Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stycka lamm

Featured Replies

Publicerat

Vilt och vilt, nåväl...

lovade en bekant att jag skulle stycka upp ett lamm som han kommit över.

Stycka det som ett rådjur var min tanke. Benfria stekar, sadel eller utskuret antar jag mest handlar om tycke och smak från den som ska tillaga det.

tips eller goda råd mottages tacksamt!

Publicerat

Ett tipps kan ju vara att man sågar kotletter av ryggen, istället för att göra en liten sadel .

Jag brukar såga hela ryggen mellan bäckenbenet fram till halsen i kotletter, känns som man får ut lite mer av det då :)

Har du ingen köttsåg så går det utmärkt å hugga ut dom med en köttyxa som har lite tyngd.

Publicerat

Är det ett rejält stort lamm (20 kg +) så kan du ju fundera på att stycka stekarna anatomiskt.

Jag har skrivit 6 blogposter om hur jag styckar lamm, dem hittar du på: http://lammunge.blog...label/styckning

Men visst, stycka som du brukar stycka rådjur så blir det bra.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Bra beskrivning på din blogg Älgflugan. Vad brukar du göra/ hur tillaga boksteken då du behåller den i ett stycke med ben och lägg ?

Publicerat

. Vad brukar du göra/ hur tillaga boksteken då du behåller den i ett stycke med ben och lägg ?

Eftersom jag har barn i lågstadieålder hemma så blir det färs av bogen. Färsrätter går alltid hem....

Annars är minde bogstekar djävligt goda att kolgrilla när den säsongen börjar. Indirekt värme såklart och så tar det 1,5-2 timmar beroende på bogens storlek. Men det är inte så ofta jag behåller bogen hel längre. Någon gång har jag benat ur den och fyllt den med goda kryddor för att slutligen bacon- eller parmalinda den. Tillagades på låg temperatur ugn den gången.

Publicerat

Senaste åren har jag gjort såhär:

framdelen till vänster på bänken, skär ut höger fiol, vänster, vänster bog, höger, bogarna läggs tillsammans i ica-kasse för rökning, snitt på sidorna av sadeln, såga av bäckenbenet (om man har kvar nåt kött där rensas det, sen i benbyttan) såga av sadeln, packa den, bena ur fiolerna till stekar, bakläggarna kvar på bänken.

Nu ställer man kroppen vertikalt sågar bort revbenen sex tum ut och klyver till 8e revbenet fimpar. Där har du två rack som huggs med köttyxan, packa.

Revbenen packas i icakasse. Skär rent och färsa. 2lamm tar trekvart med sanering av köket.