbare, ær lite mjukare och kan drabbas av livmoderinfl. samt juvmodertumörer och skendräktighet efter löp. Hanhunder kan å sin sida bli lite "galen" när det luktar tik och få problem med prostatabesvär (som prostatacancer).

Jag ser också att Tjäder rekomenderar mig att skaffa hane utifrån en tanke kring könsbundna sjukdommar. Intressant det där med könsbunda sjukdommar.

Själv tror jag att det som jag är mest "rädd" för men hanhundar är ungdomsrevolten med alla hormoner som frigörs. Men är det ngt att oroa sig över?

Publicerat

Allt pissande med han hundar tycker jag är jobbigt..Har ju 3 pojkar här hemma och ibland går det bra i långa perioder men sen kan nån av dom får för sig att pissa inne och då är ju fan lös..Samma sak om det kommer nån annan hund på besök hit så ska dom ju springa runt o pissa sen..

Publicerat

Jag gjorde precis som du, hade bokat en tik och det kom 9 (!) hanhundar o ingen tik. Då frågade uppfödaren mig om jag skulle/ville ha kennel eller så, och som det var/är så passar dig sig inte att ha valpar och det var väl det som fick mig mest att köpa en hanhund, sen visst det är jobbigt med allt kissande o kommer det en annan hanhund på besök så blir det lite spänt. Men kan säga att jag är väldigt glad idag över min hund både som sällskapshund och jaktkompis....Men man köper ju en kompis som man kommer ha i 12-15 år så kan tycka att är du inte villig att kompromissa med en hanhund så ska du inte det!

Publicerat

En tik är väl aningen lugnare skulle jag tro av min erfarenhet, men ang barn mm är båda lika Goa är nog mer individberoende på hur dom är mot familjen och barn. En han hund slipper du att det spökar till i skallen innan/ under löp då kan hunden ibland kännas helt värdelös.

Köp en hane å gör det bästa av situationen, du får en trogen jaktkamrat hursom helst hane eller tik själv har jag en av varje och dom har för och nackdelar bägge 2:)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Era tankar och erfarnheter lyssnar vi givetvis in. Ska ringa uppfödaren ikväll och diskutera så får vi se hur vi gör. Som ngn skrev, det är ju en jaktkamrat som man kommer ha i 12-15 år så... inte enkelt alla ggr.

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

Jag gick efter magkänslan och stod fast vid tik väl medveten om att hanhundar kan anses, låt oss säga, mer homogena. Självklart trodde jag att jag dömt ut mina chanser totalt då valplistan är överbokad och jag en nybörjare. Döm om min förvåning när jag så igår fick beskedet att en av de två tikarna bli våran. Oj, så glad trode jag aldrig att jag skulle bli. Nu blir det en spännade tid att se fram mot :)

Publicerat

Hej igen,

Jag gick efter magkänslan och stod fast vid tik väl medveten om att hanhundar kan anses, låt oss säga, mer homogena. Självklart trodde jag att jag dömt ut mina chanser totalt då valplistan är överbokad och jag en nybörjare. Döm om min förvåning när jag så igår fick beskedet att en av de två tikarna bli våran. Oj, så glad trode jag aldrig att jag skulle bli. Nu blir det en spännade tid att se fram mot :)

Grattis !

Vad roligt för dig.

Ha det !

MVH: Tjäder

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Detta är så en bild av min forhoppningsfulla stolta jägare 'Luna Lingontass'.

Luna I skogen

Publicerat

Grattis till en fin tik.

Något vi brukar rekomendera våra valpköpare som inte helt bestämt sej för hane eller tik är att titta på omgivningen och i bekantskapskretsen. Bor det en eller flera tikar som närmsta granne så är det oftast inte så lyckat att köpa en hane som i sämstafall sitter och ylar och sjunger hela nätterna när granntikarna löper.

MVH SIGGE.....

Publicerat

Grattis med hund!