Publicerat Mars 5, 201214 yr Jag håller på lite med att försöka få en bössa att fungera till all min jakt där det inte behövs hagel eller 22lr, Grundfrågan är om jag har två sikte i snabbfästen, ett inskjutet och klart med ljuddämparen monterad. Ett inskjutet och klart utan ljuddämparen, kommer det då fungera bra utan träfflägesförändringar att bara sätta dit dämparen och byta sikte när man vill vaka lite gris på kvällen efter att ha varit på drevjakt under dagen?
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare vrf ens ta bort ljuddämparen? För jag fått för mig att det blir långt och klumpigt med den på. 30-06 är ju inte heller optimal med kort pipa (har för tillfället 56cm och vet inte om jag vill ha kortare)
Publicerat Mars 5, 201214 yr Svårt att påstå att träfflägena kommer att vara konsekventa, det är väldigt vapenberoende och om vapnet som sådant är fritt från spänningar i låda/stock, se andra trådar om pipbytessystem mm, därtill är inte snabbmontage av det slag du förefaller att hänvisa till helt säkra på att hålla nollan. _____ Det går att lösa som system betraktat genom att man talar igenom saken med en smed som vet vad han arbetar med och där du anger det krav du har, säg en repeterbarhet inom 1 MOA på 100 meter, det är inget superkrav men samtidigt bara tillräckligt för drevjakt på klövvilt, större krav, andra förutsättningar på arbetet, vapnet, systemet som helhet. /Christian
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Där var lite att läsa och begrunda, kul! Vad det gäller snabbfästena vet jag inte om de klarar en MOA konsekvent, förmodligen inte. Har helt enkelt inte provat med tillräckligt många på / avtagningar för att se hur det fungerar. Lär dock bli ett seriöst test av fästena när jag kommer hem till mina vapen och skjutbana igen. Frågan är väl bara om jag själv håller en MOA på 100 meter upprepade gånger, rekylrädd som jag är. ___________________________________________________________________________ Blir nog att köpa en ljuddämpare och testa helt enkelt, först ska jag bara hitta någon smed jag litar på vad det gäller gängan, dåligt med sådana där jag bor. Helt orimligt att få till precision som duger till åteljakten är det nog inte, på 40meter är ju inte så långt. Även om det kan kännas så när ljuset är dåligt. Svårt att påstå att träfflägena kommer att vara konsekventa, det är väldigt vapenberoende och om vapnet som sådant är fritt från spänningar i låda/stock, se andra trådar om pipbytessystem mm, därtill är inte snabbmontage av det slag du förefaller att hänvisa till helt säkra på att hålla nollan. _____ Det går att lösa som system betraktat genom att man talar igenom saken med en smed som vet vad han arbetar med och där du anger det krav du har, säg en repeterbarhet inom 1 MOA på 100 meter, det är inget superkrav men samtidigt bara tillräckligt för drevjakt på klövvilt, större krav, andra förutsättningar på arbetet, vapnet, systemet som helhet. /Christian
Publicerat Mars 11, 201214 yr jag funderar och på ljuddämpare, men isf blir det att man kortar av pipan så den inte blir längre än 52cm som den är nu
Publicerat Mars 11, 201214 yr Blir nog att köpa en ljuddämpare och testa helt enkelt, först ska jag bara hitta någon smed jag litar på vad det gäller gängan, dåligt med sådana där jag bor. Jag lämnade till Jakt och Friluftsgården i Lund som i sin tur anlitade Håkan Spuhr. Där fick jag ett mycket bra resultat enligt mig!