Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rapphöns

Featured Replies

Publicerat

Hej

Med den tidiga våren blev man ju extra träningssugen! Är det någon som vet något ställe där man kan köpa rapphöns så här på våren? Det kanske inte är någon som säljer rappisar på våren utan ska ha dom till avel? Jag bor utanför Gävle och kan tänka mig åka en skaplig bit.

Mvh Johan

Publicerat

Hej

Med den tidiga våren blev man ju extra träningssugen! Är det någon som vet något ställe där man kan köpa rapphöns så här på våren? Det kanske inte är någon som säljer rappisar på våren utan ska ha dom till avel? Jag bor utanför Gävle och kan tänka mig åka en skaplig bit.

Mvh Johan

Det brukar finnas annonser i S J Nyheter om inte att så kan man få tips.

Publicerat

Hejsan !

Hör med proffsuppfödarna om de vill sälja vuxen fågel till dig, men nu till problemet:

Parningssäsongen- du kan INTE ha ett gäng hanar ihop då- de pickar ihjäl varandra. Honfågel vill dom ju inte sälja till dig iom att det är ju deras "värphöns"....

Ska du själv ha rapphöns så får du nog vänta tills dess att kycklingarna är nog stora (juli månad) och köpa då för att ha i en voljär för träning av din hund till hösten (slutet av augusti- då de kan flyga lite). Tidsödande, jobbigt, dyrt osv osv.

Lägg pengarna på resa till fjällen och kör på ripa nu under våren alt hör med nån som har frilevande rapphöns /fasaner på nån åker och åk dit för att träna.

Hur länge du får träna din hund på fågel:

• 16 aug - 15 april.
    16 aug - 30 april i Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens samt Norbottens län.

MVH: Tjäder

Publicerat

Det finns ju uppfödare i södra landsändan som håller på med fågelhundsträning på stående fågelhundar. Du kan kolla med din rasklubb om tips också.

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Hör med proffsuppfödarna om de vill sälja vuxen fågel till dig, men nu till problemet:

Parningssäsongen- du kan INTE ha ett gäng hanar ihop då- de pickar ihjäl varandra. Honfågel vill dom ju inte sälja till dig iom att det är ju deras "värphöns"....

Ska du själv ha rapphöns så får du nog vänta tills dess att kycklingarna är nog stora (juli månad) och köpa då för att ha i en voljär för träning av din hund till hösten (slutet av augusti- då de kan flyga lite). Tidsödande, jobbigt, dyrt osv osv.

Lägg pengarna på resa till fjällen och kör på ripa nu under våren alt hör med nån som har frilevande rapphöns /fasaner på nån åker och åk dit för att träna.

Hur länge du får träna din hund på fågel:

• 16 aug - 15 april.
    16 aug - 30 april i Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens samt Norbottens län.

MVH: Tjäder

Ajdå det där med hanarna låter ju inge bra, är det så även om man bara har hanar och det inte finns några honor i närheten?

Jag har haft funderingar på att åka till fjällen för träning men det fungerar inte med familjen just nu.

Mvh Johan

Publicerat
  • Författare

Det finns ju uppfödare i södra landsändan som håller på med fågelhundsträning på stående fågelhundar. Du kan kolla med din rasklubb om tips också.

Ja jag försöker höra mig för hos allt och alla jag kommer på.

Mvh Johan

Publicerat

Långtora har du ju skapligt när till.

Publicerat
  • Författare

Långtora har du ju skapligt när till.

Vad kostar det att träna på ett sånt ställe? Är de överkomligt för en gammal järnverksarbetare?

Publicerat

Är det etiskt att träna på rapphöns så här års öht?

Publicerat

Törs inte säga helt hundra men 600-800 klinkanischer för en förmiddag typ.

Vet ju inte hur du bor men för en sån träning har du en fasligt massa träningar hemma på egen flock.

Publicerat

Är det etiskt att träna på rapphöns så här års öht?

Varför?

Publicerat
  • Författare

Tja vad jag förstår iaf, i skåne är det ju full träning på rappisar å fasaner nu. där får man släppa till den 15 april tror jag. Och i fjällen är det väl full fart med träning på ripor nu.

