Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem kan tänkas vara världens bästa hagelskytt?

Featured Replies

Publicerat

Har ju snackats en del om duktiga kulskyttar i ex vildsvinsfeber 3 & 4. Har även kollat på Digweed på dutube. Men frågan är vad det finns för fler kandidater? Förstår att det givetvis skiljer mellan olika typer av skytte ex skeet sporting och trap mfl.. Men vi kanske kan dela upp det eller om vi kan enas om en kandidat.

Följdfrågan blir, finns det hagelfilmer i klass med vildsvinsfeber?

Ös på

Publicerat

Wizard bör väl röra sig/ha rört sig någonstans i det skiktet. :)

Publicerat

Mr diggweed

/C

Publicerat

Wizard bör väl röra sig/ha rört sig någonstans i det skiktet. :)

Hahaha :P

På toppen räknar man promille och jag låg 4% under George Digweed över hela årets statistik så med CPSA-mått i klassen AA var jag en bra bit under ;)

Med andra ord så har man en svacka så åker man ner en klass och i slutändan handlar det om att vara konsekvent!

Han har vunnit VM, min topp-placering i större sammanhang är 6:a i Brittiska Mästerskapen i kombinerat skytte. (Skeet, ABT & Sporting) och den är jag jävligt stolt över.

Det var min sista tävling innan jag slutade.

George är lite av hagelvärldens Ronnie o'Sullivan och står faktiskt i en klass för sig.

Han har legat på toppen i drygt 30 år och fortfarande kan han stå pall VM tävlingarna så mitt bidrag till den bästa skytten generellt är solklart George Digweed!

Att ha spöat honom på en mindre tävling är ett minne jag tar med mig i graven :blush:

Bryter man ner det i discipliner blir kanske utgången annorlunda och skall man prata om jakt och inte lerduveskytte blir det andra namn möjligen...

Richard Faulds var inte fy skam han heller men han verkar nu har lämnat scenen helt för att i stället driva skjutskola.

Publicerat
  • Författare

Då kommer ju följdfrågan, vad finns det för filmutbud att tillgå, kanske mest aktuellt med fågelvarianten..

• 4 weeks later...
Publicerat

uppar denna tråd då jag oxå vill ha filmer :)

Publicerat

Om jag får flika in vill jag rösta på mig själv då jag både är bäst på att träffa och bomma. Dock finns inga video inspelningar av mig som lerduveskyttemirakel då jag är hemskt skygg av mig dock har jag skymtat en och annan fotograf när jag är ute och tränar:-)

Finns några vassa svenskar med i världseliten?

Publicerat

De enda filmer som finns, och jag pratar då inte om reklamfilmer för glasögon etc, är antingen från OS - vilket betyder trååååkigt, eller privata snuttar på youtube.

Använder man inte speciella lerduvor som exploderar av ett hagel (som de använder i OS) kan man inte se på video. Visst kanske man skulle lyckas med någon form av full HD i 1080P men det ser man inte på tävlingarna så ofta ;)

Jag har provat att filma skytte och man ser helt enkelt inte lerduvorna i sökaren och då blir det väldigt svårt om man inte riggar en tagning...

Det tråkiga svaret blir då, nej - det finns i princip inte.

Sen är inte videokameror speciellt populära på skjutbanorna heller och det kan bottna i problematiken vi hade med anti-allt-i-världen-hippisarna i början av 2000-talet på skjutbanorna i England.

Vi var tvugna att ha dedikerade bilar som skulle kunna låsa in våra vapen på tävlingarna när dessa individer dök upp i terrängen när vi sköt... <_<

Vet inte om de tyckte synd om lerduvorna vi sköt eller vad det handlade om men det gjorde att vi inte ville bli filmade i alla fall.

Publicerat

Jag vet med stor säkerhet att det inte är jag iaf:-)

Publicerat

okej de va ju synd. trots att de inte är mitt favoritvapen så är de jävligt häftigt o se såna som kan hantera det som den förlängda armen de borde vara

Publicerat

Trickskjutarna e ju rätt kul å kolla på tuben

Publicerat

Trickskjutarna e ju rätt kul å kolla på tuben

Jo men inte tillhör de eliten direkt...

Gillar man de ofantligt tråkiga grenarna som skeet eller olympic trap så finns det riktigt duktiga Indier och Kineser som har vunnit massor av medaljer i OS.

