Publicerat Mars 5, 200521 yr Vad har ni för knep för att höja koncetrationen innan serien på banan ? Själv blundar jag och lutar huvudet mot stocken och visualiserar målet och hela förloppet, samtidigt som jag andas djupt och metodiskt och slappnar av i hela kroppen.
Publicerat Mars 6, 200521 yr När det gäller älgen så gör jag några svep och klickar innan serien. Har funkat bra för mig iaf I övrigt brukar jag nollställa mig ganska bra när jag får bössan mot axeln. Antar att det är nåt som sitter kvar sen jag tävlingssköt salongsgevär.
Publicerat Mars 7, 200521 yr Jag tävlar litegran i skeet. Innan en ny serie så provsvingar jag alltid på 2,3,4 station. Det är sällan jag tittar hur andra skjuter utan står vänd från banan eller blicken ner i backen när jag väntar på min tur. Under tiden går jag igenom den stationen jag ska gå upp på. A och O för lerduveskytte är anläggningen så den försöker jag alltid tänka på. Ingen anläggning=bom. På 3,4,5 station brukar jag även tänka på vart jag ska lägga träffen. Sköt förut mitt på alla duvorna men tycker det funkar bätre att lägga träffen ca 2 dm framför duvan, tycker att man då blir mindre beroende av perfekt hastighet på svingen. När det är dax för dubbleduvor så har jag alltid full koncentration på första duvan tills jag har skjutit på den, sen går jag över till den andra. Bättre att få en än ingen. Försöker hålla mig lungn även vid bomskott, blir bara svårare att skjuta när man är förbannad. Kan vara jä...t svårt när man är ren fram till 7ans station och bommar lådan eller tornet i dubblen > Detta är vid tävling. Vid träning ser men att man bommar vissa duvor pga att koncentration inte är på topp. Lyck till med skyttet Gold Team 8)
Publicerat Mars 7, 200521 yr Jag tävlar litegran i skeet.Innan en ny serie så provsvingar jag alltid på 2,3,4 station. Det är sällan jag tittar hur andra skjuter utan står vänd från banan eller blicken ner i backen när jag väntar på min tur. Under tiden går jag igenom den stationen jag ska gå upp på. A och O för lerduveskytte är anläggningen så den försöker jag alltid tänka på. Ingen anläggning=bom. På 3,4,5 station brukar jag även tänka på vart jag ska lägga träffen. Sköt förut mitt på alla duvorna men tycker det funkar bätre att lägga träffen ca 2 dm framför duvan, tycker att man då blir mindre beroende av perfekt hastighet på svingen. När det är dax för dubbleduvor så har jag alltid full koncentration på första duvan tills jag har skjutit på den, sen går jag över till den andra. Bättre att få en än ingen. Försöker hålla mig lungn även vid bomskott, blir bara svårare att skjuta när man är förbannad. Kan vara jä...t svårt när man är ren fram till 7ans station och bommar lådan eller tornet i dubblen > Detta är vid tävling. Vid träning ser men att man bommar vissa duvor pga att koncentration inte är på topp. Lyck till med skyttet Gold Team 8) Håller med före gående talare Och skeet är en fruktans värt rolig skjutning ;D ;D
Publicerat Mars 7, 200521 yr Jag försöker att inte tänka på något, stirrar rakt ner i backen och inväntar min tur. Mitt störrsta problem är efter en bom, då kommer dom där jävla tankarna, varför.. varför.. måste skjuta bättre.. Svingen.. bla bla bla. Till slut går det inte alls, bom bom bom bom. :'( :'( :'( Nä så länge jag inte tänker går det oftas bra :-
Publicerat Mars 8, 200521 yr Författare Jag försöker att inte tänka på något, stirrar rakt ner i backen och inväntar min tur.Mitt störrsta problem är efter en bom, då kommer dom där jävla tankarna, varför.. varför.. måste skjuta bättre.. Svingen.. bla bla bla. Till slut går det inte alls, bom bom bom bom. :'( :'( :'( Nä så länge jag inte tänker går det oftas bra :- Hmmmm.... Med tanke på hur ofta du talar om hur bra du är, så tänker du inte mycket va... ;D ;D
Publicerat Mars 8, 200521 yr Under dom aktiva somtävlingsskytt psykade jag mig själv ordentligt före och under varje serie.. Vet inte hur jag skulle beskriva tillståndet man befann sig i... Innan serien ville jag alltid vara för mig själv, gick med hörselskydd och stretcade för att höja pulsen en aning ( talar alltså om hagelskytte, är man för avslappnad så blir det inget av skyttet...) Innan serien startade en provanläggning och testsving, och sen sjönk jag verkligen in i en helt egen värld, ingenting annat än nästa lerduva och hur den skulle krossas fanns i mina tankar.... Inget räknande av träffar och bommar och vad mina medtävlande gjorde berörde inte mig det minsta. Detta låter kanske en aning : överdrivet för den vanliga träningsskytten/jägaren, men vid större tävlingar ville åtminstone jag göra allt för ett bra resultat... Nuförtiden tränar jag mycket mindre, och koncentrationsnivån har tyvärr sjunkit till nästan noll (tyvärr)... En eller ett par svingar och sen går skyttet som det går...
Publicerat Mars 8, 200521 yr först försöker jag gå igenom hur jag ska utföra det hela, sen försöker jag slapna av en stund å när det blir dax försöker jag konsentrera mig så mycke de går utan att man börjar späna sig. tycker åsså att man faller in i ett bra konsentrations läge om man får va själv utan att folk ska komma med komentarer eller stön å sukar, gör dom det tapar jag lite av lusten å iriterar mig lätt om de går dåligt. Mvh Lalle
Publicerat Maj 2, 200520 yr Brukar försöka att inte tänka på folket runt mig.. (blir så paranoid ;D ), Stoppar in en go Prilla GROV!, byter sida på snusen så den inte krossas om nått skulle råka klämma på kinden :- , sen visualisera målet lite, ta några djupa andetag och andas ut ordentligt, låter tankarna åka fritt ett par sekunder och sen bara nollställer mig helt... Brukar funka ganska bra.
Publicerat Juli 28, 200520 yr självklart ska man vara fokuserad på det man gör men när det gäller ÖGAT ska man veta att vi kan hålla ögatfokuserat i c:a 10(tio)sekunder sedan blir ögat trött =fokuseringen faller =sämre träff,i värsta fall bommskott....