Publicerat Mars 6, 201214 yr Så var det dags för griseftersök igen, ringde en kille vid 21.30, hade skjutit på en gris på åtel, hade varit sugga med 2 årsgrisar framme när han sköt runt 20.00. Dom hade hittat nån liten fettbit och lite blod på skottplatsen och hade sen handspårat ca 600 meter, bitvis genom o krypa o leta blodstänk.. Började där dom brutet, spårade en bit i lina med den äldre tiken, är bara sporadiska stänk av ljust klart blod och på snöfläckarna som fanns syns att den gått på alla ben, släppte ganska snabbt då hon brukar spåra bäst lös. Ser på astron att hon går ganska sakta iväg 1 km för att sen vinkla av lite o börjar skälla, stod fast direkt så tog mig dit o gick på, då står hon o skäller ko o kalv.. Försöker kalla av henne men det är lönlöst efter att hon inte jagat på 2 veckor men får iaf iväg älgarna en bit. Tar ungtiken o spårar med henne i lina, har ett o annat blodstänk, kommer förbi där den gamla vinklade av mot älgarna o fortsätter nån km till, är då knappt inget blod längre. Beslöt oss för o bryta där, svårt o veta om vi verkligen va rätt då det började va långt mellan blodstänken o hade jag släppt henne utan o va ikapp grisen så tror jag hon hade hamnat på älgståndskallet. Tog den gamla vid 03.00 Åkte dit o gjorde ett nytt försök idag på morgonen, ringde efter en riktig spårhund, men ingen som kunde. Lyckades spåra ca 1 km till, är då bara någon bloddroppe/100 meter o sen tryter det helt. Gjorde ett sista desperat försök o släpper i en plantering i anslutning till spårslutet där grisarna ofta ligger, men inget där idag. Surt som fan o misslyckas
Publicerat Mars 7, 201214 yr Hur fan lyckades de handspåra så långt? Har inte ni också barmark? Sen är väl nästa fråga varför de gjorde det. Var ju lite otur att den äldre hunden hamnade på fel vilt. Var tror du träffen satt? Bra jobbat iallafall.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Bra jobbat i vilket fall som helst. Själv uppskattar jag inte att folk ska handspåra om dom inte hittar något som tyder på en bra träff och kan bedöma det. Lasse
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Ja inte uppskattar man att dom handspårar för långt , o inte vet jag hur dom lyckades heller, är mestadels barmark här. Träffen satt lågt, men av spåren o döma där den gått på någon snöfläck så kom blodet inte från benen, snuddträff i underkant på bröstkorgen bakom bogarna är min gissning, eller va tror ni? Grisen hade ju gått minst 3 km utan att stanna upp eller ta lega så borde väl inte va så hårt skadad, men utan o skjuta så kan man ju inte va säker..
Publicerat Mars 7, 201214 yr Jo nog låter det som en låg träff men hur pass skadad går ju alldig säga innan man har facit. Haft en i höstas som fick 6,5 km och 100m över en sjö efter skott. Träffad mellan bogblad och rev, snett som fan alltså eller snarare nästan helt bakfrån. Kulan in bakom bogen och ut i halsen på samma sida.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Jo nog låter det som en låg träff men hur pass skadad går ju alldig säga innan man har facit. Haft en i höstas som fick 6,5 km och 100m över en sjö efter skott. Träffad mellan bogblad och rev, snett som fan alltså eller snarare nästan helt bakfrån. Kulan in bakom bogen och ut i halsen på samma sida. Inget blod som följde benen ner där det va snö och inget blod som klenade av sig på sidan av mindre vindfälle den gick över, men på något ställe någon liten blodfläck i överkant på en sådan stam. Inget bukinnehåll i blodet, utan klart blod hela tiden, men som sagt hur hårt skadad den va är ju svårt o veta.Hade du mycket blod efter den grisen eller? ..låter som det skulle kunna bli en del på en sådan träff.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Inget blod som följde benen ner där det va snö och inget blod som klenade av sig på sidan av mindre vindfälle den gick över, men på något ställe någon liten blodfläck i överkant på en sådan stam. Inget bukinnehåll i blodet, utan klart blod hela tiden, men som sagt hur hårt skadad den va är ju svårt o veta. Hade du mycket blod efter den grisen eller? ..låter som det skulle kunna bli en del på en sådan träff. Det va barmark och jag släppte tiken nästan direkt, såg att där fanns blod i löpan, sen koncentrerade jag mig bara på att hänga på... Tråden finns här. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/35387-paaskjuten-gris-blackie-spraettad-igen/