Publicerat Mars 11, 201214 yr Våra grannar har gått ihop i en avverkningsorgie nyligen! Jag har ingen direkt erfarenhet av detta sedan tidigare utan har jagat mycket i orörda skogar. Hur reagerar djurlivet i området på att det dyker upp några kalhyggen här och var?? Mina egna tankar om detta skulle vara att hjortdjuren får svårt att gömma sig men i gengäld får ganska mycket nytt foder när skogen ska växa upp på nytt. Är det något som man som bisittare ska tänka på för att hjälpa sin stam av Älg och Rå eller löser dem det utan inblandning??
Publicerat Mars 12, 201214 yr Våra grannar har gått ihop i en avverkningsorgie nyligen! Jag har ingen direkt erfarenhet av detta sedan tidigare utan har jagat mycket i orörda skogar. Hur reagerar djurlivet i området på att det dyker upp några kalhyggen här och var?? Mina egna tankar om detta skulle vara att hjortdjuren får svårt att gömma sig men i gengäld får ganska mycket nytt foder när skogen ska växa upp på nytt. Är det något som man som bisittare ska tänka på för att hjälpa sin stam av Älg och Rå eller löser dem det utan inblandning?? Jag som nyligen kommit med i ett jaktlag (i höstas) där det avverkas en del och ofta. kan säga..Hjortarna Älgarna, och allt annat vilt kommer iaf på deras invanda viltstigar. Spelar ingen roll om det är Klappjakt hundjakt..eller ifall det är vaktjakt. Sen att det blir mera mat efter ett par år är ju bara ett stort plus ..P.s kanske inte är så här hos alla andra men i mina skogar iaf=)..och detta har man själv bekräftat+ att dom övriga i laget gjort det oxså under några års tid;)
Publicerat Mars 12, 201214 yr Författare Jag som nyligen kommit med i ett jaktlag (i höstas) där det avverkas en del och ofta. kan säga..Hjortarna Älgarna, och allt annat vilt kommer iaf på deras invanda viltstigar. Spelar ingen roll om det är Klappjakt hundjakt..eller ifall det är vaktjakt. Sen att det blir mera mat efter ett par år är ju bara ett stort plus ..P.s kanske inte är så här hos alla andra men i mina skogar iaf=)..och detta har man själv bekräftat+ att dom övriga i laget gjort det oxså under några års tid;) Tackar för svaret! Jag misstänker att jag har fått lite nya pass som lämpar sig för rävlock när detta är klart Jag hoppas att det blir positivt för djuren i den mån det går och att våran egen mark som inte är avverkad kanske blir en mark som lämpar sig som skydd för resten av faunan.. Tills jag kommer med bössan dvs!
Publicerat Mars 12, 201214 yr Författare Det går ingen nöd på djuren under slutavverkningar! Om man kollar på dina intressen så verkar du ha en del erfarenhet angående just detta Tackar för svaret.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Vi gjorde en slutavverkning på ett skifte på ca 100ha för ca 2-3år sedan och det har nästa blivit en rådjur och älgboom just där, naturligtvis så beror det självklart inte bara på avverkningen men det är kul att uppleva att det inte bara är dåligt för djuren
Publicerat Mars 12, 201214 yr Tycker faktiskt det är rätt kul med hyggen och förändringar på skogen, det blir nya funderingar och pass. Brukar ju oxå erbjuda mat i massor under några år för att sedan erbjuda skydd, och det är ju aldrig fel Vi fick en större gallring i år och fasen vad med älg vi hade
Publicerat Mars 12, 201214 yr Vi gjorde en slutavverkning på ett skifte på ca 100ha för ca 2-3år sedan och det har nästa blivit en rådjur och älgboom just där, naturligtvis så beror det självklart inte bara på avverkningen men det är kul att uppleva att det inte bara är dåligt för djuren Måste blitt lite virke där Ska själv avverka ca 35 ha och det verkar bli en ordentlig välta av det.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Måste blitt lite virke där Ska själv avverka ca 35 ha och det verkar bli en ordentlig välta av det. 35 ha ? det var ingen dålig avverkning har du fått bra pris på virket så att du är nöjd?
