Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

PM för olika typer av jakt.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Här kan ni lägga ut förslag på PM som delas ut till samtliga jaktdeltagare vid större jakter.

Här kommer ett PM som vi har användt under några av årets jakter. Jag som är "författaren" :P

Skriv vad ni tycker att man bör lägga till för information.

Älgkalv/Vildsvinsjakt

201x-xx-xx

Dagens jakt kommer att ske som löshundsjakt med ställande hund.

Tänk på att hunden kan komma mycket nära viltet och hunden måste ALLTID vara i ett säkert läge innan skott avlossas! (Dvs om viltet som kommer i pass jagas av hunden så ska du alltid se hunden innan du skjuter)

Det är av säkerhetsskäl endast hundförarna som får smyga mot ett ståndskall!

Alla skyttar står på sitt tilldelade pass.

Lovligt vilt är __ st älgkalv samt vildsvin i jägarmässig ordning.

När skott avlossats mot älgkalv så ska snarast 2st signalskott mot lämpligt kulfång avlossas. Därefter meddela på jaktradio. Vid skott mot vildsvin så meddela via radio.

Radiokanal 1 PL 67,0

Laddning o patron ur på passet.

Vid övriga frågor så fråga antingen nu eller via radio/Tel.

Tel. Jaktledare 070xxxxxxx

Tel. Hundförare 1 070xxxxxxx

Tel. Hundförare 2 070xxxxxxx

Publicerat
  • Författare

Det vart inte exakt rätt när jag kopierade in utan det ser lite annorlunda när man skriver ut det....

Men huvudsaken är ju att texten stämmer... :P

Publicerat

Ett mycket bra initiativ. B)

Och som du säger Per, huvudsaken texten stämmer, utseendet kan man ju editera som man vill.

Publicerat

Om det ska delas ut så är det för mycket berättande text. Gör om det till punktform.

Sen tycker jag inte att säkerhetsbestämmelser behöver motiveras (varför bara hundförarna får gå fram på ett stånd..)

Hur är det med förvaring av vapnet i bilarna och vid "möte" i skogen?

"Patron ur" kan betyda lite olika saker har jag upptäckt. Ska pluggen ur magget vid fast mag?

Får passkytt lämna passet för fångskott, med eller utan klartecken från jaktledaren?

Fortsätter jakten vid påskjutet vilt eller ska det ligga dött innan jakten fortsätter?

/Må.

Publicerat
  • Författare

Om det ska delas ut så är det för mycket berättande text. Gör om det till punktform.

Sen tycker jag inte att säkerhetsbestämmelser behöver motiveras (varför bara hundförarna får gå fram på ett stånd..)

Hur är det med förvaring av vapnet i bilarna och vid "möte" i skogen?

"Patron ur" kan betyda lite olika saker har jag upptäckt. Ska pluggen ur magget vid fast mag?

Får passkytt lämna passet för fångskott, med eller utan klartecken från jaktledaren?

Fortsätter jakten vid påskjutet vilt eller ska det ligga dött innan jakten fortsätter?

/Må.

Tack för dina förslag! :)

Gjorde en liten ändring så får du avgöra om det vart bättre :)

Älg/Grisjakt

Jaktform.

Löshundsjakt med ställande hund.

Att tänka på.

Tänk på att hunden kan komma mycket nära viltet och hunden måste ALLTID vara i ett säkert läge innan skott avlossas! (Dvs om viltet som kommer i pass jagas av hunden så ska du alltid se hunden innan du skjuter)

Säkerhet.

Endast hundförarna som får smyga mot ett ståndskall!

Alla skyttar står på sitt tilldelade pass.

Laddning o patron ur på passet!

Kontakta jaktledare innan du går från passet för avlivning av påskjutet vilt!

Lovligt vilt.

__ st älgkalv samt vildsvin i jägarmässig ordning.

Signalskott.

Älgkalv 2st mot lämpligt kulfång. + radio.

Vildsvin meddela via radio.

Kommunikation.

Radiokanal 1 PL 67,0

Tel. Jaktledare 070xxxxxxx

Tel. Hundförare 1 070xxxxxxx

Publicerat
  • Författare

180 visningar o 2 svar!?.... Vad är problemet? Skriv era åsikter o förslag på PM till olika jaktformer!

Min tanke är att vi ska kunna hjälpa varandra att skriva PM som är lätta o tydliga att förstå med den viktigaste infon om dagens jakt....

