Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jävligt lätt automat?

Featured Replies

Publicerat

Vad finns det för något att välja på om man skulle skaffa sig en hagelautomat?

Ju lättare desto bättre. Är inte tänkt till att stå och nöta med på bana eller en jävla massa fågelpangande utan kommer mest att bäras omkring i skogen.

Publicerat

Benelli comfort kändes riktigt lätt, komposit stock också

Negativa med den är ju prislappen som ja ser det...

Mvh M

Publicerat

Comforten är riktigt lätt på sina 2,95kg men Benelli Beccaccia och kanske även Montefeltro är ännu lättare. Franchi Fast Pro är också sjukt lätt. Vill du minska vikten ytterligare så gå ner till kaliber 20.

Publicerat

Får den se ut som helst finns det customstockar som gör att man får ner dem i ganska låga vikter, framförallt i kaliber 20, men det blir inga vackra skapelser direkt...

Min "ultralätta" bössa som jag inte ens märker att jag bär i vänsterhanden när jag dirigerar hundar heter Merkel 47E SBS i kaliber 20.

Visst har den "bara" två skott mot automatens tre men det väger den upp med stil ;)

Betänk att lägre vikt = svårare att skjuta om man tänker på sving och rekyl.

Publicerat

Berettas Ulrika halvautomater ska ju vara rätt lätta, de var ju de de gick ut med en gång i tiden ivartfall

Edit: Ulrika 2 ska visst väga 3kg

Publicerat
  • Författare

Tanken var, ju lättare desto bättre. Blir ju rätt ofta man jagar själv med jycken och det kan ju bli ståndskall på allt från iller och orre till gris. Så det är enkelpipa som gäller. Och eftersom jag oftast har med revolvern vid dessa tillfällen så vill man ju inte släpa på en tung bössa också. Blir ju inte fråga om något flyktskytte på fågel och liknande, utan mest en pekbössa. :)

Redigerad med Musköt

Publicerat
  • Författare

Vad är då det lättaste man kan hitta om man går ned till en 20?

Kommer man ned under 2,50kg?

Publicerat

Beccacia väger 2,75 i kal 12, i kal 20 anger Benellli 2,5 kilo som vikt.

jag tror att du har hittat din pang.

/C

Publicerat

Franchi fast black pro ska väga 2,65kg i kal 12.

Publicerat
  • Författare

Franchi fast black pro ska väga 2,65kg i kal 12.

Finns den i kal 20?

Publicerat

Finns den i kal 20?

Enl. hemsidan - nej men det speglar bara vad som finns idag. Modellen kan ju ha gjorts i kal 20....

Publicerat
  • Författare

Beccacia väger 2,75 i kal 12, i kal 20 anger Benellli 2,5 kilo som vikt.

jag tror att du har hittat din pang.

/C

Verkar ju va den lättaste. Får försöka hitta någon att klämma på.

Publicerat

Jag tror att du ska akta dig för cal 20 om du ska skjuta slugg. Men Benelli är aldrig fel :)

Publicerat
  • Författare

Jag tror att du ska akta dig för cal 20 om du ska skjuta slugg.

Varför?

Publicerat

Det är jag också nyfiken på,

iofs finns det något färre modeller/märken i kal 20 att använda men det är trots allt fortfarande 28 gram bly vi talar om.

/C

Publicerat

Min Benelli montefeltro kal 20 väger 2691 gram. Gummiklunsbakkappan utbytt mot en egentillverkad av jakaranda.

Fungerat oklanderligt i 10 år och några tusen skott.

Publicerat

När jag var i Tunisien och jagade (var där fyra år i rad) så blev jag imponerad över sluggsens effekt. Ett år så var en kille med en cal 20 med och när han sköt så gick grisarna trots bra träffar. Jaktledaren som är en förespråkare för cal 20 när det gäller hagel sa att så var det ofta. Han kunde inte förklara varför och det kan inte jag heller.

Publicerat

När jag var i Tunisien och jagade (var där fyra år i rad) så blev jag imponerad över sluggsens effekt. Ett år så var en kille med en cal 20 med och när han sköt så gick grisarna trots bra träffar. Jaktledaren som är en förespråkare för cal 20 när det gäller hagel sa att så var det ofta. Han kunde inte förklara varför och det kan inte jag heller.

Fundering:

Kanske är det den mindre diametern på sårkanalen med slugg i kal. 20 jmf. kal. 12 som orsakar fenomenet?

Bara mina spontana tankar. (har ej använt slugg på gris själv)

MVH

Alias

Publicerat

Det är ju på sin höjd en indikation att man måste vara noggran med val av slugs,

sen känns underlaget lite ofullständigt, men som Alias anger, det är skillnad i area på slugsen, men jag tror inte att det skall vara avgörande.

/C

Publicerat

Hjortjägare i Florida har gjort samma observation när det gäller slug i kal 20 visavi kal 12.

Publicerat

Det är ju på sin höjd en indikation att man måste vara noggran med val av slugs,

sen känns underlaget lite ofullständigt, men som Alias anger, det är skillnad i area på slugsen, men jag tror inte att det skall vara avgörande.

/C

Du har helt rätt jag höjer bara ett varningens finger!

Själv så skulle jag aldrig välja cal 20 för ett slugg vapen men älskar min hagelbössa i den kalibern!