Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jeg vet inte om man ska le eller gråte...

Featured Replies

Publicerat

Jeg fant denne bloggen på nettet.

Ser det er et par år siden den ble skrevet. Men är det virkelig Noen som tror at den svenske jägaren er skyld i at räven står i risiko för utrydding???

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=1306

Publicerat

ingen mening att fälla en tår till dessa kometarer man blir bara matt! :blink: men var o en får ha sin tro! så är det ju,, ;)

Publicerat

visst rävjakt har väl blivit kändare och det är väl mer människor som jagar på åtlar och ,med fällor och sådant men det behövs ju !!!!!!!!!! för om man inte jagar räven så jagar den ju ut annat småvilt och sedan är det ju inte meningen att utrota räven för räven behövs ju också t.e.x kaniner och harar jockar ju nästan var annan vecka :lol: så det är ju bra att den äter upp lite där men så jag tycker ändå att vi har en stabil rävjakt på dom mesta ställen i Sverige tycker inte ni? men där det är utrotat nästan som en skriver där kan väl vissa kanske lugna ner sig så beståndet blir stabilt igen för rävar är ju fina och bra också :) som jag sa :D

Publicerat

Vart skulle räven riskera utrotning? :blink:

Räven florerar extremt ibland liksom kaniner och många andra däggdjur.

Det som skiljer kaninen från räven, förutom det uppenbara :lol:, är att räven ligger en bra bit högre upp i food-chain.

I takt med att trikiner och annan ohyra blir allt vanligare så blir räven en bärare av detta och nu har även mårdhund och annat oönskat traskat över gränserna och då gäller det att ha koll på sitationen.

Jag kommer ihåg hur illa vi hade det i England med räven och det enda som satte stopp för hur många rävar man sköt per vecka var hur mycket sömn man behövde...

En kompis tog i går ett kort på en Räv mitt inne i centrala London som helt oskyggt traskade bakom en buss för att sedan korsa gatan för att säkerligen gå in på en bakgård och leta mat.

Det visar på hur svårt det är att få bukt på!

Londonborna såg till att förbjuda den klassiska rävjakten i England (även om den inte var speciellt effektiv) så handlade det mer om jakten än formen och nu kan de gott ha sina rävar där!

Här har det inte blivit så illa än men jag ser tendenserna helt klart där allmänheten - trots NOLL kunskap i frågan - motsätter sig jakten.

När jag häromdagen skickade in mina svanar till SVA så frågade jag hur många privatpersoner som skickar in frysta djur till dem, och framförallt hur många av dessa som inte är jägare?

Svaret jag fick var noll. :(

Dvärgbandmasken har även den tagit sig hit och vi måste analysera läget och det gör vi genom att skicka in våra rävar till SVA.

Räven är inte hotad på något sätt jag vet och även om det kanske skjuts lite hårt på vissa ställen så finns det inte en chans i helvetet att de kan utrotas.

Utrota är inget vi vill heller för räven har även den sin plats i vår fauna men där det är för många rävar så måste man decimera.

Det är ju stadsborna som står för majoriteten av urbaniseringen och det är den som har påverkat vår flora och fauna mest men den biten missar de ;)

Mycket svammel blev det kanske men det är väldigt gott om räv just nu och likt kaninerna så blir det sjukdomar när de är för många och då måste man skjuta om det inte skall bli naturlig decimering med lidande och misär som metod.

Att räven är ett vackert djur råder det ingen tvivel om men alla har vi sett en skabbräv och om inte vi engagerade oss i viltvården skulle var och varannan räv se ut så!

Det missar de lattedrickade fjullträskarna ;)

Publicerat

Det är nog bara att skratta och skaka på huvudet åt hans lilla upptåg. Han kommer knappast särkilt långt med att räven står på randen till utrotning.

Publicerat

Vart skulle räven riskera utrotning? :blink:

Räven florerar extremt ibland liksom kaniner och många andra däggdjur.

Det som skiljer kaninen från räven, förutom det uppenbara :lol:, är att räven ligger en bra bit högre upp i food-chain.

