Publicerat Mars 16, 201214 yr Hallå! Jag har ju hållt på att ta examen sen i slutet på augusti, teorin är avklarad, och har skjutit lerduvor fyra-fem gånger, och på älgen en gång.. Nu funderar jag på att ta en uppskjutning då det inte blir något regelbundet skytte på stället jag tar jägarexamen. Det har blivit inställt flera gånger, och efter jul gick det över en månad utan att vi som läser hörde någonting om ny tid, och denna kursen skulle vara klar innan jul. Totalt detta året har det nog inte blivit mer än tre st lektioner!! Nu har det dragit ut på tiden så länge, så jag överväger att prova en uppskjutning istället för att invänta resterande skyttelektioner.. Älgen tyckte jag gick bra när jag sköt några serier. Duvor krossade jag kanske inte så många, men vi sköt med ett skott per duva, så man borde ju krossa fler när man får använda två skott.. Vad det gäller övriga skyttemoment har vi inte haft dom lektionerna ännu. Vad tror ni, är det värt ett försök att skjuta upp?? EDIT: Sorry, postade visst i fel avdelning, kan någon moderator flytta? Tack!
Publicerat Mars 16, 201214 yr Hej! jag var tvungen att läsa om flera gånger, trodde inte det var sant faktiskt. Känns som en oseriös ledning detta , på tok för långt tid mellan skyttet(teorin har ni i alla fall klarat av, jippi). Har du möjlighet att träna privat??? typ dra ut en lerduvekastare på ett hygge någonstans/skyttebana?? Även träna på löpande älgen på en skyttebana??? Visst, det går alltid att skjuta om provet, men det känns som för lite träning...
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Om jag ska träna provat, så får det bli på nån jaktskytte skjutbana, har dessvärre ingen jag känner som har bössa.. Ska ta en funderare, och avvakta denna veckan och se om det blir någon skjuttid, och i så fall be om att få skjuta iaf en gång i veckan. Jag har ju betalt för kursen, så det bör väl inte vara helt orimligt att ställa ett sånt krav, speciellt med tanka på hur långt den dragit över på tiden..
Publicerat Mars 19, 201214 yr Om jag ska träna provat, så får det bli på nån jaktskytte skjutbana, har dessvärre ingen jag känner som har bössa.. Ska ta en funderare, och avvakta denna veckan och se om det blir någon skjuttid, och i så fall be om att få skjuta iaf en gång i veckan. Jag har ju betalt för kursen, så det bör väl inte vara helt orimligt att ställa ett sånt krav, speciellt med tanka på hur långt den dragit över på tiden.. Dom flesta banor jag har varit på brukar ha vapen för utlåning om man skjuter på allmänna öppettider så det borde kunna lösa sig. Kolla med jaktskyttebanorna i närområdet hur det står till på den punkten. Dom borde väl börja öppna nu i början på april misstänker jag. Lycka till med allt! //F
Publicerat Mars 19, 201214 yr Vår kurs slutade egentligen efter teoriprovet....skyttet har vi fått boka själva men teoriledaren var med första gången. Men du torde kunna klara alla prov om du skjutit några gånger så det är bara att boka. Ett tips är att ta bilen till Östergötland till Bocksätters banan (utanför Söderköping). Du kommer få tid med kort varsel och kan göra alla proven på en förmiddag ex. Väldigt trevliga instruktörer och mycket snälla ;-).
Publicerat Mars 19, 201214 yr Vi ska skriva upp på måndag. efter det ska vi skjuta på skolans .22 viltbana och hagelbana 2x2,5 timme. efter det är det uppskjutningsdags, på en annan bana dessutom. Känns som alldeles för lite skjuttid, men provledaren menar att vi inte får skjuta innan teorin är avklarad
Publicerat Mars 19, 201214 yr Om jag ska träna provat, så får det bli på nån jaktskytte skjutbana, har dessvärre ingen jag känner som har bössa.. Ska ta en funderare, och avvakta denna veckan och se om det blir någon skjuttid, och i så fall be om att få skjuta iaf en gång i veckan. Jag har ju betalt för kursen, så det bör väl inte vara helt orimligt att ställa ett sånt krav, speciellt med tanka på hur långt den dragit över på tiden.. Stengrepen borde väl kunna hjälpa dig då du bor i Blekinge ser jag, annars finns det flera skjutbanor runt Karlskrona som borde kunna hjälpa till. Fast du kanske bor i västra Blekinge!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Om jag ska träna provat, så får det bli på nån jaktskytte skjutbana, har dessvärre ingen jag känner som har bössa.. Ska ta en funderare, och avvakta denna veckan och se om det blir någon skjuttid, och i så fall be om att få skjuta iaf en gång i veckan. Jag har ju betalt för kursen, så det bör väl inte vara helt orimligt att ställa ett sånt krav, speciellt med tanka på hur långt den dragit över på tiden.. Precis som du skriver, du har betalt för kursen och då banne mig ska det skötas. Det är ju kursledare som ska boka och se till att kursdeltagarna får den hjälp de behöver teoretiskt OCH praktiskt...Hoppas det kommer att lösa sig snarast...
Publicerat Mars 19, 201214 yr Hallå igen! Googlade runt lite efter skyttebanor i Blekinge: Här kommer några: Bräkne-Hoby JSK Tararp Jämsjö PSK Jämsjö Karlskrona Jsk Flymen Mörrum Jsk Mörrum Rödeby jakt och sportskytteförening Stengrepen Kanske lite till hjälp????
Publicerat Maj 27, 201214 yr Gå med i din närmaste klubb, ifall de har klubb bössor att låna ut låna.. ifall inte så lovar jag dig att det alltid finns någon vänlig själ som kan låta dig låna hans bössa. Jag var i en liknande situation som du nja inte lika dåligt men fick skjuta alldeles för lite på kursen jag gick (studiefrämjandet) då det var på tok för många med i kursen köerna blev långa och jag fick stå 1.5 timme som markör på haren. Jag skett i att ens försök med haglet/älgen då jag förstod att jag ej skulle klara det, lyckades klara precisions provet dock på tredje omskjutningen, då jag var väldigt nervös andra gången så lyckades jag byta tavla 2 skott in i stående serien.. Men ge inte upp.. ifall du misslyckas. Har alltid haft svårt med hagelskyttet och har det även än. Men lyckades klara provet och nu efter 1000 tals skott kan jag hänga med gubbarna med nöd och näppe nere på trapbanan