Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pulverlacka pipa och låda

Featured Replies

Publicerat

Som trådämnet anger så undrar jag om det är bra/lämpligt att pulverlacka pipan och lådan på min gamla bsa cf2. Har även tänkt att "hotta" upp kolven senare. Nån som har gjort detta förr? Kom gärna med synpunkter och förslag.

Mvh Marcus

Publicerat

Pulverlack KAN vara jävligt känsligt om du väl knäcker ytan. testa med ordentligt utförd "vanlig" lackering/lack.

Har tyvärr inget i skåpet som är fult nog för o lackas själv dörutom hagelbössan men de har jag ingen ork till o testa på.

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat

.....

Publicerat
  • Författare

Pulverlack KAN vara jävligt känsligt om du väl knäcker ytan. testa med ordentligt utförd "vanlig" lackering/lack.

Har tyvärr inget i skåpet som är fult nog för o lackas själv dörutom hagelbössan men de har jag ingen ork till o testa på.

Jo det var nog det jag misstänkte. Anledningen att jag tänkte köra med pulver är att jag kan få det utfört nästan gratis på min frus jobb. Blåneringen är ganska sliten på bössan och jag tänkte att det nog skulle bli ganska snyggt mattsvart pipa och låda. Sen trodde jag faktiskt att pulver var jäkligt hållbart. Men se så fel man kan ha:-)
Publicerat

Pulver är hållbart om matrealet är rent och rostskyddat, men jag vet inte om jag skulle rekommendera det till vapendelar. Om du ska prova så använd ett rent polyesterpulver då epoxibaserade pulver färger riskerar att "vitna" av uv-strålning med tiden.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren! Kanske ska strunta i pulver och satsa på en omblånering istället:-) man vill ju ha en hållbar behandling som skyddar mot rost. Då kommer vi till nästa fråga då. Vad kostar en omblånering? :-)

Publicerat

Jag har jobbat lite med pulverlackering och har sprutat alldeles för många bössor. Pulverlack fungerar alldeles utmärkt så länge du håller den på utsidan och inte har för långtgående estetiska krav. Många bössor har det som standard, du kan räkna med att i princip 100% av alla lättmetalldetaljer från definitivt 100% av alla tillverkare är pulverlackade.

Självklart får du inte lika fin finish som efter en bra slipning med följande blånering, men nog fan funkar det. Det är heller inte märkvärdigare än att du avfettar bössan ordentligt och ser till att blocka/maska insidan före den sprutas. Du kan få tälja bort lite för att få trycket m.m. på plats, men inga stora problem.

Sprickor i epoxipulverlack har jag inte sett ens på bilfjädrar, så att det skulle ske på en bössa håller jag för helt osannolikt. Problemet med vitning av epoxipulver kan du också glömma på en bössa, du kan garanterat inte exponera den för så mycket UV-ljus med mindre än att du har ett kombinerat vapenskåp och solarium.

Polyesterpulver är förresten ganska precis lika hållbart som gladpack. Jag skulle nog hellre eltejpa hela bössan: efter första resan i skogen skulle tejpen vara snyggare.

Den kommer att bli ful och se plastig ut, dessutom är det svårt att få en snyggt matterad yta - de mattpulver jag kommit i kontakt med ser om möjligt ännu mer ut som leksaksbössefinish... Personligen har jag inga bössor som jag hatar tillräckligt för att utsätta dem för en dylik förfulning - men funkar gör det.

-- Mats

Publicerat

Tack för svaren! Kanske ska strunta i pulver och satsa på en omblånering istället:-) man vill ju ha en hållbar behandling som skyddar mot rost. Då kommer vi till nästa fråga då. Vad kostar en omblånering? :-)

Blånering skyddar inte mot rost, det är ett missförstånd. Blånering är i sig "rost", om än lite snyggare än den som kommer smygande runt hjulhuskanten på bilen...

Den rostskyddande effekten hos en blånering kommer ifrån att detta tunna oxidskikt kan binda rostskyddmedel som olja och vax, vilket hindrar rostframkallande vätskor att nå stålet. Ifall man avfettar/avvaxar bössan så kommer den rosta nästan lika snabbt som en helt oskyddad...

-- Mats