Publicerat Mars 16, 201214 yr Söker licens på en Anchutz 1416d i kaliber 22lr nu, läst runt lite och kom fram till att det var en bra och välgjord 22lr bössa. Lite sent att fråga nu men om någon har koll på den bössan? Kommer jag bli nöjd med köpet? Bra kvalite osv? Mvh Viktor
Publicerat Mars 17, 201214 yr Ja, det är en mycket fin .22:a. En av de bättre standard 22:orna. Jag har haft några stycken, och även ett par Anschutz m/54. 1416 har den s.k. 64 mekanismen. Den är enkel och fungerar bra. I princip outslitlig. En nackdel, som jag tyckte, är att säkringen är lite trög och hal. Men det är ingen katastrof. Den finns många välskjutande .22:or, men Anschutz fördel är att de håller fast vid trä och metall och inte är nedlusade med plast som många andra. Tror säkert att du blir nöjd med den : )
Publicerat Mars 17, 201214 yr Har haft flera Anchutzbössor. Genomgående för alla är mycket hög kvalitet och att dom skjuter ruskigt bra med det mesta. Vi kan säga så här-det är nog mycket svårt att misslyckas med en Anchutz /Mike
Publicerat Mars 19, 201214 yr Köpte en lika för något år sedan. Hade problem med att mantla ur oskjutna patroner. Samt lite trög att stänga slutstycket. Trodde det behövdes inslitning men den blev inte bättre av några hundratal smällar och flera omgångar rengörning. Bössan fick resa ner till fabriken och kom hem väl fungerande(garanti). Tror dom bytte ut slutstycket eller slipade om det..... Skjuter bra och jag är i övrigt helt nöjd med min Anchutz 1416! Möjliga naktdelar är träkolven som snabbt blir repig om bössan "används". Verkar inte trivas med snabba patroner typ cci stinger. Dock välskjutande med 40gr cci mini mag samt ett antal märken med std patroner som jag testat.