Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Självdöd räv vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Va ut och tränade hund i skogen och min Bretonn ställde en död räv uppe i skogen. Vad göra?

Publicerat

Vad är problemet? Att hunden ställde räv trots att den var död eller att räven är död och du undrar vad du ska göra med den, om du måste göra något med den? Jag misstänker att det finns ett och annat självdött djur i skogarna. Själv sprang jag på en stekt korp i går som flugit in i tågledningen.

Publicerat

Alla döda rävar (skjutna och självdöda) bör grävas ned för att förhindra spridning av dvärgbandmask.

Publicerat

Ring SVA imorgon o fråga om de vill ha in kadavret.

KA70- en del gånger är det av intresse för dig som jägare/naturintresserad att veta vad ett djur dött av, ibland är det intressant ur aspekten att SVA eller annan myndighet vill spåra smittspridning/farsoter,

om korpar har grillats på ledning eller motsvarande öde uppstått är det i sig självförklarande och man behöver inget göra. I mina ögon handlar det om att ta ansvar som jägare/naturintresserad och ta reda på vad som skett med exempelvis vissa självdöda djur, jmfr med Wizards aktiviteter i en annan tråd.

/C

Publicerat

varför ta för givet att den är självdöd är väll ganska vanligt att dom som skjutit en räv åker och kastar iväg den på våren ute i skogen innan dom börjar lukta ve o fasa...

Publicerat

Va ut och tränade hund i skogen och min Bretonn ställde en död räv uppe i skogen. Vad göra?

Gör som Christian N säger ring till SVA och fråga om dom vill ha in räven och vill dom de så kommer dom väll hitta orsaken och då får du veta :)
Publicerat

KA70- en del gånger är det av intresse för dig som jägare/naturintresserad att veta vad ett djur dött av, ibland är det intressant ur aspekten att SVA eller annan myndighet vill spåra smittspridning/farsoter,

om korpar har grillats på ledning eller motsvarande öde uppstått är det i sig självförklarande och man behöver inget göra. I mina ögon handlar det om att ta ansvar som jägare/naturintresserad och ta reda på vad som skett med exempelvis vissa självdöda djur, jmfr med Wizards aktiviteter i en annan tråd.

/C

Väl medveten om det men jag uppfattade frågan som att det var ett problem att hunden ställde ett dött djur....på rävjakten häromsistens så grävde vi ned våra skjutna....SVA gjorde ju en stor utredning på DBM förra året och det var väl ca 2 000 rävar som undersöktes. Kontentan är ju att den finns i Sverige men att den inte utgör något hot för allmänheten än.

Publicerat

KA70- det kan finnas fler sjukdomar än just dvärgbandmasken,

därutöver är det allt som ibland intressant för SVA att få in djur som svultit till döds eller förkommit på oklart sätt.

Men visst, det viktigaste trots allt anser jag vara att man ser till att bränna kadavret som på den gamla goda skabb tiden.

/C

Publicerat

/C

..och vill inte SVA ha den så är det väl bara att dränka den i bensin och bränna den.

Jag tror att han har tjäle kvar i backen.

Publicerat
  • Författare

Frågan kanske va lite luddigt. Men problemet va inte att han ställde räven utan att den inte va skjuten eller synbart skadad. En riktigt död och fin räv som inte såg utmärglad eller nått ut. Bara jätte död och stel och troligtvis inte äldre än en vecka gammal. Ska nog höra med SVA och se vad dom säger.

Publicerat

Ingen fara med luddigheten, jag uppfattade inte riktigt frågan....ja det låter som något internt den dött av som kan behöva utredas.

