Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinstjära till Älg??

Featured Replies

Publicerat

Har börjat få vildsvin i närhet till min mark i Kungsbacka halland. Tänkte då att jag skulle börja stryka tjära på träden för att få lite koll på när dom har varit där.

Sagt å gjort ut med tjärspänner av olika märken från Rusta, överskottsbolaget samt en specialtjära som jag köpt på Keilerjakt.

Var ute någon dag senare och kollade om det varit någon gris där, Såg redan på håll att något hade varit där. Till min förvåning så såg jag att tjäran var utkletad upp till en höjd på 1,90 med en massa hårstrån ( Tjäran var påmålad upp till 50 cm från marken från början).

Håren verkar tillhöra Älg vad jag kan komma fram til i varjefall?

Min fråga är då: Har någon annan sett detta beteende på Älg?? Själv så har jag aldrig sett det???

//Jörgen  ???  ???

Publicerat

Jag var i onsala för en tid sedan, och då såg jag en liknande sak ::) ;D

Publicerat
Har börjat få vildsvin i närhet till min mark i Kungsbacka halland. Tänkte då att jag skulle börja stryka tjära på träden för att få lite koll på när dom har varit där.

Sagt å gjort ut med tjärspänner av olika märken från Rusta, överskottsbolaget samt en specialtjära som jag köpt på Keilerjakt.

Var ute någon dag senare och kollade om det varit någon gris där, Såg redan på håll att något hade varit där. Till min förvåning så såg jag att tjäran var utkletad upp till en höjd på 1,90 med en massa hårstrån ( Tjäran var påmålad upp till 50 cm från marken från början).

Håren verkar tillhöra Älg vad jag kan komma fram til i varjefall?

Min fråga är då: Har någon annan sett detta beteende på Älg?? Själv så har jag aldrig sett det???

//Jörgen  ???  ???

STOOOR gris!!!    ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Ql kille  ;D  ;D

• 1 month later...
Publicerat

Enligt de gamla gubbarna( 80+) i jaktlaget så tjärade dom stolparna vid åkrarna förr för att skrämma bort älg från grödorna,

om det fungerade har jag inte fått något svar på,  men dom är oroliga nu när vi har börjat tjära åt grisarna (gubbarna alltså) :)

Publicerat
  • Författare

Hos mig funkar det inte, Jag har haft älg på flera ställen där jag har tjärat...

Publicerat

Det är bra det,  då ska jag försöka lugna ner anti tjär gubbarna :)