Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen vård, när bössan används året runt?

Featured Replies

Publicerat

Vapen vård är ju bra att göra, men om man nu använder bössan året runt både till jakt och eftersök.

Hur gör man då för att bössan ska må bra.

När jag har skjutit med min så brukar jag dra igenom bronsborsten och en vanlig borste samt några lappar, men jag använder inge solivent eller olja.

Mina bössa ändrar träff punkten om jag oljar den, solivent vet jag inte.

Känns ju lite onödigt att göra en total vapen rengörning och sedan dra till skjutbanan och skjuta in den.

Oljar stocken gör jag så den klarar sig.

Hur gör ni

Publicerat

Är det inte när man använder bössan mycket som det är mest relevant att göra vapenvård?

Att med jämna mellanrum ta en sväng till skjutbanan för träning och kontrollskjutning mår både du och bössan bra av.

Publicerat

Rengör pipan,

åk till skjutbanan, panga lite.

Åk hem, tra pipan torr, ingen borste eller skit i pipan, bara lappar.

Håll pipan torr efter varje ute tillfälle ie dra ett par lappar genom den.

Hjälper ovanstående?

/C

Publicerat
  • Författare

Jo men hur bra är det för bössan att göra rent den och sedan samma dag åka och kontroll skjuta.

Blir inte rengörningen lite onödig då?

Jag är på banan ganska ofta och skjuter lite mindre under vinter dock.

Publicerat
  • Författare

Rengör pipan,

åk till skjutbanan, panga lite.

Åk hem, tra pipan torr, ingen borste eller skit i pipan, bara lappar.

Håll pipan torr efter varje ute tillfälle ie dra ett par lappar genom den.

Hjälper ovanstående?

/C

Okey, då ska jag göra det imorgon redan. Tack för tipset

Publicerat

Det är skillnad på en skitig bössa och en SKITIG bössa!

Lite krutrester och mantelspår i pipan är inte hela världen men fukt och skräp både rostar och gnager på prylarna och det är ingen höjdare.

Ett klockrent exempel på riktigt usel vapenvård är den Browning GTi som Karl.Ö köpte nyligen. Chokerna hade adrig varit ur bössan sedan 1989 och sitter nu med andra ord FAST!

Det primära syftet med vapenvård är att plocka isär och torka bort fukt och smuts, inte att göra en totalrenovering varje gång.

De flesta kulvapen är inskjutna med "skitiga" pipor och då är det givet att man drar 5 plugg efter rengöring.

Min Sako 85 t ex kräver 3 skott efter rengöring innan den är nollad igen så efter vapenvård går jag bara ut på baksidan och drar tre jaktmatch i backen, sen är den redo för jakt.

Skall jag inte använda ett vapen på länge, vilket än aldrig har hänt i mit liv, så skulle jag möjligen lämna en tunn film av olja i pipan samt eventuellt på slutstycket men det skulle jag ta bort innan jag sköt bössan igen.

Vårda era vapen! Vid vapenvård så får man även okulärbesikta sitt vapen och på så sätt har man full koll om en skada skulle ha uppstått innan den blir värre.

Har det regnat, plocka isär bössan och torka rent. Var det skyfall, använd sparsamt med vapenolja eftersom den även är fukturdrivande.

Annars kan man dra en torr lapp genom loppet enbart då och då. Är den helt svart fast den var torr... Ja, då är det absolut högläge för en lite större vårdinsats ;)

Jag har sett så många hemska vapen i mina dar som är så rostiga och glappa av allt skit som har skavt att jag inte skulle förlita mig på dem vid jakt.

Bara att skrota enligt min mening!

I dag så tillverkas det en hel del vapen som skall vara "rostfria" och helt enkelt tåla mer väta och skit men även de rostar... tro mig! (ofta är det faktiskt sämre stål, eller legeringar, i nya vapen pga den ospårbara metallåtervinningen bl a och ett modernt budgetvapen tål inte lika mycket som en gammal m/96 som är tillverkad med riktigt bra stål!)

Personligen förstår jag inte hur man inte kan vara intresserad av att plocka isär sina vapen av ren nyfikenhet men alla är vi olika.

Publicerat

ett modernt budgetvapen tål inte lika mycket som en gammal m/96 som är tillverkad med riktigt bra stål!)

Vilka vapen tänker du på? Källa?

För övrigt +1

Publicerat

Vilka vapen tänker du på? Källa?

För övrigt +1

Jamen... I dag så återvinner vi över 90% av allt stål och använder detta i all tillverkningsindustri och bryter enbart en liten del högkvalitativt stål.

Kineserna bryter stål som bara den men det är av avsevärt sämre kvalitet än det som kommer ur malmberget i Kiruna.

En ny hagelbössa för 5000 eller dito studsare har knappast specialbeställt stål av högsta kvalitet utan använder det som budgeten tillåter och då kommer det att bli en legering av det billigare slaget.

