Publicerat Mars 6, 201214 yr Hej, Lånade hem en begagnad BRNO ZH301 från handlaren. Är mycket sugen på denna slitvarg men har bara en detalj som ställer till det. Den är jaktborrad och p.g.a. detta avråder alla från stålhagel. Jag kommer jaga en del i våtmarker (myrar) i Norrland och då är ju bly tyvärr kört. Min fundering då är om man ändå köper den och lämnar in den för brotschning 1/2 och 3/4, då borde väl stålhagel fungera På skjutbanan och all jakt som inte sker i våtmarker kommer jag ändå fortsätta med blyhagel! Vad tror ni? Tacksam för synpunkter /Fredde
Publicerat Mars 7, 201214 yr Hej, Lånade hem en begagnad BRNO ZH301 från handlaren. Är mycket sugen på denna slitvarg men har bara en detalj som ställer till det. Den är jaktborrad och p.g.a. detta avråder alla från stålhagel. Jag kommer jaga en del i våtmarker (myrar) i Norrland och då är ju bly tyvärr kört. Nu finns det andra alternativhagel än stål med..... Min fundering då är om man ändå köper den och lämnar in den för brotschning 1/2 och 3/4, då borde väl stålhagel fungera På skjutbanan och all jakt som inte sker i våtmarker kommer jag ändå fortsätta med blyhagel! Beror lite på vad du menar med stålhagel. Det finns nämligen två sorters stålhagelpatroner: normalpatroner och högeffektspatroner. http://www.shotguns.se/html/stal_prov.html Men båda "lider" av samma problem - stålet tar choke betydligt bättre än bli och jag hade valt borrningen 1/4 och 1/2. Normalpatronerna kan du skjuta i vilken hagelbössa som helst - oaktat borrning. Sedan om det blir vettiga träffbilder av det är en annan femma. För det blir det som regel inte om man inte är på 1/2 eller öppnare. Högeffektspatronerna är däremot no no då dessa egentligen kärver ett magnumprov pga sitt högre arbetstryck. Nu tror iofs att en 301 skulle hålla ganska länge även för högeffektspatroner - men den hade med tiden blivit ganska glapp antagligen. Och med dessa ska du helst inte har mer än 1/4 choke hur som. http://www.shotguns.se/html/use_steel_shot_.html Så välj 1/4 och 1/2 eller 1/8 och 1/4, och välj modesta stålpatroner så kan du skjuta dig trött. Eller köp andra alternativhagel. Ska du lämna in pangen för att öppna chokerna så kolla patronlägena med, CZ hade en förmåga att ligga med trånga patronlägen förr. Att öppna även dem är en ganska enkel sak när man ändå håller på. /T
Publicerat Mars 7, 201214 yr Hej, Lånade hem en begagnad BRNO ZH301 från handlaren. Är mycket sugen på denna slitvarg men har bara en detalj som ställer till det. Den är jaktborrad och p.g.a. detta avråder alla från stålhagel. Jag kommer jaga en del i våtmarker (myrar) i Norrland och då är ju bly tyvärr kört. Min fundering då är om man ändå köper den och lämnar in den för brotschning 1/2 och 3/4, då borde väl stålhagel fungera På skjutbanan och all jakt som inte sker i våtmarker kommer jag ändå fortsätta med blyhagel! Vad tror ni? Tacksam för synpunkter /Fredde Är du säker på att det är tillåtet med blyhagel på din skjutbana....................Högst sannoligt är det tyvärr inte det............om du inte tävlar i Olympisk skeet.
Publicerat Mars 8, 201214 yr Författare Tack för bra synpunkter! Jag har lusläst shotguns.se och förstår att det inte är så enkelt som ja eller nej! Det kan vara så att det inte är tillåtet med blyhagel på min skjutbana, men jag har inte fått veta något om detta (inte frågat heller). Skall ta reda på detta innan jag skjuter mer bly där. Håller mig hemmavid på min jordbruksgrannes mark som jag får använda till både jakt och övning.
Publicerat Mars 8, 201214 yr ..... Jag har lusläst shotguns.se och förstår att det inte är så enkelt som ja eller nej! ....... Den enkla svaret är det som man "alltid" hör: stålhagel kräver lilja. Alltid. Punkt slut! Men det blir lite som att säga att ska du framföra ett fordon i trafiken behöver du ett körkort med ABCDEFGHIJKLMN-behörighet och kanske förmodligen även O behörighet..... Så behöver man ju inte bry sig om vad "fordon" är eller på vilken väg det framförs. En barnvagn på trottoaren är ett fordon, ska man verkligen behöva all den behörigheten för det? Jag försöker bara göra klart att det inte är så som det "alltid sägs" - om man tänker liiiiite själv. Men vill man inte tänka själv så faller det. Då är det lilja som gäller rakt av. Och jag förstår de som säger att stål alltid kräver lilja - det friskriver dem från absolut alla problem som kanske kan uppstå. Och om den som får rådet nu inte kan eller inte vill tänka själv så är det ett bra och klokt råd. Men det är - i min värld - ett ganska korkat råd för den som nu både kan ch vill tänka själv. /T