Eller jag kanske ska tolka det som att mitt förslag till PM är "perfeckt" helt utan fel.... :P Så är ju säkert inte fallet :)

Publicerat

Jag tycker att det ser bra ut. Skulle själv uppskatta att få sådana PM inför jakt på mina hemmamarker. Men det är gammal invand ordning som alla förväntas veta som gäller. Frågor om vad som gäller besvaras givetvis men ganska kort.... Inte helt lätt att vara "nykomling" när de övriga känt varandra sedan småskolan (ja nästan alla i alla fall).

Publicerat

Så här ser pm:et ut där jag var och jagade några gånger.

Pm Älgjakt

Allmänt

* Jaktkort, Licens och försäkringar ska vara i ordning.

Säkerhet

* Jakten skall bedrivas med signalväst eller röd keps/mössa.

* Magasinet skall vara urtaget vid samling och patronläget kontrollerat tomt.

* Laddning och patron ur sker på passet.

* Det ät förbjudet att lämna anvisat pass.

* Jakten bedrivs delvis utan fasta pass. Förvisa dig om var din passgranne finns och tillåtna skjutriktningar.

Skott mot vilt

* Vapnet ska vara väl inskjutet för viltet och årstiden.

* Eftersträv att skjuta stillastående vilt och inom rimliga håll.

* Tänk på rikoschett risken vid skytte mot sten och frusen mark.

* Skjut aldrig på djur i siluett.

* Tänk på risken för genomskott. Skjut aldrig när två djur står tätt ihop eller på ett andra djur innan det första ligger.

* Avlossa aldrig skott som riskerar att skada hunden via direktträff, genomskott eller splitter.

* Om djuret går undan notera/markera skottplats och riktning. Avfångning får ske om hunden inte är där eller ni kopplat den först.

* Skytten skall snarast rapportera till jaktledare. Vilket djur som på skjutits, om djuret ligger, skotthåll, synliga skottecken, eventuell flyktriktning samt andra djur som var med.

Lovligt vilt

* Lovligt vilt är älgtjur, älgko, kviga och kalv. Kalv skall fällas före ko.

Publicerat

Vi har skyttekrav på älgdekalen för att få skjuta älg. Kan vara bra att lägga till om det finns gästjägare med på jakter där flera viltarter är skjutbara (det har hänt hos oss att jaktgästerna inte har skjutit älgdekalen och de har då fått nöja sig med att avlossa skott mot andra för dagen lovliga viltarter om tillfället uppstått).

Bara mina fem ören.

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Ingen som har något mer?

Publicerat

bra initiativ Tyvär så har vi inget i vårat lag annars så hade jag lagt upp det här..

Publicerat

Ingen som har något mer?

Jag tycker att du ska ändra ordningen på dina rubriker,

Rubriken "Att tänka på" kan du stryka och skriva in hundsäkerheten under rubriken "Säkerhet" som då hamnar överst.

Du kan punkta upp allting bättre så blir det mer "lättläst" ; husqvarna's PM är ett bra exempel.

Utveckla meningarna ytterligare så minskar risken för missuppfattningar, t.ex. under rubriken "Signalskott" kan du skriva något i stil med; "Vid fälld älgkalv skall två snabba signalskott avlossas mot säkert kulfång, därefter skall Jaktledare meddelas via radio".

Förövrigt bra initiativ att starta denna tråd! :)

Mvh

Cris

Publicerat

Signalskott? I vilken tidsera lever ni i???

Två smällar efter att skjutit, som signal? Obegripligt.... Hur ofta skjuts det inte ett skott på ett vilt som faller, men kort därefter reser och två snabba följer mot ett flyende djur?

Ska det signaleras med skott, så borde det vara ett antal som inte går att förväxla med skytte på vilt. Tex 10 skott med 15 sek mellanrum. Då skulle det inte vara några tvivel.....

I vårat jaktlag så använder vi radion! Då är det bara att ropa upp när något är skjutet!

Publicerat
  • Författare

Där vi jagar så är markerna väldigt kupperade vilket ofta innebär att radion inte når fram till alla.

Därför kör vi med signalskott som komplement till radion.

2 för kalv, 3 för hondjur & 4 för tjur.

Det händer ju ofta att skotten inte hörs heller men då har man iaf gjort vad man kan för att motverka överskjutningar :)

Publicerat

Där vi jagar så är markerna väldigt kupperade vilket ofta innebär att radion inte når fram till alla.

Därför kör vi med signalskott som komplement till radion.

2 för kalv, 3 för hondjur & 4 för tjur.

