Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

britter som skjuter på längre håll?

Featured Replies

Publicerat

wizard är väl en av dom men det borde finnas en uppsjö av filmer på youtube där folk skjuter på betydligt längre håll än vad som anses som normalt!

så länka gärna. har sätt här på forumet förut men hittar inte nu en kraftigare britt som ja är mer än duktig skytt.

mvh

Publicerat
  • Författare

tackar rätt imponerande skytte det där. spec med tanke på hur avslappnad han verkar vara! :)

Publicerat

Han är ta mej fan grym!

Men sen har han lite tur med, de fåglar som är med singlar ned lite sisådär rätt dåligt träffade. Gissar att ett antal for vidare.. Få en sån där kille att hålla sig inom rimliga håll så är det en upplevelse att bara få se på!

Sen tror jag att de där svarta kråkorna är hyggligt lättskjutna men det spelar ingen roll, grymejävla duktig är han!

Mvh!

Publicerat

En annan bra skytt som jag har skjutit med är Richard Faulds (vi var "grannar" och sköt i samma klubbar) och även om han inte var extrem i England på långhållsskytte så var han helt ok.

Annars hittar du duktiga skyttar i Cypern, Frankrike och även Indien.

Publicerat
  • Författare

Har du några länkar. jag är totalt oinsatt på de mesta med hagel nu för tiden o har då inte sökt efter jaktvideoa med hagel annars. gärna några häftiga tips tack :)

Publicerat

Det finns inte så många videoklipp där man skjuter på långa avstånd med hagel...

...eftersom det i princip är omöjligt att filma ;)

När man gjorde om reglerna i fitasc och mesade till hela skiten så var det många som tappade både suget och intresset för sporten...

Jag menar, det är ju ingen utmaning längre när de kortade ner avstånden och ändrade reglerna för ammunitionen.

Lite som att ändra 1000 meter kikarklass till 100 meter fast nu får man bara skjuta med .22LR... <_<

Detta innebär att nästan ingen tränar skytte på långa håll längre och de som fortfarande gör det inser att det är menlöst att filma.

Den enda som har filmat detta med flit är just George Digweed och speciellt när han fick sin specialbyggda Kemen med 34" pipor. Den var skitmysko att skjuta med och jag blev aldrig kompis med den men han lärde sig och sköt faktiskt riktigt bra med den. Dock spöade jag honom i snabbhet men på den totala poängen fick jag stordäng av honom... hehe...

Jag vet inga mer länkar än just de han har.

Publicerat

Sett flera klipp på George då han skjuter på mässor och för varje träff går han bort från kastaren. Youtube torde ha dem, bara att söka.

Mvh!

Publicerat
Publicerat

Hur sjutton blir man så jävlig på hagel? Är det bara övning eller ligger det mycket beräkning bakom om hur haglen uppför sig etc? En annan är ju glad om man prickar en fotboll på 50 meter.

Publicerat

Hur sjutton blir man så jävlig på hagel? Är det bara övning eller ligger det mycket beräkning bakom om hur haglen uppför sig etc? En annan är ju glad om man prickar en fotboll på 50 meter.

Förutom fallenhet så gäller öving, övning, övning och mer övning!

Detta givetvis efter du har utrustning för ändamålet ;)

Börja med en teal på 30 meter och när du träffar så backar du en meter och skjuter nästa.

Kan du inte skjuta 30 av 30 på 30 meter så får du öva till det sitter, sen går man vidare.

Ganska snart så ser man när man börjar få problem och oftast handlar det om att hagelsvärmen inte är tät nog och man missar lerduvan pga detta.

Då är det dags att byta choker (typ Teage full/xfull) och riktig ammo, kanske även bössan...

Dock är det jävligt häftigt när man dammar sin första lerduva på de magiska 100 meterna!!!

Det tog mig tre år att bli konsekvent bra på långa håll och en livstid att underhålla det om du förstår vad jag menar ;)

Publicerat

Förutom fallenhet så gäller öving, övning, övning och mer övning!

Detta givetvis efter du har utrustning för ändamålet ;)

Börja med en teal på 30 meter och när du träffar så backar du en meter och skjuter nästa.

