Publicerat Mars 19, 201214 yr Jag letar efter ett sikte till framförallt rävjakten... Då främst lock och åtel. Har just nu ett Leupold 6,5-20x40 med Duplex riktmedel... Problemet är att sist jag fick in en räv på natten, vid svagt månsken, så jag inte hårkorset för att det är för tunt! Och för dåligt ljusgenomsläpp... Har tyvärr inte ekonomin att lägga mer än 5000kr på det, helst mindre! Har ni tips på prisvärda sikten? Beggad som nytt... Gärna belyst riktmedel MVH
Publicerat Mars 19, 201214 yr Ett beggat europeiskt fast 8x56 med tyska 1:an, mest för pengarna. Belyst är nog ett beg. Meopta det mest vettiga.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Finns troligen en miljard trådar om detta men min röst ligger på ett beg. Trijicon 2,5-10x56 med duplex.
Publicerat Mars 20, 201214 yr Jag köpte nyligen ett nytt Leupold 3-9x50 belyst. Minns inte exakt men tror det blev ca 4.600 kr för det samt weaver orginalringar inkl frakt/tull ifrån the optic zone Har inte hunnit testa det under jakt än men det jag har kikat i det så är jag klart nöjd.
Publicerat Mars 20, 201214 yr Ett beggat europeiskt fast 8x56 med tyska 1:an, mest för pengarna. Belyst är nog ett beg. Meopta det mest vettiga. +1 eller annat beg tyskt 2,5-10 alt 3-12x56; Zeiss, S&B, Helia. Jag köpte nyligen ett nytt Leupold 3-9x50 belyst. Minns inte exakt men tror det blev ca 4.600 kr för det samt weaver orginalringar inkl frakt/tull ifrån the optic zone Har inte hunnit testa det under jakt än men det jag har kikat i det så är jag klart nöjd. Har inte själv kikat i ett sådant men min uppfattning är att Leupold & mörker inte hör ihop.
Publicerat Mars 20, 201214 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36968-trijicon-accupoint-5-20x50/page__pid__604774#entry604774 Bara 50% över budget men väldigt dugligt till vak!
Publicerat Mars 20, 201214 yr Jag hade i princip samma problem som dig tidigare i vinter. Jag hade ett leupold 6-18 x 40 (Vari-X2) och det var helkasst så fort det började skymma. Då försvann riktmedlet. Jag ville inte lägga ut en förmögenhet på ett nytt sikte då jag dels inte har dessa pengar och det känns svårt att motivera för att skjuta några rävar. Hemma hos oss finns inga vildsving och rådjursjakten är försvinnande liten. Så förra veckan köpte jag mig ett begagnat (2år) Meopta Artemis 2000 3-12x50 (obelyst med medförstorande riktmedel 4). Jag har aldrig tittat i en bra kikare tidigare när det har varit lite sämre ljusförhållanden så jag blev glatt överaskad. Man ser ju skitbra... och jag gav 2600:- för den inklusive frakt. Kikaren var i nyskick (jag sålde Leupolden för 2500:-) Jag kan verkligen rekomendera Meopta. Sen sägs det ju att det blir ännu bättre med dyrare kikarsikten så de vete faan om jag vågar titta igenom något bättre. Det har jag inte råd med. Det finns ju även en belyst version av den jag har som heter Artemis 2100 och jag har sett några sånna mellan 3-4000:-
Publicerat Mars 20, 201214 yr Författare Blev denna glugg! http://www.racerback.se/nikon-monarch-251050-p-2629.html Hoppas den duger... Nån med erfarenheter?
Publicerat Mars 21, 201214 yr Författare Det är en Nikon Monarch 2,5-10x50 Matte BDC. Någon som har erfarenhet av den gluggen? Utförsäljning till vrakpris, och bara ett ex kvar, så jag skyndade mig att slå till
Publicerat Mars 21, 201214 yr Det är en bra glugg iofs, men inte det optimala du sökte för jakt i mörker, oaktat vilket är jag säker på att det är en stor förbrättring och då i varje fall min minnes bild av rm:et BDC är sådan att det är ganska grova cirklar i det så har du förmodligen numera något som kommer att fungera med din jakt. /C
Publicerat Mars 21, 201214 yr Ett sikte för dåligt ljus kan man beakta ur följande aspekter som påverkar mer eller mindre hur bra det kommer att funka: - Optisk kvalitet (tillverkare/fabrikat/modell, ålder, skick) - "Geometri" (förstoring och objektivstorlek) - Konstruktion (fast, variabel) - Riktmedel Sen får man läsa sig till och/eller uppleva och värdera hur dessa parametrar inverkar på min totala "funkisfaktor" samt hur dessa påverkar anskaffningsvärdet. mvh/Må