Publicerat Mars 10, 201214 yr 2 Olyckor och 2 misslyckanden. Blev utringd kl18 på ett rådjurseftersök, 300m innan infarten till samhället på våran egna jaktmark. Kommer dit innan kl19 platsen väl utmärkt för engång skull, spanar av åkrarna med strålkastaren ser inget av intresse så jag plockar ut tollaren. Då ringer kontaktmannen igen ytterligare en rådjursolycka på samma väg men 5km bort. Jag börjar spåra ser var rådjuret gått ner i slänten fortsätter över åkern, igenom en stenig/blockig ekskog och ut på nästa åker. Där går spåret längs kanten och in i nästa ekkulle. När jag kommer in i skogen en 30m så ser jag ett par ögon blinka till, där är rådjuret tänker jag men får då se att det är två grisar som jag möter 20m framför hunden. Det blir ett jäkla liv så vi bryter där, har varit efter ca 1,5km utan något tecken på skada. När jag kommer tillbaka på olycksplatsen så är det en räv och springer på åkern, försöker ta om spåret men det går sådär. Ser två dov sticka i väg uppe i eket när vi spårar vad jag tror va räven. Bryter där och tar mig till bilen. Surt när det blev så mycket störningar. Så var det olycka nr 2 platsen även den utmärkt, vid en gård. Rådjuren verkar ha kommit från en trädgård tar ut tollaren och börjar spåra han hittar efter några omtag ett spår som vi hänger på. Spårar i ca1km utan att finna något tar oss tillbaka och undersöker platsen igen men finner inget annat än spåret vi va på. Inte roligt med två misslyckanden samma kväll
Publicerat Mars 11, 201214 yr Inte kul det där. Känner igen det från några griseftersök. Känns som man vet mindre än när man började. Men ni har gjort vad ni kunnat och gjort ett bra jobb. Även om det kanske inte känns så för dig.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Författare Känns som man skulle gjort något mera men vet ej vad. Hur långt ska man trava i spåret när man inte finner något, tycker man borde se något tecken på skada på 1km.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Du har nog gjort vad kunnat sen blir man väl aldrig nöjd när man är tvungen att ge upp och inte får ett klart slut på det hela. Det är något som vi får leva med som eftersöksjägare. Lasse