Kan du inte skjuta 30 av 30 på 30 meter så får du öva till det sitter, sen går man vidare.

Ganska snart så ser man när man börjar få problem och oftast handlar det om att hagelsvärmen inte är tät nog och man missar lerduvan pga detta.

Då är det dags att byta choker (typ Teage full/xfull) och riktig ammo, kanske även bössan...

Dock är det jävligt häftigt när man dammar sin första lerduva på de magiska 100 meterna!!!

Det tog mig tre år att bli konsekvent bra på långa håll och en livstid att underhålla det om du förstår vad jag menar ;)

och en annan ärglad om man lyckas mosa en frångående duva på kort håll :D

Publicerat

Kanske är dags man slänger in 30papp på en hagelpang man kan ha resten av livet och utvecklas med som man inte riskerar att slita ut. Lika bra och gå på en sportpang direkt antar jag, den lär ju inte fungera sämre till jakt...

Publicerat

Kanske är dags man slänger in 30papp på en hagelpang man kan ha resten av livet och utvecklas med som man inte riskerar att slita ut. Lika bra och gå på en sportpang direkt antar jag, den lär ju inte fungera sämre till jakt...

Det låter som en vettig idé men ett vapen som jag refererar till i mitt förra inlägg kommer du inte långt med 30 papp...

Närmare 100.000 kr får du nog hosta upp om du skall ha en specifik bössa för sporten.

Visst kan man ha tur och hitta en bättre begagnad Perazzi eller liknande för 40-50 papp men det kostar med sportskytte på elitnivå inom sporting kan jag lova.

Dock går det utmärkt med en begagnad bössa för 30000 men den måste tåla dryga 300000 smällar till eftersom man skjuter så pass mycket.

Publicerat

Det låter som en vettig idé men ett vapen som jag refererar till i mitt förra inlägg kommer du inte långt med 30 papp...

Närmare 100.000 kr får du nog hosta upp om du skall ha en specifik bössa för sporten.

Visst kan man ha tur och hitta en bättre begagnad Perazzi eller liknande för 40-50 papp men det kostar med sportskytte på elitnivå inom sporting kan jag lova.

Dock går det utmärkt med en begagnad bössa för 30000 men den måste tåla dryga 300000 smällar till eftersom man skjuter så pass mycket.

Absolut, nu menade jag dock inte att bli proffs utan mer tävla mot mig själv för att kunna vara säker på att haglen tar där jag vill och att kunna utvecklas som skytt.

Såg att du har en trevlig Browning, den modellen görs väl inte idag men vad skulle en sådan kunna kosta begagnad i fint skick?

Finns det någon annan browning som är likvärdig och vad skulle en sådan kosta?

Publicerat

De dyker upp ibland i varierande skick och utförande.

Exakt den jag har är sällsynt men jag förmedlade en något senare variant med custompipor på (30") för 12k och det var nog årtiondets fynd!

De borde ligga på strax under 20 papp om de är i bra skick och är kompletta nu med tanke på hur gamla de är (86-87) men egentligen är de värda betydligt mer.

Satsa på en B325 Sporting med invector + och backbored pipor och sen rattar du i förslagsvis Teague Ported Extended choker så är du på god väg.

Resten av pengarna lägger du på import av riktigt amunition från England och sen är du lycklig!

(fast du måste skjuta fitasc eller olympic trap, de andra grenarna tillåter inte bly... (stålammo funkar liksom inte och wismuth finns inte i sporting laddningar))

Publicerat

Det var en hel vetenskap och för mig halvt grekiska. :mellow: Men man lär sig med tiden :)

Trevligt med kunniga personer :D

Publicerat

kul detta med långhållsskytte, har inte mycket erfaranheter på 60+ meter, själv har jag väl 65-70m som rekord men det är inte så ofta jag tränar på 50+ duvor. fast jag har tagit FM guld i under 17 års klassen i sporting så blir det ganska svårt med 50-60m duvor, iofs skjuter jag inte mer än 5000-7000 plugg i året på banan så man kan ju inte förvänta sig nån mini-digweed heller.