Publicerat Mars 22, 201214 yr Såg i Svensk Jakt som kom i lådan idag att jag ligger på pallplats i fäll-klassen i förbundets rävjaktstävling. Med 7 rävar!? Är vi bara en dryg handfull som jagar räv med fälla? //Mekus
Publicerat Mars 23, 201214 yr Såg i Svensk Jakt som kom i lådan idag att jag ligger på pallplats i fäll-klassen i förbundets rävjaktstävling. Med 7 rävar!? Är vi bara en dryg handfull som jagar räv med fälla? //Mekus Än finns det hopp för jägarkåren. Förutom en del rötägg... Skulle inte förvåna mig om du fångar grävling i fälla också. Skämt åsido, bra jobbat.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Än finns det hopp för jägarkåren. Förutom en del rötägg... Skulle inte förvåna mig om du fångar grävling i fälla också. Skämt åsido, bra jobbat. Det sitter en skylt utanför fällan där det står vilken handläggare man ska vända sig till om man är grävling, Dona heter hon visst //Mekus
Publicerat Mars 24, 201214 yr Jag är bara 15 år och har en mindre variant av värmländsk tunnelfälla har haft den ute i två år nu brevid där vi gräver ner viss delar av älgavfallet dom är och gräver där men ingen vill gå i fällan du som har fått sju rävar kanske kan ge mig lite tips på vad man ska ha i fällan osv Det lilla antalet kanske beror på att det är svårt att lyckas med jakt på räv med fälla då dom inte är helt dumma rävarna. Vad vet jag? MVH
Publicerat Mars 25, 201214 yr Författare Jag är bara 15 år och har en mindre variant av värmländsk tunnelfälla har haft den ute i två år nu brevid där vi gräver ner viss delar av älgavfallet dom är och gräver där men ingen vill gå i fällan du som har fått sju rävar kanske kan ge mig lite tips på vad man ska ha i fällan osv Det lilla antalet kanske beror på att det är svårt att lyckas med jakt på räv med fälla då dom inte är helt dumma rävarna. Vad vet jag? MVH Jag skulle säga att jag haft tur med mina fällor. Försöker ha dom placerade utmed stenmurar, stängsel eller som just nu en granhäck. Den fällan jag tagit mest rävar i är en värmländsk tunnelfälla som har jag i anslutning till en bondgård och ligger nog runt 4-8 rävar per år. När jag flyttade ut fällan på åkermark för några år sedan så började det ramla in fler än tidigare, det är nog det enda tipset jag har. Brukar ha lite slaktrester efter rådjur eller annat vilt som inte innehåller trikiner i min fälla och kan inte säga att jag märker skillnad på vad som är i fällan så länge det fått ligga till sig lite Lycka till! //Mekus
Publicerat Mars 26, 201214 yr I min fälla så går det årligen in ca:2-3 rävar alla har dock haft skabb som satt sig, däremot så har jag ingen handläggarskylt för Grimbart så dom flyttar in i större antal
Publicerat Mars 26, 201214 yr Har ett pågående projekt i garaget. En sinkabirum rävfälla. Tänkte sätta ut den i vår så kanske man kan fånga sig någon räv till hösten.
Publicerat Mars 26, 201214 yr Läste även någonstans att man skulle täcka över fällorna med mossa och granris osv men det vet jag inte om det funkar eller ger bättre effekt? Någon som provat detta eller kör med detta? MVH
Publicerat Mars 26, 201214 yr Författare @ AnteL: Jag har också hört att det funkar bättre om golvet i fällan är i marknivå och underlaget i och utanför är liknande men jag har inte gjort så på min värmlandsfälla. Att jag lyckas fånga friska och stora rävar(största denna säsongen var en hane på 8,5 kg) kan nog bero på närheten till gården. Dom stryker ju runt husen nattetid och funderar nog mer på hur dom ska lyckas lura nån katt eller ta sig in i hönshuset. Jag har en lotinfälla som jag brukar ha vid några ängar under början av säsongen när det fortfarande går kvigor och betar där, dom behöver ju tittas till varje dag så på köpet får jag veta om det sitter något i fällan. I den brukar det gå i nån ungräv eller två om året, annars är det mest grävling som helt uppenbart inte kan läsa det som står på skylten om att de borde prata med min laika om aktiv dödshjälp istället @Tjörnbon: För varje grävling jag fångar i värmlandsfällan så tror jag mer och mer att dom inte kan läsa... //Mekus