Dom har ju inte lagt några ägg än. Finns säkert andra bättre lämpade att svara på det här.

Publicerat
  • Författare

Törs inte säga helt hundra men 600-800 klinkanischer för en förmiddag typ.

Vet ju inte hur du bor men för en sån träning har du en fasligt massa träningar på hemma på egen flock.

Sitter å kollar på en av Landins filmer nu .... en smuulaa jakt å träningsugen blir man ju!

Jodå jag har bara några mil till marken så det funkar, har tom en voljär på en av markerna. Det var där jag tänkt ha dom , men om hanarna bara hackar ihjäl varann känns det ju som en skaplig nit:-\

Publicerat

Ja jag försöker höra mig för hos allt och alla jag kommer på.

Mvh Johan

Ok!

Publicerat

Etiskt? De måste ju ha en vettig livsmiljö om de ska kvarstanna, de är väl lite vintersega också och träna hund på fågel i voljär är ju ingen hit. Jag har själv haft funderingar på att sätta ut rapphöns på min mark då det finns bra skydd, fält etc men det är säkert mycket jobb med att få dem att stanna. Att då köpa rapphöns för att träna hund på sin mark känns lite märkligt. De går ingen vidare framtid till mötes. Däremot åka någonstans där det finns naturliga kolonier eller till uppfödare med helt andra förutsättningar är en annan sak.

Publicerat
  • Författare

Etiskt? De måste ju ha en vettig livsmiljö om de ska kvarstanna, de är väl lite vintersega också och träna hund på fågel i voljär är ju ingen hit. Jag har själv haft funderingar på att sätta ut rapphöns på min mark då det finns bra skydd, fält etc men det är säkert mycket jobb med att få dem att stanna. Att då köpa rapphöns för att träna hund på sin mark känns lite märkligt. De går ingen vidare framtid till mötes. Däremot åka någonstans där det finns naturliga kolonier eller till uppfödare med helt andra förutsättningar är en annan sak.

Nja jag tränar inte i voljär och marken där jag sätter ut är bra lämpad för rapphös med gott om skydd mm. Jag vet inte varför det skulle vara mer oetiskt att träna på rapphöns på våren än hösten? Naturliga kolonier? Det finns väl knapt några naturliga bestånd av rapphöns kvar. Jag har satt ut rapphöns förr på marken och dom håller sig kvar och klarar sig ganska bra, men visst det är ju otroligt svårt att få upp ett varaktigt bestånd med den rovdjurstäthet som finns med främst hök.

Mvh Johan

Publicerat

Jo jag tänker att på hösten har de ju häckat klart, lärt sig flyga ordentligt, etablerat sig förhoppningsvis etc....och då kan de "utsättas förr" jagandes hundar. Men jag tar emot alla synpunkter då jag själv inte har någon praktiskt erfarenhet av träning med rapphöns. Jag har två spaniels som bara dummytränat på apporten men däremot stött fåglar ex fasan på hösten med god framgång men jag skulle ju inte släppa dem nu t ex, även om de inte får fatt i fågeln. I södra Sverige finns det väl rätt hyggliga bestånd av rapphöns men här (Östergötland) lyser de med sin naturliga frånvaro. Även fasanbestånden har gått ned rejält.

Publicerat
  • Författare

Jo jag tänker att på hösten har de ju häckat klart, lärt sig flyga ordentligt, etablerat sig förhoppningsvis etc....och då kan de "utsättas förr" jagandes hundar. Men jag tar emot alla synpunkter då jag själv inte har någon praktiskt erfarenhet av träning med rapphöns. Jag har två spaniels som bara dummytränat på apporten men däremot stött fåglar ex fasan på hösten med god framgång men jag skulle ju inte släppa dem nu t ex, även om de inte får fatt i fågeln. I södra Sverige finns det väl rätt hyggliga bestånd av rapphöns men här (Östergötland) lyser de med sin naturliga frånvaro. Även fasanbestånden har gått ned rejält.

Då är vi två som har liten erferenhet:-). Det är ju vuxna rapphöns man tränar på på våren, som inte har börjat häcka än.