Publicerat Mars 7, 201214 yr hmm fortsätter valsa som katten runt het gröt angående luftpang. jäkligt intresserad med kostnaden är avskräckande. OM jag nu får tummen ur o bestämmer mig för o köpa så blir de självfallet fulleffekt då det är för skyddsjakt uppdrag som jag köper de i så fall. ( licens o sånt är inga problem ) vilket luftgevär ska jag ha? vilket är mest prisvärt? skjuter mkt utomhus men även inomhus blir de en hel del av.. kaliber finns de 2 sorter av som är intressanta, 5,5 samt den större 6,35. jag har tittat på fx royal 500? med dämpade pipan men priset är i högst läget känns de som samt otympligheten är inte någon höjdare heller. siktet har jag redan koll på. kommer få bli tub för min del då jag är för lat för att orka pumpa. hjälp mig nu i detta velande, vill ha mer kött på benen.
Publicerat Mars 10, 201214 yr Prisvärdast kan väl vara cyklon-modellen med fartomställare som standard. En Royal i 6,35 går att få med fartställare ochså, men ger enligt uppgift 60-70 J i högsta effekt. Här uppe har alla jag vet, kaliber 5,5, och tar ut mellan 225 & 270 m/s högsta fart. Allt beror på användningsförhållandet ser ut förstås. Annat fabrikat som är billigare blir väl Hatsans bössor. Ska man vara inne i livsmedelsbutiker och avhända gråsparvar uppe bland takstolskonstruktioner med el/data/styr kablage, kan en gasfjäderdriven fjäderbössa vara ett alternativ/komplement. En BSA Lightning är lätt smidig och bra precision med gasfjäder, och ligger bra precis över lägsta gränsvärde för minsta lagkravet. Kan dessutom vara uppspänd i timmar utan effektförlust. Val & kval, som sig bör i dessa frågor.....
Publicerat Mars 10, 201214 yr Författare Om/när köpet blir av så kommer det garanterat bli något av fx:s nyare modeller pga den uppgraderade konstruktionen som enlinga många ska ha bättre funktionssäkerhet samt ge mindre variation på hastigheten och lite därtill.. Så inge billigt skit utan bra prylar prioriteras. här i stan är de mest kajor o duvor som plockas. på dom gårdarna jag är på är det endast suvorna som sitter inomhus o andra typ kråkfåglar sitter ute. Mvh
Publicerat Januari 13, 201313 yr Kör på en Fx verminator mk2 5.5mm , smidig och praktisk, har man shrouden på så är det ännu bättre.... Dom nya har soft touch istället för ren plast..mkt behaglig
Publicerat Januari 13, 201313 yr Kör på en Fx verminator mk2 5.5mm , smidig och praktisk, har man shrouden på så är det ännu bättre.... Dom nya har soft touch istället för ren plast..mkt behaglig Är det inte så att Verminators korta pipa gör det lite svårt att få upp den i ordentligt hög fart?? Om man vill byta till längre pipa så tappas ju mycket av smidigheten. Skjuter med en Mk 1 och är överlag nöjd men skulle jag skjuta fågel hade jag viljat byta till en med längre pipa som standard.
Publicerat Januari 14, 201313 yr hej! har nyligen skaffat en royal 400 5.5 på licens och kan trots att jag bara haft den en månad rekomendera den. Det är ett stort vapen så en 500 tyckte jag var för stor.eller den är ju bara längre men ändå. 6,35 provsköt jag och även om den går att ställa ner i fart så blir den på gränsen att vara för kraftig att använda innomhus. Fan va kul det är att ha "riktiga" grejor så har du råd så köp FX.
Publicerat Januari 14, 201313 yr hej! har nyligen skaffat en royal 400 5.5 på licens och kan trots att jag bara haft den en månad rekomendera den. Det är ett stort vapen så en 500 tyckte jag var för stor.eller den är ju bara längre men ändå. 6,35 provsköt jag och även om den går att ställa ner i fart så blir den på gränsen att vara för kraftig att använda innomhus. Fan va kul det är att ha "riktiga" grejor så har du råd så köp FX. Smäller det högt när du pangar med den? Är inne på 6.35 men vet inte riktigt vilken Fx jag skall sätta klorna i.. Någon som inte brötar för mycket
Publicerat Januari 14, 201313 yr Nej royal modellen är ju i praktiken lite dämpad gämfört med exempelvis cyklonen så den låter inte farligt alls. 500 har längre pipa så den dämpar nog bättre skulle tro att en 500 i 6.35 låter som 400 i 5,5 . ett tips är att besöka Tobbe på Hurricane, Luftvapen.se där kan man provskjuta och han är väldigt kunnig. Butiken är trång men en sevärdhet i sig.
Publicerat Januari 14, 201313 yr Nej royal modellen är ju i praktiken lite dämpad gämfört med exempelvis cyklonen så den låter inte farligt alls. 500 har längre pipa så den dämpar nog bättre skulle tro att en 500 i 6.35 låter som 400 i 5,5 . ett tips är att besöka Tobbe på Hurricane, Luftvapen.se där kan man provskjuta och han är väldigt kunnig. Butiken är trång men en sevärdhet i sig. Brukar handla hos honom.. Har ju en whisper i fullfart och tycker den låter för mycket Men det blir snart en tur ner dit och kolla med honom
Publicerat Januari 14, 201313 yr Jag har pulat på en budget sako 22-dämp på min Cyclone, funkar finfint. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201313 yr Låt mig gissa att detta besök lär bli dyrt för dig!! Men kul. risken finns! haha