Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första hageljaktstigen någonsin avklarad

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha tråkat ut flera av er med fråger om choker mm så var det i helgen dags för mitt livs första jaktstig eller mer korrekt, mina livs första jaktstigar, då jag sköt en på lördag och en på söndag.

Förutsättningarna var precis som det skall vara för en nybörjare. Jag hade innan stigarna skjutit hagel två gånger i mitt liv. Dels uppskjutningen för jägarexamen, vilket för min del var fem skott, sedan 50 skott på trappbanan med nedslående resultat. Bössan jag sköt med var dessutom helt ny för mig och jag hade aldrig provat den förutom torrlyft hemma.

Chokerna som skruvades i, efter mycket ventilerande här, var kvart och halv. jag hade som ni förstår inga planer på att vinna utan ville försöka träffa så många mål som möjligt och därav de öppna chokerna.

Jaktstigen var klurigare än jag trodde. Väldigt trånga öppningar som ofta gjorde det väldigt svårt för mig. Kännde som helt omöjligt att hinna svinga på ett mål som rusade förbi i en två meter bred öppning.

På lördagens stig lyckades jag ändå träffa 17 av 20 mål. Vissa fick visserligen bara i sig ett par hagel men jag pekade i alla fall med pipan i någorlunda rätt riktning och totalt blev det 125 av 200 poäng.

På söndagen gick det bättre, inga missade mål. Dock blev totalresultatet bara ett poäng bättre än lördagen, 126 av 200 poäng.

Efter stigen på söndagen passade jag dessutom på att skjuta insattsskjutning på sportingbanan, trappbanan och på löpande kanin. Störst avtryck av insatsskjutningarna, förutom att jag behöver träna mycket mer, var sportingen. Satan så kul! Nu ser jag fram mot att banan öppnar i april så jag kan åka och träna några pass.

Kommer jag skjuta jaktstig med hagel igen? Naturligtvis. Dock känner jag mig som en unge i godisbutiken och jag vill prova alla former av hagelskytte och kulskytte. Vi får se vad det blir nästa gång.

Publicerat

Härligt! Jag ska också iväg på första träningarna o stigarna i år.

Kör med sidasida och trängsta är halv

Publicerat

Fan va kul! När du blir lite mer kompis med hanteringen så kommer du bli svårt beroende av skytte mot dessa små runda flygande pryttlarna!!

Mvh!

Publicerat

Härligt, vilken bra start på skyttekarriären ;)

Publicerat

Välkommen i fördärvet! :P

Hagelskytte är beroendeframkallande! :o

Publicerat

Nu är du fast B) fantastiskt roligt att skjuta lycka till med din fortsatta karriär övning ger färdighet!!

Publicerat

Jag sitter här med resultatlistan från HJK´s jaktstig.

Jag antar att det var den du gått.

Jag går stigen varje år och kommer fortsätta med det. Jag sköt ganska dåligt på de två första stationerna tyvärr. Det var längesen jag höll i bössan nu. Skrapade till slut ihop 163 poäng och en 38:e plats.

Är du medlem i klubben alltså?

Mvh John

Publicerat

Välkommen ner i hagelträsket ;) var det många som sköt? För ja tycker det verkar som att fler och fler börjat skjuta hagelstig :) så har det varit i Småland iallafall de sista åren :)

Publicerat

Hagel jakt stig har man skjutit ett gäng i sina dar, gick med en gammal jaktstigs räv i början så man har fått lite små tips om vad man skall tänka på! Så jäkla roligt är det, inte skjutit ett gäng på ett tio tal år nu då jag haft bössorna kvar hos far min, men i vår har jag tänkt ta några då jag numer har börrona hemma hos mig själv!! :)

Publicerat

Det blev totalt 274 deltagare i år.

Fördelat på Öppna, veteran, Junior och dam.

208 skyttar sköt den öppna stigen

Publicerat

Det blev totalt 274 deltagare i år.

Fördelat på Öppna, veteran, Junior och dam.

208 skyttar sköt den öppna stigen

Hur många brukar de vara då? :)

Publicerat
  • Författare

Är du medlem i klubben alltså?

Ja, jag gick med i HJK så fort jag blev klar med min jägarexamen.

Jag har några kompisar som är medlemmar där sedan tidigare och jag hopas kunna locka ut dom att träna med mig.

Publicerat

Kul! Då lär vi ses en del där då.

Jag är skjutledare på älgbanan och gör ganska många pass där per år. Plus att jag gärna krossar lera på jägartrappen, sportingen och kärrskeeten.

Då kanske du läste min jaktdagbok från Sydafrika i senaste knallehanda? :)

Mvh John

Publicerat
  • Författare

Kul! Då lär vi ses en del där då.

Jag är skjutledare på älgbanan och gör ganska många pass där per år. Plus att jag gärna krossar lera på jägartrappen, sportingen och kärrskeeten.

Då kanske du läste min jaktdagbok från Sydafrika i senaste knallehanda? :)

Mvh John

Naturligvis har jag läst din jaktdagbok och jag ser fram mot fortsättningen. Då ses vi förmodligen på någon av banorna under året.

• 3 weeks later...
Publicerat

Lånar tråden lite, var och sköt min första stig idag efter att ha läst om din bedrift.. Det var inte svår att fastna för det :-) , nu gäller det bara att leta upp nästa event. Barnsligt kul faktiskt, att man inte provat tidigare...