Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det någon skillnad på 12 16 20 kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jaha då har man fått tummen ur och påbörjat jägarexamenskursen och har bara kommit in på 3 omg. Sist gick vi igenom vapen.

Nu får ni inte skratta er harmynta på mina konstiga frågor :D

Min fråga till er som kan nåt och kan kanske förklara på ett bra sätt till en nybörjare!

Det är om det finns någon skillnad på 12, 16 och 20 kaliber. Enl. läraren så fanns det ingen skillnad! Och fick inte mer svar än det`!!!!

Om det inte gör det, var finns fördelen/nackdelen med att ha ett vapen som är 12, 16 lr 20?

Varför finns dom om det inte är nån skillnad? Eller vad menade han med att det inte finns nån skillnad på dom?

Om jag vill ha en så liten rekyl som möjligt, vad är lämpligaste vapnet och vilken hagelstorlek ska jag ha?

Kan jag få lika kraftig rekyl på en 12:a som en 20:a beroende på vilken typ av ammunation jag väljer?

Det jag ska jaga är ripa och skogsfågel.

Tacksam om någon vill förklara!

Publicerat

Grattis ! Det e ju superkul med jägarexamen.

en bra hagelhemsida som förklarar en del

http://www.shotguns.se (korrigerat felstavningen på adressen)

och en till

http://www.xxl.se/Tips-&-Råd/Jakt-&-vapen/Allt-om-kaliber/C7EB0D25-149C-4D8F-83C4-C0CFBF17A627/1

bilden är på olika hagelkalibrar.

verkan på mål för olika kalibrar får någon som kan det förklara! :-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-5526-13323467775983_thumb.jpg

Publicerat

Generellt kan man ju säga att ju lättare vapen ju mera rekyl, om samma laddning används. En kal.20 blir ju mindre och smidigare, en perfekt följeslagare på fjället. Tror inte du kommer att besväras av rekylen, det är en fråga om hur bra vapnet passar, passare det illa får du stryk,och träffar sämre........På ett hagelvapen träffar man med kolven.......Kal.20 är alltså mindre i diameter än kal. 16 och 12, lite tvärtemot så att säga, men du har fått bra länk där du hittar ALLT, och som förklarar.

Nackdelen med kal.20 är ju tillgång på övningsammo, inte alltid lätt att hitta och dessutom dyrare än kal 12. som är överlägset vanligast.

Publicerat

Alla tre kalibrarna kan skicka 28-30 gram med farter över 430 m/s,

dvs klara kvalitetsnormen,

skillnaderna ligger i de vapen som tillverkas för kalibrarna samt hur vanliga de är,

billigast att skjuta är kal 12 och dyrast är 16, allt beroende på hur mycket plugg som säljs.

/C

Publicerat

Hej!

........

Det är om det finns någon skillnad på 12, 16 och 20 kaliber. Enl. läraren så fanns det ingen skillnad! Och fick inte mer svar än det`!!!!

Beror på hur man ser det hela.....

Om man ser till vad man kan göra med en hagelbössa - nej, det är ingen egentlig skillnad, haglet vet ju inte ur vilken pipa det skjuts. 12, 16 och 20 ger ungefär samma prestanda sett till fart och det är det som är kärnan i resonemanget.

Om det inte gör det, var finns fördelen/nackdelen med att ha ett vapen som är 12, 16 lr 20?

Skillnaden ligger mest i själva vapnet - man kan göra en kaliber 20 väldigt lätt och kompakt, men till priset av att det blir mer rekyl relativt sett en tyngre 12:a.

Kaliber 16 blir lite av en kompromiss - nästan lika nätt som en 20, med samma hylsvolym som en 12. Belackarna av 16 brukar säga att det är en för stor kaliber 20. Personligen är jag mer av uppfattningen att en äkta 16 är det mest harmoniska man kan hitta i en hagelbössa - tolvan blir klumpig och trög, 20:an viftig och svårskjuten.

Varför finns dom om det inte är nån skillnad? Eller vad menade han med att det inte finns nån skillnad på dom?

Finns beror mest på historiska orsaker vi har traditionellt sett haft följande svit: 28, 24, 20, 16, 14, 12, 10, 8 och 4. Då svartkrutet blev obsolet så försvann egentligen behovet av de grova kalibrarna. Kvar blev kaliber 12 och nedåt.

