Hoppa till innehåll

Transportera sitt vapen


Rottweiler

Recommended Posts

Hej! Hur gör ni alla där ute när ni transporterar era enhandsvapen?

Satt och klurade på detta iomed att jag ska söka licens för ett enhandsvapen.

Säg att du är påväg till klubben, du vill inte lämna vapnet i bilen medans du springer in och betalar din bensin. Hur gör ni? Har vapnet i hölstret vid midjan? Stoppar det i fickan? Vad säger ordningsmakten om dom ser att man har ett vapen på allmän plats fast man har licens? Blir de griniga?

Frågade en handläggare hos polisen som förövrigt är min svärmor men hon hade inget bra svar att ge. Löd typ "har du licens för ett vapen så får du givetvis frakta det på ett sätt som du finner lämpligt och stämmer överens med lagen" Men ja... Lagen talar ju sitt egna språk när det gäller vapen. Typ oförståelig gammal grekiska med touch av romani uppblandat med latin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inget om enhandsvapen men jag tror också på att förvara den i en väska.

Att komma in på OkQ8 med en pistol i fickan är nog inte så smart :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv bara licens på jaktvapen inga revolvrar eller pistoler. Men det bästa torde som redan är skrivet. Att ha den i en väska. Dock kanske inte så det syns vad det är..tänker på guraväskorna. Vanlig ryggsäck är nog att föredra så inga vapenkonturer syns :) . Skulle nog inte ha den i hölstret. Då det kan väcka uppmärksamhet så farbror blå kommer..eller kommer efter dig senare även fast du har licensen. Fast troligen gör dom nog inte det.

Eller så gör man helt enkelt som med sina vanliga jaktvapen annars. Tar bort en vital del och gör vapnet obrukbart..och gömmer den väl i en låst bil.

Tänk på vad som skulle hända om du gick in med studsaren på ryggen i macken annars? :D

iaf..

Det här är som sagt bara vad jag skulle gjort, då jag själv tänker inom snar framtid införskaffa pistol=)

Men annars får la kommunjägarna på detta forum svara^^ på hur dom gör B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller mina jaktvapen brukar jag stoppa slutstycket i innerfickan, vapnen är alltid låsta i ett litet skåp i bilen. Men det finns ju ändå en risk för att bilen blir stulen.... Men en smidig väska är nog ett bra tips! Har sett folk som tagit studsaren på axeln och knallat genom staden men det är klart att en pistol växer annan uppmärksamhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delat vapen, vital del med dig in och den andra väl dold inlåst i bilen. Detta är vad som gäller enligt RPS Föreskrifter och allmänna råd, och jag hade därmed inte se ljust på rättens bedömning av andra beteenden om man blir av med vapnet. Eller för den delen någon ser en med ett komplett vapen. Nu fick ju lagrådsremissen just backning, men enligt den skulle man till och med ha kunnat åka dit för grovt vapenbrott om man bär komplett vapen på allmän plats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det? Du frågar hur man effektivast tvättar händerna - jag säger att man inte ska pinka på fingrarna.

Sunt förnuft: tanka bilen kvällen före, eller använd i det allra minsta kortpumpen.

Om du är på resa genom landet så har du inte mycket till val, men för en tiominuterstripp till skjutbanan skulle du ABSOLUT råka i blåsväder och anklagas för försumlighet om nåt skulle hända. Ifall inte nån triggerhappy polis råkade se din pickadoll och gjorde dig o-åtalbar redan på plats, alltså...

Skulle du nu befinna dig på en längre resa och nödgas göra stopp där du inte kan ha uppsikt så gäller att vapnet om möjligt ska delas och huvuddelen förvaras väl dolt i bilen, vital del ska medföras. Går vapnet ej dela så ska det vara försett med lås försäkringsklass 3. Lagrum här nedan:

5 kap. 1, 4 samt 6 §§ Vapenlagen

1 § Den som innehar skjutvapen eller ammunition är skyldig att ta hand om egendomen och hålla den under sådan uppsikt att det inte finns risk för att någon obehörig kommer åt den.

4 § Den som skickar eller transporterar ett skjutvapen eller ammunition skall vidta betryggande åtgärder för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen. Vapnet skall vara oladdat och, om det lämpligen kan ske, isärtaget och nerpackat.

6 § Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

9 kap. 2 § Vapenförordningen

Rikspolisstyrelsen meddelar närmare föreskrifter om vad som skall iakttas utöver bestämmelserna i 5 kap. vapenlagen i fråga om transport av skjutvapen och ammunition.

17 kap. 8 § RPS FAP 551-3

Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska vapen som går att dela förvaras delat eller vara försett med ett godkänt vapenlås. Om vapen förvaras delat ska vital vapendel tas med. Vapen som inte går att dela ska vara försett med godkänt vapenlås.

