Publicerat Mars 22, 201214 yr Har fått för mig att det ska sitta ett "holosight" på kombin och har kollat runt på nätet, det verkar finnas precis hur många somhelst, i alla möjliga prislägen. Är ju inte beredd att lägga stort mer än strax över tusenlappen, gärna billigare men vill ju självklart att det ska hålla. Anar att det finns bred kunskap i ämnet på forat och tar emot alla tips med för och nackdelar!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Kan väl bidra med den mycket ringa erfarenhet jag har. Jag hade ett med rödpunkt på luftgeväret en gång i tiden och upplevde det som att man fick lika bra sikt som med öppna riktmedel och samma lätta riktmedel som med rödpunktsiktet. Det gav väl inte så mycket på luftgevären eftersom det var stillastående mål (där funkade kikarsiktet eller diopter bättre) men under jakt kan det nog fungera bra. Mitt var någon lågbudgetskit från jula som jag använde ca 6 månader innan jag bytte till diopter men det höll och satt kvar. Jag har också funderat på att kasta på ett på kombin men inte vågat innan någon annan testat
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag kan också bidra med lite. Jag hade en stund ett av de där lågbudget varianterna på hagelgeväret. Vet inte vad det var för märke, men det spelar nog ingen roll, för det sälj med många namn. Det fungerad helt ok, för hagelskott. Efter inskjutning så höll det sig rätt. Ljus-styrkan var stark nog och inte för stark, både morgon som dag. Enda problemen jag hade var mitt dåliga minne i kombination med att det inte slog av sig sjäv.. Den största styrkan tycker i alla fall jag var att man såg vart man sköt. Man (jag) siktar ju inte vid hagelskytte, men det var bra att direkt se vart man egentligen sköt. För kulskott skulle jag ha valt ett annat sikte, då dessa billiga holosight (så vitt jag ser) ofta är "nollade" på 30m, vilket då medför att om ögat ligger 2cm fel så träffar skottet 7cm fel på 100m. Mvh Johan
Publicerat April 1, 201214 yr Författare Det blir inget sikte till kombin, nästan alla jag frågat har avrått... Ska du stå på skjutbanan och nöta duvor, fine, då kan det vara bra men på en skogsbössa för den som dessutom går i såten med hundarna, nej! Så, det får vara som det är, öppna riktmedel har väl använts längre än optiska sikten så, öppet får det bli!
Publicerat April 1, 201214 yr Jag har ett Nicko sterling på min kombi som jag använder när jag jagar med mina taxar. Om man inte skjuter på för långa håll med kulan är siktet helt ok. provade först ett billigare sikte men kvaliten var ingen höjdare. gick helt enkelt inte att skjuta in eftersom träffen flyttade sig beroende på vart den röda pricken satt på glaset. Vid köp av sikten gäller verkligen att man får vad man betalar för!
Publicerat April 1, 201214 yr Ingen som har erfarenhet av Docter Sight II eller III? Funderar på att ha ett sådant på ett dämpat vapen, dvs där öppna riktmedel är bortplockade...
Publicerat April 1, 201214 yr Ingen som har erfarenhet av Docter Sight II eller III? Funderar på att ha ett sådant på ett dämpat vapen, dvs där öppna riktmedel är bortplockade... Docter är väl det med högsta kvalitet ( och pris) . Annars skiljer det sig inte nämnvärt från det jag använder och är nöjd med
Publicerat April 21, 201214 yr Tjena Har precis skaffat mig ett docter sight3. Skall bara monteras på drillingen. Köptes in på jobbet 2800:- istället för 3500:- bra om man kan komma undan momsen...... Siktet ser mkt bra ut än iaf. Nätt o behändigt. Kan återkomma när det är monterat o inskjutet.
Publicerat April 23, 201214 yr Så ja nu sitter det på bössan. Bara inskjutning kvar. Mkt positiv till detta sikte än iaf. Bra skärpa på punkten.
Publicerat Maj 24, 201213 yr Så efter mycket tid så är det inskjutet. Tre smällar satt det mitt i på 80. Blev mäkta impregnerad då detta var smidigt på bössan. Infästningen blev perfekt, fräste ett spår som passade spången inget glapp i sidled. Två m3 skruv sitter som berget. Fy vad man är händig kan börja ta in jobb
Publicerat Maj 25, 201213 yr Skall försöka prova Mr olika under året här borta i staterna. Får se vad det blir med hem sen...
Publicerat Juli 16, 201213 yr . Är väldigt intresserad av att höra vad ni´tycker ni som provat på med rödpunkt på hagel, kanske något som inte kostar flera tusen utan ett något billigare!
Publicerat Juli 16, 201213 yr Skall försöka prova Mr olika under året här borta i staterna. Får se vad det blir med hem sen... Vad tar de för ett Burris speedbead over there?