Det händer ju ofta att skotten inte hörs heller men då har man iaf gjort vad man kan för att motverka överskjutningar :)

Lite kuperat där jag jagar också... Vi använder skogsantenner på våra apparater och kör på högsta effekt, når någon inte tex jaktledaren så länkar vi mellan varandra. Närmsta passgranne brukar gå att nå...

Krisar det ändå så brukar mobilen funka.

Har väldigt svårt att se signalskott som en bra metod att meddela sig. Det är ju stor risk för förväxling. Men det klart skjuter du 2-4 skott extra så borde alla kunna höra att något är påskjutet iaf......

Publicerat

Då vi på hemmamarken ofta har annat folk i skogen än oss själva (svamplockare, flanörer mm) så har jag lagt in följande stycke:

• Vid all jakt skall och måste vårt beteende gentemot ickejagande som är i eller i närheten av vår jakt vara vänligt, vi har rätt att upplysa och be dem kanske vara i ett annat område, men vi kan inte kräva det! Meddela jaktledare om ni upptäcker ”ickejägare” inom såten. Detta för att kunna vidta extra säkerhet.

Oftast tycker jag det går bra att få ickejagande människor att undvika såten vi jagar, om man själv är trevlig mot dem.

/ekebo

Publicerat

Såhär såg mitt ut för älgjakten 2011 i det lag jag var jaktledare. Istället för hund hund nr1/nr2 så stod dock hundens namn.

PM för deltagare under älgjakten 2011 i xxx JL

Jaktledare: Telenr

Hundförare hund1: Telenr

Hundförare hund2: Telenr

Eftersök: Telenr

Tilldelning och övrigt vilt

Tilldelningen är ett vuxet hondjur och en kalv

Räv och skadat vilt får påskjutas

Inget annat vilt än ovan nämnda får påskjutas

Skott mot älg

Endast ett djur i taget får påskjutas

Om ett skott avlossas råder skjutförbud mot alla oskadade djur till dess att man säkert vet vad som påskjutits och jaktledaren gett tillåtelse att påskjuta ytterligare djur

Tänk på skotthållet och din egen skjutförmåga, avlossa aldrig skott om du är osäker på att träffa

Tänk på att skjutfältet är rent och att du har fullgott kulfång, avlossa aldrig skott om du är osäker på detta, tänk också på dom vägar som finns på marken, dessa

får aldrig finnas i kulfånget

Tänk på att eftersträva rena sidoskott på stillastående älg, anpassa ditt skytte efter din egen förmåga och avlossa aldrig skott om du är osäker

Efter avlossat skott

Rapportera omedelbart till jaktledaren vad du skjutit på och om djuret ligger eller har gått vidare

Om djuret gått vidare memorerar skottplats och djurets flyktriktning, kom även ihåg skott tecken

Sitt kvar och invänta jaktledarens order, lämna inte passet innan jaktledaren gett tillstånd

Jaktledaren kontaktar eftersöksekipage vid behov om inget annat sägs

Hundar

Var rädd om våra hundar och avlossa inte skott mot löpande älg om hunden ligger tätt bakom, var försiktig så att hunden inte befinner sig i riskzonen att träffas,

kom ihåg att en kula kan vinkla 90 grader i ett djur.

Om ni undrar något kring hundarna eller om det händer hundarna något så kontakta i första hand hundföraren och i andra hand jaktledaren.

Övrigt

Följ jaktledarens anvisningar

Ladda ditt vapen på passet och gör patron ur innan du lämnar passet, var försiktig med vart du riktar vapnet då det laddas, är laddat eller då du gör patron ur

Lämna inte passet innan jakten har brutits av jaktledaren eller på i förväg överenskommen tid, om du vill lämna passet tidigare så kontakta jaktledaren och fråga om det är okej, lämna aldrig passet utan att först tala med jaktledaren, kom också ihåg att meddela dina passgrannar om att du lämnar passet

Vi använder 31 mHz radio, kanal meddelas på morgonsamlingen av jaktledaren

Ta med statligt jaktkort, intyg om att ni klarat älg provet, vapenlicens på de vapen ni har med er och jägarexamensbevis

Alla deltagare skall tydlig varselfärg på sig (t ex i form av hattband, keps, väst etc)

Avlossa inte skott mot oskadad älg efter kl 1500

Försäkra dig om att du vet var dina pass grannar finns och vilka förbjudna skjutriktningar som finns på passet

Ha en trevlig jakt

Ser nu att formuleringen angående övrigt vilt ser lite konstig ut, vad som avses med skadat vilt är alltså inte bara skadade älgar utan även annat vilt, är det sjukt eller skadat är det alltså tillåtet oavsett vad det är för något.