Publicerat

Kunde du fastställa ålder/skick ?? Att djur dör i vår natur får vi acceptera, vi ska alla den vägen vandra.. ^_^

En hund som skäller/markerar/ställer dött vilt bruka kallas "dödsklocka" En grymt bra egenskap hos(vissa) eftersökshundar.. :)

Publicerat

Vielleicht ein totverbeller ;-)

Publicerat

Vielleicht ein totverbeller ;-)

Eh, kan vi få en översättning ????(bor på landet :lol:)
Publicerat

"Kanske en dödskällare"....totverbeller är ju en jaktterm om just det du nämnde....men inte så vanligt förekommande i Sverige kanske ;-)

Publicerat
  • Författare

Kunde du fastställa ålder/skick ?? Att djur dör i vår natur får vi acceptera, vi ska alla den vägen vandra.. ^_^

En hund som skäller/markerar/ställer dött vilt bruka kallas "dödsklocka" En grymt bra egenskap hos(vissa) eftersökshundar.. :)

Lät ju coolt han stod som om han hade en flock ripor i närheten.

Det va just skicket jag blev så fundersam över. Såg helt orörd, inget blod, skabb och full-vinterbehåring. Den såg "ganska" ung ut. altså inte så där grå och gammal som vissa gamm rävar kan se ut. Jag vill också poängtera trotts att jag fällt några rävar att jag inte är så duktig på äldersbestämning. Ville mest få hunden på andra tankar så någon disikering blev det heller inte. Väntar på svar från SVA i övrigt så vi får se vad dom säger.

Publicerat
  • Författare

Dom har nu hört av sig och vill ha in räven så vi får väl se om det är någe tok...

Publicerat

Dom har nu hört av sig och vill ha in räven så vi får väl se om det är någe tok...

Det var ju bra det!

Publicerat

Lät ju coolt han stod som om han hade en flock ripor i närheten.

Det va just skicket jag blev så fundersam över. Såg helt orörd, inget blod, skabb och full-vinterbehåring. Den såg "ganska" ung ut. altså inte så där grå och gammal som vissa gamm rävar kan se ut. Jag vill också poängtera trotts att jag fällt några rävar att jag inte är så duktig på äldersbestämning. Ville mest få hunden på andra tankar så någon disikering blev det heller inte. Väntar på svar från SVA i övrigt så vi får se vad dom säger.

Hej!

Den vanligaste dödsorsaken bland ungrävar är faktiskt svält. Glöm inte bort oss när svaret från SVA kommer. Alltid lika spännande vad som händer och sker i vår natur.. :)

Publicerat

Kostar det att skicka djur till SVA och få dem obducerade samt en rapport?

Publicerat
  • Författare

Det kostar inget och dom skickar faktiskt en fraktsedel så jag kan skicka utan att lägga ut en krona. Det som du måste göra för att kunna skicka ett dött djur är att be att få en kartong från SVA som dom märkt, då dom har avtal med Posten att få skicka djur men bara om dom fraktas i deras kartong. Eftersom dom håller till i uppsala har jag pratat med länsveterinären på länsstyrelsen som hade en kartong från SVA som jag fick.

Kan tyvär inte skicka den i dag då det finns risk att den hamnar på något postkontor under helgen, så den får förbli fryst under helgen.

Meddelar när jag får svar.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu fått resultatet från SVA.

Dödsorsak: Lunginflamation/lungsäcksinflamation

En STOR eloge till SVA som skickar en mycket bra beskrivning av viltobduktionen. Svaren är Preliminära då de bakteriella proverna fortfarande inte är klara men den preliminära diagnosen lyder Lunginflamation.

Det känns som en lättnad kan jag bara säga och jag hoppas att fler gör samma sak. Såg att någon som skrev om att hur man gå till väga i någon tråd (tror det va Wisard) så det behöver jag nog inte gå in på mer än att har du frågor rörande funnet djur i skogen som känns misstänksamt. Kontakta SVA på Mail sva@sva.se eller 018-674040

Eller skriv på dettta forum:-)

Publicerat

Intressant!

Tack för att du informerade oss om resultatet!

Publicerat

Tack för att du delade det med oss. :)

Publicerat

1000 tack för informationen. :wub:

Lunginflamation är (oftast) en enkel match för oss människor, tack vare antibiotika.

Men för de vilda, kan det ju gå mycket sämre.. :(

Tack igen Mcgyver!!