När man återvinner så är det omöjligt att styra exakt över "renheten" och då får man ta vad det blir.

Man skall inte tro att det är samma stål i ett pipset från Purdey som en turkomat och de lär klara vind och väder lite olika ;)

Sen tillkommer givetvis blånering och annan ytbehandling också men det är solklara skillnader på stål och stål.

Källa är således mitt eget huvud men titta på modern ståltillverkning så får du se hur hög andel som är återvunnet.

Exakt vilka vapen som har sämre kvalitet kan jag inte lista men prislappen lär vara en hyffsad indikator bland anat...

Publicerat

Jamen... I dag så återvinner vi över 90% av allt stål och använder detta i all tillverkningsindustri och bryter enbart en liten del högkvalitativt stål.

Kineserna bryter stål som bara den men det är av avsevärt sämre kvalitet än det som kommer ur malmberget i Kiruna.

En ny hagelbössa för 5000 eller dito studsare har knappast specialbeställt stål av högsta kvalitet utan använder det som budgeten tillåter och då kommer det att bli en legering av det billigare slaget.

När man återvinner så är det omöjligt att styra exakt över "renheten" och då får man ta vad det blir.

Man skall inte tro att det är samma stål i ett pipset från Purdey som en turkomat och de lär klara vind och väder lite olika ;)

Sen tillkommer givetvis blånering och annan ytbehandling också men det är solklara skillnader på stål och stål.

Källa är således mitt eget huvud men titta på modern ståltillverkning så får du se hur hög andel som är återvunnet.

Exakt vilka vapen som har sämre kvalitet kan jag inte lista men prislappen lär vara en hyffsad indikator bland anat...

Du har helt rätt enligt mig, stål som stål säger många.. Har en gymnasieutbildning och har jobbat med metall, tig, mig/mag och pinnsvetsning och det är stor skillnad på metall. Vare sig man svetsar antreprenadskopor, grenrör till bilar eller gjuter/fräser/svarvar vapendelar så varierar stålkvalitén nå så fruktansvärt och ännu mer under lågkonjunkturer.
Publicerat

Jag rengör alltid var 50:e skott.

Med rengöring menar jag då att pipan är helt ren och lapparna med Sweets kommer ut helt rena. Avslutar alltid med en lapp med olja och därefter 3 st torra lappar.

Ut till 300 meter märker jag ingen skillnad i träffläget jämfört med före rengöringen

Publicerat

Studsaren gör jag rent 1 gång per säsong. Efter en blöt dag i skogen bort med lappen från ljuddämparen öppna slustycke och flipplock ställ med pipan neråt och låter den torka. Sedan in i skåpet.

Hagelautomaten fick jag göra rent den här säsongen då den började strula med 32gr efter rengöring så slinker en och annan 24gr ner med. Efeter jakt spänner upp den ställer den med pipan neråt låt torka och in i skåpet. Förutom vid sjöfågel jakt då de är lättast att lägga hela bössan i badkaret o skölja av den med varmvatten. plocka isär torka och ihop

Båda bössorna är plast. Och andväds flitigt och hårt.

S.

Publicerat

"När man återvinner så är det omöjligt att styra exakt över "renheten" och då får man ta vad det blir."

Har varit med och kokat stål på Sandvik i 15år, och nej ;)

Publicerat

"När man återvinner så är det omöjligt att styra exakt över "renheten" och då får man ta vad det blir."

Har varit med och kokat stål på Sandvik i 15år, och nej ;)

Sandvik är en sak, China Special Backyard Melters är en annan!

Man skall inte tro att alla vapen använder svenskt stål :P

Såg en dokumentär om ett stålverk i Kanada och de sade att de fick svårare och svårare att hålla jämn kvalitet eftersom så stora delar av stålet de använde var återvunnet så många gånger.

Sverige har haft en tradition inom stålindustrin och har därefter kvalitet. Med beställare som SKF och liknande så krävs tämligen snäva toleranser - som jag inte tror majoriteten av stålverk levererar.

Publicerat

Ytbehandlingen är precis lika viktig och här har vi redan sett exempel här på forumet med bössor som rostar redan efter första helgen!

Publicerat

Nu pysslar ju Sandvik bara med kvalitestål -_- a la´ rostfritt(trögt) och rostfritt stål bibehåller sina egenskaper gång på gång på gång, hur det är med blötstål är jag sämre bevandrad i. Kanadickerna hanterade troligen det senare. ^_^

Publicerat

Ni som kan de här med stål? Har en fråga Hade tidigare en beretta 302 som andvändes flitigt vid sjön var knappt någe rost på allls. Men den urika 2 jag har idag verkar vara riktigt rostbenägen? Beror de på blåneringen var bättre förr eller slarvas de mer idag?

S