I takt med att trikiner och annan ohyra blir allt vanligare så blir räven en bärare av detta och nu har även mårdhund och annat oönskat traskat över gränserna och då gäller det att ha koll på sitationen.

Jag kommer ihåg hur illa vi hade det i England med räven och det enda som satte stopp för hur många rävar man sköt per vecka var hur mycket sömn man behövde...

En kompis tog i går ett kort på en Räv mitt inne i centrala London som helt oskyggt traskade bakom en buss för att sedan korsa gatan för att säkerligen gå in på en bakgård och leta mat.

Det visar på hur svårt det är att få bukt på!

Londonborna såg till att förbjuda den klassiska rävjakten i England (även om den inte var speciellt effektiv) så handlade det mer om jakten än formen och nu kan de gott ha sina rävar där!

Här har det inte blivit så illa än men jag ser tendenserna helt klart där allmänheten - trots NOLL kunskap i frågan - motsätter sig jakten.

När jag häromdagen skickade in mina svanar till SVA så frågade jag hur många privatpersoner som skickar in frysta djur till dem, och framförallt hur många av dessa som inte är jägare?

Svaret jag fick var noll. :(

Dvärgbandmasken har även den tagit sig hit och vi måste analysera läget och det gör vi genom att skicka in våra rävar till SVA.

Räven är inte hotad på något sätt jag vet och även om det kanske skjuts lite hårt på vissa ställen så finns det inte en chans i helvetet att de kan utrotas.

Utrota är inget vi vill heller för räven har även den sin plats i vår fauna men där det är för många rävar så måste man decimera.

Det är ju stadsborna som står för majoriteten av urbaniseringen och det är den som har påverkat vår flora och fauna mest men den biten missar de ;)

Mycket svammel blev det kanske men det är väldigt gott om räv just nu och likt kaninerna så blir det sjukdomar när de är för många och då måste man skjuta om det inte skall bli naturlig decimering med lidande och misär som metod.

Att räven är ett vackert djur råder det ingen tvivel om men alla har vi sett en skabbräv och om inte vi engagerade oss i viltvården skulle var och varannan räv se ut så!

Det missar de lattedrickade fjullträskarna ;)

har sätt att dom andra skriver 1 + när dom tycker att något är bra jag skriver 10 + tycker du har helt rätt i allt du skriver wizard många säger (nästan alla) ju att vi jägare är kalla mördare som dödar söta rådjur och sådant t.e.x men naturen skulle inte gå ihop längre många djur hade nog till och med dött ut synd att ingen annan än vi jägare kan förstå det :angry::(:unsure:
Publicerat

Mickel bör utrotas! :) Men vi är ju inte ens en bra bit på vägen...

Publicerat

Mickel bör utrotas ? rävar är ju fina och roliga att jaga :D :D ;):D

Publicerat

Såna där människor blottläger bara sin totala brist på tänkande och kunskap. De röjer även sina insnöade bambiideal och kan inte tas på något som helst allvar. Men vi måste ändå synas och höras så att sånt där inte sprider sig i storstädernas betongghetton för då kan det gå illa.

Publicerat

helt rätt 1+ :D

Publicerat

Jag gläds åt att det börjar bli riktigt ovanligt att se några skabbrävar. Att det sedan finns människor som är emot jakt, och framför allt rovdjurjakt speciellt har man nästan slutat reflektera över idag.

Jag tror man får kämpa ganska så hårt om man ska lyckas utrota en rävstam. Tror en grundförutsättning till att börja med, är att man saknar ett fast jobb ;)

Publicerat

Att utrota räven eller ens lyckas ta ner stammen kommer vi alldrig lyckas med, dels är detför lite jägare som jagar räv!

Träffar på mycket icke jägare som inte tror att räven klarar av att ta ett rådjur , vilket är ren okunskap,,

Finns bara en sak som utrotar räven o det är räven själv via rävskabben! o rävskabb vill vi förskona räven i från :)