Publicerat Maj 17, 200619 yr Har börjat få vildsvin i närhet till min mark i Kungsbacka halland. Tänkte då att jag skulle börja stryka tjära på träden för att få lite koll på när dom har varit där. Sagt å gjort ut med tjärspänner av olika märken från Rusta, överskottsbolaget samt en specialtjära som jag köpt på Keilerjakt. Var ute någon dag senare och kollade om det varit någon gris där, Såg redan på håll att något hade varit där. Till min förvåning så såg jag att tjäran var utkletad upp till en höjd på 1,90 med en massa hårstrån ( Tjäran var påmålad upp till 50 cm från marken från början). Håren verkar tillhöra Älg vad jag kan komma fram til i varjefall? Min fråga är då: Har någon annan sett detta beteende på Älg?? Själv så har jag aldrig sett det??? //Jörgen ??? ???
Publicerat Maj 19, 200619 yr Har börjat få vildsvin i närhet till min mark i Kungsbacka halland. Tänkte då att jag skulle börja stryka tjära på träden för att få lite koll på när dom har varit där.Sagt å gjort ut med tjärspänner av olika märken från Rusta, överskottsbolaget samt en specialtjära som jag köpt på Keilerjakt. Var ute någon dag senare och kollade om det varit någon gris där, Såg redan på håll att något hade varit där. Till min förvåning så såg jag att tjäran var utkletad upp till en höjd på 1,90 med en massa hårstrån ( Tjäran var påmålad upp till 50 cm från marken från början). Håren verkar tillhöra Älg vad jag kan komma fram til i varjefall? Min fråga är då: Har någon annan sett detta beteende på Älg?? Själv så har jag aldrig sett det??? //Jörgen ??? ??? STOOOR gris!!! ;D ;D
Publicerat Juni 25, 200619 yr Enligt de gamla gubbarna( 80+) i jaktlaget så tjärade dom stolparna vid åkrarna förr för att skrämma bort älg från grödorna, om det fungerade har jag inte fått något svar på, men dom är oroliga nu när vi har börjat tjära åt grisarna (gubbarna alltså)
Publicerat Juni 26, 200619 yr Författare Hos mig funkar det inte, Jag har haft älg på flera ställen där jag har tjärat...