Publicerat Mars 22, 201214 yr som sagt.. funderar över vad man ska köpa. compen finns ju i 2 moa (alt 4) och micron i 4 bara. Nu är det så att jag kommer ha de på en tikka kombi och jag vet att på våra marker kommer skotten inte bli längre än högst 60-70 meter, räcker det med 4 moa då? tycker att det skulle vara lättare med det? Sen så säger endel att micron upplevs som "trång" att titta i. så nu funderar jag på ett aimpoint comp 3. Sen har jag inte en aning vad jag ska ha för moa. 2 eller 4? Som sagt, skott på högst 70 meter. Tack för svar
Publicerat Mars 22, 201214 yr Hej Micron finns nu med 2 moa, nytt för i år. Tycker personligen att 2 moa är bättre, skymmer mindre.
Publicerat Mars 22, 201214 yr Fördelen med Micro är även att man kan använda båda ögonen öppna. Att använda micron som ett kikarsikte är ju inte 'optimalt' och då har den usel optisk kvalitét o är trång
Publicerat Mars 22, 201214 yr Jag hade en Comp3:a ett tag på älgpangen... Måste faktiskt säga att jag var riktigt missnöjd! MEN... Inte just pga modellen. Tittade i micron mfl också, men köpte ändå Compen för jag tyckte den kändes bäst. Går ypperligt att titta med bägge ögonen i den också, men problemet var att jag upplevde punkten som väldigt "luddig" Siktade på en ordentlig oxe på ca 80 meter, men kunde inte skjuta för att punkten var över halva älgen (upplevde jag det som) och det var en 2moa... Alltså, kanterna på punkten spretade som solen när den reflekteras i glas eller hur man ska förklara det Men det kan helt enkelt bero på att rödpunkt inte passar mig!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Fördelen med Micro är även att man kan använda båda ögonen öppna. Att använda micron som ett kikarsikte är ju inte 'optimalt' och då har den usel optisk kvalitét o är trång Alla Aimpoint sikten ska du skjuta med bägge ögonen öppna!! Du kan till och med sätta ett linslock framför aimpointensfrämre lins och sikta med rödpunkten på målet om du har bägge ögonen öppna!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Alla Aimpoint sikten Samma princip så javisst alla aimpoints men bra med ett förtydligande så det går hem hos alla.
Publicerat Mars 22, 201214 yr Jag hade en Comp3:a ett tag på älgpangen... Måste faktiskt säga att jag var riktigt missnöjd! MEN... Inte just pga modellen. Tittade i micron mfl också, men köpte ändå Compen för jag tyckte den kändes bäst. Går ypperligt att titta med bägge ögonen i den också, men problemet var att jag upplevde punkten som väldigt "luddig" Siktade på en ordentlig oxe på ca 80 meter, men kunde inte skjuta för att punkten var över halva älgen (upplevde jag det som) och det var en 2moa... Alltså, kanterna på punkten spretade som solen när den reflekteras i glas eller hur man ska förklara det Men det kan helt enkelt bero på att rödpunkt inte passar mig! Kan bero på att man har brytningsfel. Rödpunkten blir som en "stjärna".
Publicerat Mars 22, 201214 yr Författare Men blir 4 moa för stor punkt om man ska skjuta rådjur på 60 meter? På ett sätt måste vell 4 moa vara bättre( så länge det inte är för långt håll) punkten är vell tydligare?
Publicerat Mars 22, 201214 yr Kan bero på att man har brytningsfel. Rödpunkten blir som en "stjärna". Jag har med brytningsfel, fast iof sig glasögon på det. Men jag har inga som helst problem och skjuta med bägge ögonen öppna i principal alla kikarsikten!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Jag har med brytningsfel, fast iof sig glasögon på det. Men jag har inga som helst problem och skjuta med bägge ögonen öppna i principal alla kikarsikten! Hade precis samma problem med min aimpoint vilket ledde till att jag sålde den, har inte samma problen med min DOCTOR . //Lasse D.
Publicerat Mars 22, 201214 yr Kan bero på att man har brytningsfel. Rödpunkten blir som en "stjärna". Det förklarar saken! Att ingen kläckt ur sig det tidigare!!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Men blir 4 moa för stor punkt Ca 5-6 cm på 60m täcker den ungefär. Jag själv vill gärna ha ett hårkors/mindre punkt. Ingen stress med att handla nu väl, du hinner säkert provkika nån micro innan höstens jakter.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Ja det hinner jag . Tänkte bara om man skulle ta kombin på bäverjakt.:-)