Om jag vill ha en så liten rekyl som möjligt, vad är lämpligaste vapnet och vilken hagelstorlek ska jag ha?

En ganska tung kaliber 12, sedan spelar hagelstorleken ingen roll i rekylen - men väl laddvikten. Så en lite tung klumpig 12:a matad med max 32gram.

Kan jag få lika kraftig rekyl på en 12:a som en 20:a beroende på vilken typ av ammunation jag väljer?

Jag tror du letar efter samband som "liksom inte finns". Traditionellt sett är regel 94-96 ggr laddvikten som vapenvikt. Det högre för kaliber 20 det lägre för kaliber 12. Varför kan du släppa för stunden, men det i sak beror det på arbetstrycket (vilket är högre i kaliber 20 än 12).

Så rekyl beror på vapnets vikt (det som åker bakåt) och laddvikten (det som åker framåt).

Ripa: US7 28-32g, öppna choker 1/4 max 1/2.

Skogsfågel: på uppflog US6 28-36g, öppna choker 1/4 eller mer.

/T

Publicerat

Grattis ! Det e ju superkul med jägarexamen.

en bra hagelhemsida som förklarar en del

www.shotgun.se

och en till

http://www.xxl.se/Ti...-C0CFBF17A627/1

.....

Underlättar förmodligen om du tar www.shotguns.se, då lär browsern hitta.....

/T

Publicerat

Hej!

Jaha då har man fått tummen ur och påbörjat jägarexamenskursen och har bara kommit in på 3 omg. Sist gick vi igenom vapen.

Nu får ni inte skratta er harmynta på mina konstiga frågor :D

Min fråga till er som kan nåt och kan kanske förklara på ett bra sätt till en nybörjare!

Tacksam om någon vill förklara!

Du lyckades få svar från forats tungviktare. Läs och lär på länkarna, det har jag gjort. Shotguns.se innehåller ALLT du behöver veta. Lycka till!

Publicerat

Underlättar förmodligen om du tar www.shotguns.se, då lär browsern hitta.....

/T

ja det blev ett lite fel i copy paste rutinen... har korrigerat ;-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

Grattis och kul med jägarkursen!

(Är själv en "färsking") ^_^

Sen är väl inte rekylen något större problem om man inte står och skjuter 500 lerduvor om dagen...

Vi fick rådet att skaffa en 12 som 'första hagelvapen' just för att det är betydligt mycket billigare att både köpa in vapnet och ammo.

Publicerat
  • Författare

Hej på er alla!

Jag tackar för mycket bra svar och att ni har tagit er tid att svara på mina frågor :). Ska även söka mig in på den hemsidan som ni rekommenderar och lusläsa den.

Igår var vi och sköt 22:or och som nybörjare som aldrig hållit i ett vapen (frånsett en luftbössa) var det väldigt kul och ser fram emot nästa skjuttillfälle.

Tusen tack fr en gröngöling :)

Publicerat

Hej på er alla!

Jag tackar för mycket bra svar och att ni har tagit er tid att svara på mina frågor :). Ska även söka mig in på den hemsidan som ni rekommenderar och lusläsa den.

..............

Tusen tack fr en gröngöling :)

Nu ska du kanske ha klart för dig att shotguns.se är en ren referenssite som jag har gjort för att slippa upprepa mig hela tiden, och lite för den information som "blivit över" när jag plitat ihop en artikel eller två. Det är lite "hard core" över den, inget direkt njutningsbart för en gröngöling utan handbok om man säger som så.

Men du bör hitta det mesta kring hur ett hagelskott egentligen fungerar där. För det är en helt egen värld med en massa konstiga begrepp och definitioner som många (för att inte säga väldigt många) har mycket dimmiga begrepp om. Därav de svaren du fick på kursen - "det är ingen skillnad", nej för den som inte vill begripa så är det så.....

Men på siten finns i princip alla defintioner du behöver för att förstå, och lite korta texter om samband. Jag har väl tänkt att det borde finnas en general information med - för rookiesen, men du vet hur det är - tid är en begränsad resurs för oss alla.....

/T

Publicerat

Grattis och kul med jägarkursen!

