Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Biologisk mångfald och stora rovdjur

Featured Replies

Publicerat

Hej! Då SJF har ett antal högutbildade inom ämnet biologi och zoologi så passar jag på att ställa en fråga angående biologisk mångfald och stora rovdjur; blir mångfalden större ju mer rovdjur man har inom ett område?

Jag har själv trott (och hävdat) att överstora stammar av t.ex. varg eller lodjur minskar mångfalden av dess bytesdjur i det kulturlandskap vi idag kallar för natur i landet, men stämmer detta? Fast är mångfald lika med stora stammar av t.ex. hjortdjur?

Orsaken till mina frågor är en diskussion på ett grannforum med inriktning flugfiske och jag blir ganska påpucklad inom ämnet och diskussionen.

Mvh

Publicerat

Nej, mångfalden blir inte större ju fler rovdjur man har. Men normalt blir den större med än utan rovdjur. Många av de studier som finns diskuterar system där man inte har jakt (läs Yellowstone, Isle Royal), och de kan inte överföras på vår svenska situation hur som helst. Här reglerar vi i de flesta fallen klövviltet genom jakt så att stammarna inte blir så stora att de "betar bort" delar av mångfalden. Jägarkåren lämnar också ifrån sig en hel del räntor som utnyttjas av asätare, precis som kadaver efter de stora rovdjurens jakt. Har man dessutom större rovdjur så blir det därutöver mer as även under icke-jakttid, vilket kan vara en fördel ur ett mångafldsperspektiv. Sedan finns det förstås en del mångfald som är direkt knuten till rovdjuren, i form av parasiter, insekter som använder just rovdjursavföring som föda osv.

Medelstora klövviltstammar ger mest mångfald (det är alltså en av somliga omhuldad myt att klövviltet är negativt för mångfalden) och har man även en del stora rovdjur blir det ännu mer mångfald. Hur mycket rovdjur man kan ha utan negativa effekter på mångfalden beror på hur mycket mat det finns... precis som när det gäller klövvilt.

Bilden kompliceras förstås om man exempelvis slutar med fäbodbruk pga rovdjur, eftersom fäbodbruk gynnar mångfalden. Samma princip gäller dock i grunden; kan vi få till både och så blir mångfalden större.

Tog en diskussion på det forumet för några år sedan, och det var inte så upplyftande. Framför allt blev det väldigt tydligt att några såg catch and release, put and take osv som HELT självklara företeelser jämfört med närmast all form av jakt.

Publicerat
  • Författare

Tackar för mer vatten på min kvarn... ;)

Mvh Christer

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.