För mig finns bara English Sporting och fitasc som det var förr. Där skiljdes agnarna från vetet kan jag lova! :wub:

Har sett riktigt duktiga skyttar blivit totalt förnedrade på fitasc ;)

Publicerat

Om jag får flika in vill jag rösta på mig själv då jag både är bäst på att träffa och bomma. Dock finns inga video inspelningar av mig som lerduveskyttemirakel då jag är hemskt skygg av mig dock har jag skymtat en och annan fotograf när jag är ute och tränar:-)

Finns några vassa svenskar med i världseliten?

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Nyheter/Nyheter/NyheterfranSvSF/Varldscupendag3-StefanNilssonvannskeeten/

VM Fitasc Frankrike 2011

Senior 10a Anders Bore swe

Junior 6a Jonathan Hermansson swe

Dam 10a Anna Jarnald swe

Lag senior 3a SWEDEN

Så nog finns det svenska toppskyttar.

Publicerat

http://iof3.idrotton...sonvannskeeten/

VM Fitasc Frankrike 2011

Senior 10a Anders Bore swe

Junior 6a Jonathan Hermansson swe

Dam 10a Anna Jarnald swe

Lag senior 3a SWEDEN

Så nog finns det svenska toppskyttar.

Jo men det är med de nya fjolliga reglerna...

Annat var det förr med 36g laddningar på 100+ meter och levande duvor som en gren, men det gick inte för PK sverige att vara med i... (vilket jag faktiskt respekterar för jakt är inte sport!)

Nu kan alla länder vara med men jag kommer ihåg när svenskarna anlände till Limassol för att träna inför tävlingarna där... De var inte vana med rappa 36g pluggen och det märktes i början ;)

Klart som korvspad att vi har duktiga skyttar här i sverige också men i lerduveskytte har vi inte samma tradition och då blir urvalet lite mindre.

Publicerat

Då kommer ju följdfrågan, vad finns det för filmutbud att tillgå, kanske mest aktuellt med fågelvarianten..

Det tråkiga svaret blir då, nej - det finns i princip inte.

Om ni menar nu DVD:en om hagelskytte och sporting så finns nog en hel massa bra filmer. Har endel här hemma.

Rekommenderar att ta en titt på: http://www.championvideosonline.com/index.html

Extremt bra kvalitet. Och går faktiskt att snappa upp ett å annat i lärdomsväg.

Sen har ju Digweed själv oxå släppt några DVD.. Den första bättre än den senare med 2 skivor, men kommer inte i närheten av Championvideos DVD, tycker jag personligen.

Publicerat

Som en av de 10 bästa röstar jag på Wiz

Publicerat

Djävla skitdator. Fattar inte denna linje.

Publicerat

Jo men det är med de nya fjolliga reglerna...

Annat var det förr med 36g laddningar på 100+ meter och levande duvor som en gren, men det gick inte för PK sverige att vara med i... (vilket jag faktiskt respekterar för jakt är inte sport!)

Nu kan alla länder vara med men jag kommer ihåg när svenskarna anlände till Limassol för att träna inför tävlingarna där... De var inte vana med rappa 36g pluggen och det märktes i början ;)

Klart som korvspad att vi har duktiga skyttar här i sverige också men i lerduveskytte har vi inte samma tradition och då blir urvalet lite mindre.

Sant, sporting var tämligen okänt i detta land i 90 talets. Fanns väl en o annan "lerduvestig".

Så svenska hageltraditioner grundar sej på skeet o nordisk trap och propagandan om öppna borrningar och dålig räckvidd.

Börjar arta sig dock, numera finns det både Engelsk och Fitasc (tur att det är fjolligare regler 100+ med 28g stål kan inte vara skoj)

Förstår att de inte var vana med 36g, här i präktiga svedala sköt vi väl 24g.

Blev själv överraskad på English open för många år sen, sköt med Hull thunder 32g (tror dom hette så).

Mycket rappare än man var van vid...troligen orsaken till mitt magra resultat :D or not.

Publicerat

Som en av de 10 bästa röstar jag på Wiz

Nja.. Det jag sett live så har tex Ledel högre träffprocent per lossat skott :lol:

Publicerat

Nja.. Det jag sett live så har tex Ledel högre träffprocent per lossat skott :lol:

Lätt oväntat att bli omnämd i den här tråden :huh::wub: .

Jag tror det handlar om en viss morgon på tipp och en rätt sliten Wiz. Om du kollar med Walle vad jag presterade under uven tidigare den morgonen (natten) så rasar nog den statistiken betydligt :unsure: .

Häpp.

Publicerat

Kika på detta klipp med Digweed.. 130yards lerduveskytte

Mvh Jon