Publicerat Mars 12, 201214 yr Måste blitt lite virke där Ska själv avverka ca 35 ha och det verkar bli en ordentlig välta av det. Jo det vart en del faktiskt, farsan köpte in det för ca 15 år sedan för att slippa att det skulle bli sommarstugområde då det ligger ganska fint. Skiftet är i storsätt en ås som vetter ner mot en sjö och bestog av en dåligt skött blandskog med mycket varierande ålder på träden och efter de senaste årens rejäla blåsväder då mer och mer hade ramlat ner så blev det en slutavverkning helt enkelt. Bara positiva saker har hänt sedan avverkningen, av misstag så gled det ner granris i sjön och nu finns det även abborre i massor så jag är nöjd.
Publicerat Mars 12, 201214 yr 35 ha ? det var ingen dålig avverkning har du fått bra pris på virket så att du är nöjd? Jo sålde ifjol då priserna var bra. Inte avverkat än men till våren ryker det nog. Köpte loss skiftet strax innan jag sålde avverkningen, tyvärr ett måste för att ha råd även om jag ägde 25% innan.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Jo det vart en del faktiskt, farsan köpte in det för ca 15 år sedan för att slippa att det skulle bli sommarstugområde då det ligger ganska fint. Skiftet är i storsätt en ås som vetter ner mot en sjö och bestog av en dåligt skött blandskog med mycket varierande ålder på träden och efter de senaste årens rejäla blåsväder då mer och mer hade ramlat ner så blev det en slutavverkning helt enkelt. Bara positiva saker har hänt sedan avverkningen, av misstag så gled det ner granris i sjön och nu finns det även abborre i massor så jag är nöjd. Vad bra! Ja efter stormen så for mycket skog som gorde att priset gick ned,, så visst det är tur för dom som sålt innan stormen ställde till det!
Publicerat Mars 12, 201214 yr Jo sålde ifjol då priserna var bra. Inte avverkat än men till våren ryker det nog. Köpte loss skiftet strax innan jag sålde avverkningen, tyvärr ett måste för att ha råd även om jag ägde 25% innan. Ja det gäller o sälja när priset är rätt kan man finasera köp av skogsskifte så är det bra!
Publicerat Mars 13, 201214 yr Helt oskuld blir man ändå inte, tyvärr. Men en bra bit på vägen. Köpt en gallringsskördare som jag tänkte tjäna nån krona på. Kunna få ekonomi på 1:a gallring framför allt och vedhuggning.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Författare Verkar som det brukar överväga åt det positiva hållet för de flesta. Bådar gott för framtida jakter då alltså Att kunna finansiera markköp via avverkning låter ju nästan för bra! Det är ju så att man börjar bli sugen på att leta mark
Publicerat Mars 13, 201214 yr Helt oskuld blir man ändå inte, tyvärr. Men en bra bit på vägen. Köpt en gallringsskördare som jag tänkte tjäna nån krona på. Kunna få ekonomi på 1:a gallring framför allt och vedhuggning. Då kanske detta är något för dig? Kanske kan inspirera till något iaf?
Publicerat Mars 13, 201214 yr Som andra har påpekat så missgynnas ju inte klövviltet direkt av avverkningar. Den ökande fodermängden efter stormarna har helt klart varit en bidragande orsak till utvecklingen på älgstammens storlek i Kronobergs län efter Gudrun och Per. Sen har nog en bättre avskjutningspolicy också hjälpt till (skjutit mer kalv än tidigare och fått upp medelåldern på både tjurar och hondjur - i alla fall lokalt där jag jagar). Skitjakt på er! :-) MVH Alias
Publicerat Mars 13, 201214 yr Att kunna finansiera markköp via avverkning låter ju nästan för bra! Nja, delfinansiera kanske är rätta ordet. Rakar jag ut varenda pinne jag har på skiftet så blir jag nog oskyldig men det är inte tanken. Sen skenar skatten iväg på det med. Du ska ha sjuk tur om du skulle snubbla på ett skifte som finansierar sig självt helt å hållet. Då kanske detta är något för dig? Kanske kan inspirera till något iaf? Tror min Pilke 2X får duga ett tag till