Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lerduvekastare, tips emottages

Featured Replies

Publicerat

Jag och en polare går i funderingar att köpa en ny kastare. Hittills har vi använt en "Twin Trainer", men den har nog sett sina bästa dagar och vi bestämde sist vi sköt att titta på nått nytt.

Har egentliga inga speciella krav utom att den ska vara mobil/portabel och ska kunna skicka i väg dubbelduvor.

Är det någon som har något tips på produkt?

mvh/Mårten

Publicerat

Jag är också intresserad av tips på bra kastare.....men har inte tidigare skjutit på min egen mark (ca 20ha) utan bara godkänd bana. Är det fritt fram att övningsskjuta om marken ligger utanför detaljplanerat område "på landet" och består av omväxlande fält och skog? Vilken mängd skott är att betrakta som icke miljöpåverkande?

Publicerat

Jag köpte en kastare med en i jaktlaget där hemma, vi har skjutit en hel del med den och trivs mycket bra med den. Dock så måste man ju vara två då den är helt manuell, det är en Classic sportingkastare på bänk. Det är nog 15 år sen vi köpte den, så då fanns inte möjligheten till att köpa billiga elektriska som finns idag. De har ju fördelen med att kunna nyttjas i ensamhet.

Classics sportingkastare kastar singel duva bortåt 80m torr jag och dubble bort emor 60m. Avstånden helt gipet som uppskattning här vid tangentbordet! Den sköts enkelt och kan nog manövreras utan bekymmer av en 10 åring om det behövs...

Ni hittar den här bl a http://www.torsbohandels.com/skyttetillbehor/lerduvekastare

Publicerat

Håller med Galne, Classic"Sporting kastaren",finns på Kjellsvapen I Götene iallfall. Om man vill ha en handdriven, den används ofta av klubbar på sportingstigar.

Publicerat

Det kostar att ligga på topp....ok.......den billigaste kvaliteten som man kan ladda många duvor åt gången med 12V och automatik....är det Classic Sporting?

Publicerat

Titta på länken jag la ut så ser du den manuella med bänk. Det är Classic Sporting!

Publicerat

Det kostar att ligga på topp....ok.......den billigaste kvaliteten som man kan ladda många duvor åt gången med 12V och automatik....är det Classic Sporting?

Nej,classicen är hederlig handkraft, dock tar den vara på returkraften och är en barnlek att spänna, den går att skjuta doublé med.