Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 85 Black Bear vs. Sako 85 Syntet Stainless

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu zoomat in mig på två bössor från Sako. Black Bear och Syntet Stainless bägge .308 men har otroligt svårt att välja här.

Har bara provskjutit Björnen och det var ett otroligt fint vapen. Behöver därför lite input från er som har erfarenhet eller rent utav äger en motsvarande.

Black Bear kostar runt 22900 kr med bra öppna riktmedel, flutad pipa och lite tyngre 3.1 kg, 51 cm pipa.

Syntet Stainless har inga öppna riktmedel, lite längre pipa men ändå lättare 2.9 kg, 54 cm pipa och kostar 21900 i den edition som har höjbar kolvkam som standard (90 års jubileum).

Stockarna är ungefär samma känns det som och mekanism snabb och skön på bägge.

Användningsområdet är mycket blandat men även om det kan bli ett och annat eftersök och kanske trånga pass så kanske det inte motiverar kortare pipan.

Till detta funderar jag på ett Zeiss 2-8x42 objektiv, belyst med rödpunkt, 7900-9900 beroende på vem man frågar.

Jag är mäkta imponerad av hantverket på bägge och även om Black bear saknar kolvkamshöjningen så gick det kanon att skjuta med hygglig kudde.

Så om nu budgeten är lagd på studsaren och dessa i princip inte kan köpas begagnade så undrar jag vad tycker ni....Björn eller rostfritt?

Publicerat

Jag var nere på torsbo i början på förra veckan och kände på båda bössorna.

MIN känsla där var att björnen hade dålig balans, tycke den var framtung och oskön.

Ja skulle utan tvekan välja sakon, tycker den bössa har mycket mera känsla i sig och att den är rostfri gör ju inget ;)

Men detta är bara vad jag tycker.

/Martin

Publicerat
  • Författare

Jo den är framtung utan kikarsiktet. När man sätter på det blir det bra balans. I huvudsak kommer det sitta på men du har en poäng där!

Publicerat

utan tvekan en blaser r8 !

Publicerat

Sako är sako. Tror inte att du blir besviken oavsett vilken du väljer. Frågan är bara vilken som känns bäst för dig.

Publicerat

Jag gillar båda 2 men björnen gillar jag skarpt :) Du kommer att bli nöjd med båda.

Publicerat
  • Författare

Ha ha Blaser....jo den är fin men gillar inte spänningstangenten. Sakos säkring är kanon tycker jag. Jag kunde inte skjuta SS i dag men misstänker att den inte gör en besviken. Vojjne Vojjne vilka ilandsproblem man har....

Publicerat

Lyxproblem! :P Båda är jättefina bössor! Köp den som känns bäst för dig och jag är övertygad om att du kommer ha en pang du blir mer än nöjd över.

Önskar dig lycka till!

Publicerat
  • Författare

Lyxproblem! :P Båda är jättefina bössor! Köp den som känns bäst för dig och jag är övertygad om att du kommer ha en pang du blir mer än nöjd över.

Önskar dig lycka till!

Javisst är det så....men jag vill att det ska kännas "rårätt" och svaret på det får jag aldrig.....om jag inte köper båda ;-) Skämt åsido ska lura på detta ett tag nu så kanske det mognar fram ett beslut. Min fru fick hicka när jag visade offerten men jag hoppas den går över :)

Publicerat

Haha! Känner igen det där. Här hemma brukar ja köpa något åt sambon när jag ska ha leksaker haha, fast nu har hon listat ut det vilket gör att jag får frågan "jaha, vad har du nu köpt?" varje gång jag har med något till henne haha.

Publicerat
  • Författare

Smart taktik! Ska börja med det. En bukett tulpaner till henne och en bössa till mig ;)

Publicerat

Eller så säger du att den var på kampanj och du verkligen måste slå till för du kommer aaaaaldrig få ett sådant erbjudande igen haha :P

Mycket pengar, men strunta i att byt gardiner de närmaste tio åren så ligger du kvar på hushållsbudgeten ^_^ .

• 3 months later...
Publicerat

Javisst är det så....men jag vill att det ska kännas "rårätt" och svaret på det får jag aldrig.....om jag inte köper båda ;-) Skämt åsido ska lura på detta ett tag nu så kanske det mognar fram ett beslut. Min fru fick hicka när jag visade offerten men jag hoppas den går över :)

Du är fasen modig som visar offerten. Jag brukar alltid "runda av lite nedåt" och nödvändigtvis inte redovisa alla extrakostnader för arbete, ringar m.m. Över en öl med brorsan kom vi fram till att han gjorde detsamma :biggrin:

Annars är Rottwilers knep en klassiker som brukar gå hem. "Kampanjmetoden" :cool:

Sen kan man alltid sätta inköpen i relation med något helt orimligt.

"Kolla, här säljer de en begagnad drilling för 120 lax! Fatta att folk betalar så mycket för en bössa! Förrästen, jag tänkte "titta på" (a.k.a. köpa) en ny sako för 20 papp".

/Jacob - som lämnade in licens på en svartbjörn förra veckan.

Publicerat

Härligt Jakob! :) Den kommer du bli nöjd med :) Vad vart det för kaliber? :)

Förövrigt så är det där att avrunda (kraftigt) neråt välbeprövat ;) Som tur är behöver jag inte hålla på o med sånt längre :P

Men det dyker säkert upp någon ny framöver så man måste börja igen :P

Publicerat

Efter en hel del velande så blev det en .308W. Jag var inne på 9,3x62 men eftersom jag trivts så mycket med min gamla snälla .308W så blev det samma kaliber igen.

Har beställt den med justerbar kolvkam samt köpt leupold QR-fästen. Kommer montera på en tidigare köpt Leupold VX-R 3-9x50 som kan plockas av vid behov. Hoppas bli en av de jägarna som faktiskt använder järnsiktet då och då. Ska bli spännande att åka till skjutbanan och se på vilket avstånd jag själv kan skjuta med öppna riktmedel.

Publicerat

Enklast möjliga kaliber i en trevlig liten bössa. :)

Publicerat

Enklast möjliga kaliber i en trevlig liten bössa. :)

+1

Jo, jag tror den kommer ge mycket glädje. Och eftersom Sako anpassar lådstorleken efter kaliber så blir ju .308:an 100 gr lättare också.

Nu är det bara till att polisen jobbar på lite bakom skrivbordet.

"-Förhoppningsvis ska du ha licensen till älgjakten" säger pliten bakom luckan.

"-Ja, tro fan att jag ska ha när ni nu tar 250 spänn för att skriva ut ett papper, snutjävel!" ... sa jag inte till honom i och för sig, men tänka får man ju. :cool: