Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Tjeenare. Har nu en fråga om vilken kaliber som är bra till just låck jakt på räv? Villken kaliber som är överdrivet grov och villken som duger men ändå liten. Är lite osäcker om jag vågar använda min 22 magnum( som villket är lagligt) eller om jag bara skad skjuter dom med den. Tack på förhand sebastian jansson

Publicerat

en räv med 22 magnum är inga problem överhuvudtaget. de flesta använder väl ofta minst klass 2 studsare till lockjakt på räv, 222, 223, 22-250, 6,5, 308, 30-06 mfl är vanliga rävkalibrar till lock jakt vad jag vet. kan ju erkänna att jag inte har någon större koll på klass 3 kalibrar dock.

Publicerat

Kalibern spelar mindre roll faktiskt tycker jag, räven dör oavsett, bara man träffar där man ska B)

Använd hellre en bössa som du känner dig bekväm med & skjuter bra med.

Det jag menar är att om du känner dig osäker med 22magen ta en bössa med grövre kaliber då, som du skjuter bara med.

Mycket psykiskt i det här med skytte ;)

Publicerat

En räv dör av en bra träff oavsett kaliber. Men välj bort helmantelkulorna i klenare kalibrar. Det blir bara tråkigheter annars. Jag tycker att en 40 grains v-max blitz king eller liknande är optimalt. En 22 mag på runt 100m är fullt tillräcklig men den är kanske inte optimal för lockjakten. Ikväll har jag skjutit två med 6mm PPC och ska man inte ta rätt på skinnen så är den väldigt trevlig att använda på håll upp till och strax över tvåhundra meter.

Publicerat

Skaffa en 222a finns hyfsat många till bra pris. köp remington accu-tip eller norma v-max.(v-max kula bägge två)

har skjutit 50 talet rävar på 6 år nu och alla utom 2 har blivit på plats.

dom är som träffade av blixten och inte sönderskjutna. avstånd från 2m - 300m.

(erkänas skall att dom sist 30rävarna är skjutna med 223 - lite bättre. men men)

22mag smäller rätt högt så hörselskudd är att rekomendera, har skjutit några stycken men ja tycker det är enorm skillnad på skottverkan. 222/223 betydligt bättre. ammunitions pris är dubelt upp för en 222a men som du kan använda till så mycket mer.

Tack för mej och lycka till

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar:-) skall ikväll och prova nya pipan dan thompson pc-2. Tror nästan 22 mag får följa med denna gång.

Jansson

Publicerat

Ovanstående inledande inlägg är vänliga och uppmuntrande men jag hade verkligen inte rekommenderat en 22WMR till lockjakt på räv,

till vakjakt, ja visst men inte till lock.

Varför- tja det är ofta frågan om att jaga över fält/öppna ytor det gör avståndsbedömning otroligt svårt, är det 80 eller 110 meter, med en 222 eller bättre gör det ingen skillnad med en 22WMR är det helt avgörande för träff.

Vidare, vind, i varje fall är den alltid förekommande där jag jagar, troligtvis där du jagar också, missbedöm vinden med mer än 1-2 m/s och man bommar eller skammar på avstånd över 100 meter med en 22WRM,

om nu inte tror mig, testa, målet är cirka 10 cm totalt, räkna då på vilka vindar som ger 5 cm drift på 100 meter med en 22WMR och hur lite felet kan tillåtas vara för träff och återkom sedan.

Klarar man inte av beräkningen så får ni lita på mitt ord.

Slutsatsen är att man med en 22WMR i allt för allvarligt grad handikappar sig vid lockjakt och det skulle i varje fall för mig vara oerhört tråkigt.

Har man inget val, ja då jagar man med det man har, men i valet, välj något annat.

/Christian

Publicerat

Jag har sån tur att min 222:a (Sako AI med standardräfflade pipan) skjuter bra med 3,6 grammare (55 grains). Därför har jag för enkelhetens skull laddat upp en enda kulsort som skjuter tätt i min bössa (3,6 gr Oryx) till rådjur, bäver och räv. Funkar alldeles ypperligt på räv. På bössan har jag också en Stalon Compact dämpare vilket gör att den smäller ungefär som en lite vassare 22 LR :)