Såväl delat vapen som vapen försett med godkänt vapenlås ska förvaras väl gömt i bilen eller på annat sätt placeras så att stöld eller annat missbruk förhindras.

Med godkänt vapenlås avses ett sådant lås som uppfyller de krav som uppställs i klass 3 för hänglås och hänglåsbeslag3.

Allmänna råd

Vad som sägs i 8 § gäller t.ex. när en vapeninnehavare är på väg till jaktmarken och gör uppehåll i färden för att tanka eller äta eller under pågående jakt tillfälligt lämnar ett vapen i en bil.

Observera att kravet på delning plus förvaring inte är Allmänna råd och därför att bortse från ur rättsligt perpektiv, utan de gäller. Straff enligt 9 kap. 2 § b och/eller g Vapenlagen:

Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

b ) bryter mot bestämmelserna om överlämnande till förvaring hos någon annan i 5 kap. 3 § första stycket eller om användning vid sådan förvaring i 5 kap. 3 § andra stycket eller om transport i 5 kap. 4 § eller mot föreskrifter eller villkor i fråga om förvaring av vapen som meddelats med stöd av denna lag,

g) medför skjutvapen i strid med bestämmelserna i 5 kap. 6 §

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delat vapen, vital del med dig in och den andra väl dold inlåst i bilen. Detta är vad som gäller enligt RPS Allmänna råd...

Det är inte allmänna råd utan lag, se ovan. Skillnaden är att de allmänna råden inte äger nån som helst rättslig substans, medan man givetvis ställs till svars för brott mot lagparagrafer.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, ändrat till det fullständiga RPS Föreskrift och allmänna råd. Självfallet finns det en skillnad.

Det innebär dock inte att jag tror det är listigt att konsekvent bortse från alla myndigheters allmänna råd. De ger normalt en bild av hur lagstiftaren och samhället ser på en viss företeelse. Även om RPS för all del historiskt kanske inte alltid utmärkt sig som goda tolkare av Lagstiftarens intentioner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört delat vapen förpackat i en väska eller ett fodral om jag måste lämna bilen. Det bästa är ju dock att vara minst två personer hela tiden på längre färder så att en kan stanna och vakta vapenen och en kan gå in göra ärendet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har pistollicens och det är samma som för gevär. Vital del, ex pipan tas med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Usch då.. va komplicerat det är, eller blivit.

 

Mins när jag gick med i karnevalståget i byn för brukshundsklubbens räkning med hagelpangen under armen.

Kollade med lokale polis först och det va inga problem alls, bara jag hade licens för vapnet....

Men de är väl en 18-20 år sen nu.

 

En tanke.. allmän plats.. skogen är väl oxå en allmän plats ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Usch då.. va komplicerat det är, eller blivit.

 

Mins när jag gick med i karnevalståget i byn för brukshundsklubbens räkning med hagelpangen under armen.

Kollade med lokale polis först och det va inga problem alls, bara jag hade licens för vapnet....

Men de är väl en 18-20 år sen nu.

 

En tanke.. allmän plats.. skogen är väl oxå en allmän plats ?

 

 

 

 

Gamla goda tiden :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir de griniga?

Det var just för att de blev griniga när de stoppade en del som de inte tyckte borde ha fått licens, men ändå hade det och vapen med sig (en gång i tiden var SLs förbud mot laddade skjutvapen i tunnelbanan rimligt i förhållande till vad som var tillåtet i största allmänhet), som gjorde att vi allihopa fick transportbestämmelser utöver att hålla uppsikt över dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har i alla år fraktat Mitt vapen i hölster till och från skjutbanan! Gör Jag fel då?

 

 

Nej, det är helt okej att frakta den i hölster till och från skjutbanan - enligt alla lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd i detta land. Däremot är det olämpligt att knalla in på kiosken eller bensinmacken med pickan, även om du knappast skulle fällas för det så länge du inte envisas med att sköta ditt eget försvar och klantar till dig där...

 

Förvaringsföreskrifterna som gås igenom härovan gäller "vid kortare avbrott i uppsikt", dvs om du lämnar vapnet i bilen under ditt kioskbesök.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Skakar liv i gammal tråd.. 

En skrev ovan att man inte får transportera sitt vapen i hölster till ock från skjutbanan och nästa håller med med hänvisning till RPS Almänna Råd som inte är någon tvingande lagtext utan rikspolisens juristers eget tyckande och tolkande.. Nummer tre hävdar bestämt att man visst får transportera sitt vapen i hölster..

 

Men Lagtexten anger också att man som vapenägare är skyldig att hålla uppsikt över sitt vapen och gör man inte det bäst genom att bära det i hölster är då min fråga? Det behöver naturligtvis inte vara en mumbojumbo tactical american navy seal marine extreme super duperfräckt lårhölster som lyser upp likt ett rödljus i natten, utan min tanke är snarare axelhölster eller bälteshölster med längre jacka så det helt enkelt inte syns...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...