(Är själv en "färsking") ^_^

Sen är väl inte rekylen något större problem om man inte står och skjuter 500 lerduvor om dagen...

Vi fick rådet att skaffa en 12 som 'första hagelvapen' just för att det är betydligt mycket billigare att både köpa in vapnet och ammo.

Jag skulle nog påstå att rekylen kan vara nog så besvärande med ett lätt vapen och lite tyngre laddningar, oaktat antalet plugg man skjuter så kan påfrestande rekyl påverka förmågan och resultatet.

Kal 12 är helt klart den kaliber som har billigast träningsplugg, därav är det ett gott råd, att det sedan finns en idag nästan oändlig marknad med beg vapen och även till dumpade priser gör att man kan hitta "fynd" i alla kalibrar, givet är nog att fynden blir bättre i de mer ovanliga kalibrarna,

exempelvis köpte jag iofs en belgiskt svs med hanar, som var nog så hyffsat väl ekiperad för 1200 kr på Widforss,

en pang som i andra länder eller England förmodligen kostat ett par tre hundra pund.

Den var otroligt skjutbar, kanske ett av mitt livs roligare spontanköp.

/Christian

Publicerat

Jag skulle nog påstå att rekylen kan vara nog så besvärande med ett lätt vapen och lite tyngre laddningar, oaktat antalet plugg man skjuter så kan påfrestande rekyl påverka förmågan och resultatet.

Ja, dra av en het 36g laddning i en BabyBretton (världens lättaste kaliber 12 - brukar väga in runt 2,1 - 2,2 kg) så lovar jag att du vet att du lever. Det räcker långt med bara ett par smällar.....

Kal 12 är helt klart den kaliber som har billigast träningsplugg, därav är det ett gott råd, att det sedan finns en idag nästan oändlig marknad med beg vapen och även till dumpade priser gör att man kan hitta "fynd" i alla kalibrar, givet är nog att fynden blir bättre i de mer ovanliga kalibrarna,

Ska jag vara ärlig så skulle jag säga att kaliberfrågan i grunden faktiskt är strikt geografisk - bor du en smula fel till finns det typ kaliber 12 med blå hylsa eller kaliber 12 med grön hyla eller kanske kaliber 12 med röd hylsa att välja på. Då blir ett eventuellat val av kaliber 20 bara ett hopplöst harvande efter ammunition och en kaliber 16 är rent ut sagt dumheter......

exempelvis köpte jag iofs en belgiskt svs med hanar, som var nog så hyffsat väl ekiperad för 1200 kr på Widforss,

en pang som i andra länder eller England förmodligen kostat ett par tre hundra pund.

Ja - för den som kan sina saker kan man köpa fenomenalt bra vapen för en spottstyver i Sverige, kruxet är måhända att "kunna sina saker" och inte bli pådyvlad nått junk ingen vettig människa skulle se åt. För utbudet är enormt, men det mesta är inte så kul.....

Den var otroligt skjutbar, kanske ett av mitt livs roligare spontanköp.

/Christian

Ibland så går chansningen hem, jag hittade en WW Greener SLE "black model" för några tusenlappar på en auktion. Köpte den i princip osedd på vinst och förlust. Kassaskåpstät, i kanonskick utöver lite nött blånering. Balansen i den bössan är snudd på otrolig..... Man ska ha tur i bland.

/T

Publicerat

/Christian

Ja, inte vet jag. ^_^

Publicerat
...en kaliber 16 är rent ut sagt dumheter...

Gissa gissa gissa vad jag fick licens på igår!!! :D :D :D En kombi dessutom, med .222 Rem Magnum i kulpipan.

Oh God, I'm soooo cool... Nu behöver jag bara en Duett med B16 som jaktbil. B)

-- Mats

Publicerat

Gissa gissa gissa vad jag fick licens på igår!!! :D :D :D En kombi dessutom, med .222 Rem Magnum i kulpipan.

-- Mats

Vi kan bilda klubb: vi som är så jävla korkade att vi försöker använda bössor med obsoleta patroner..... Men en Duett som jaktbil hade inte varit coolt, det hade varit über coolt!

/T

Publicerat

-- Mats

Coolt, ja!Räffelstigning?