Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning av stövare (Räv&hare)

Featured Replies

Publicerat

Jag har en stövar tik (Shiller & hamington). De är min första stövare så har ingen anning om hur jag ska jaga in den. Skulle vilja ha några tips och trixs.

Publicerat

Det finns inga genvägar. Timmar i skogen och låt den bara vara och utforska mycket som liten. När jaktlusten kommer kan du börja prägla den på det djur du vill att den ska jaga.

Publicerat

Sitt still i skogen och låt hunden göra egna sökrundor, otroligt lätt att gå sönder söket på en hund. Prägla henne på viltet du önskar, gå över färska rådjursslag och fya henne.

Publicerat

http://www.rimdalens.se/SIDOR/Rad%20och%20tips/Aktivitet/Doftmarkeringstraning.pdf

Tror du gör dig en stor tjänst om anamar denna metod i din träning för att få din stövare råren och istället präglad på hare och/eller räv.

Du hinner köra en massa försäsongsträning och vara väl rustad inför hösten.

Gå valpkurs/er och lydnadskurs/er i vår och sommar, skaffa en dig en über kontakt med jycken så är du på god väg.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

tack för alla svara. Jag hade glömt att skriva lite om hunden hon är 9 mån. Jag har varit ute ofta som jag kunnat med henne i höst. hon har drivet rävar en mindre bit men hon kommer tillbaka mellan 5-9 km. hon har också drivet hare några gånger men har inte kommit till skott tyvärr. Hon är nästan rådjurs ren.

Publicerat

Du ser, snart där :)

Publicerat
  • Författare

jo tyvärr kom det för mycket snö så har inte släpp hon sen början av december. ni har inga tips inför hösten ?

Publicerat

Ta varje tillfälle att prägla! dag som natt, ser du en räv så släpp hunden så han får träna, kan inte få för lite drevtid och ta god tid på dig, låt hunden komma tillbaka själv varje gång när han drivit, lär han att leta sig tillbaka, underlättar så mycket om du vill fortsätta gå i området, jobbigt att behöva åka och hämta hunden jämt. Om du gjort hunden skogsvan så är det bara att få hunden att driva, sen kommer jaktlusten efterssom. Har du ett ganska färskt spår i snön eller nattspår för den delen så gör klart för passkyttarna att du har inte bråttom och att det kan bli långa dagar från början, släpp hunden på gammla spår för då lär sig hunden mycket och vänder hunden efter 300m för att spåret inte luktar tillräckligt så gå efter och visa på hunden spåret, ofta ligger den inte så långt bort men då stöter man ofta räven och det blir drev rakt fram men skit i det för han lär sig jättesnabbt att ta an kalla spår och det är nyckeln vid rävjakt. Söket, skallet, kalla spår, spårnoga, jaktlust, löshet och kontakt är det viktigaste enligt mig, kan vara bra att kunna kalla in hunden vid en större väg eller om det finns varg i området :) Du kan få rävarna att bukta timtal och det är rävjakt, att få avsluta efter 4 timmar drev är roligt, sen kan man ju diskutera om det finns effektivare metoder eller inte. Ju mer du är ute ju bättre blir hunden. Så åk ut varje lediga dag eller eftermiddag du kommer ha igen det sen. När du går på frisök på hösten och du gått hela dagen och inte fått tag i något, hunden börjar lessna osv men håll i och ha tålamod, det ger mycket som fn om du skulle få tag i något då, då lär hunden sig att aldrig ge upp och kommer få mycket längre tålamod för varje gång det lyckas:) lycka till med jakten MVH Micke

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset Micke, Man får åka och spåra av vägarna oftare. Man kan ju aldrig få för mycket tips.