Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funktionssäker och slittålig halvautomat?

Featured Replies

Publicerat

Kikar lite på halvautomater, helst i kaliber 308win men 30-06 funkar oxå.

Dem jag kommer på är;

Sauer 303

Remington 7400

Browning BAR

Winchester sxr

Benelli argo

H&k / carl gustav 2000

Merkel Sr1

Vilken är att rekomendera i förhållande till pris?

Är någon av dem betydligt sämre än någon annan?

Publicerat

Lägg till H&K 770, det är den civila varianten av AK4.

För egen del är det den enda som möjligen skulle kunna konkurrera med Sauer 303 om jag skulle handla halvautomat.

Publicerat

Testade en Sauer 303 på Virå och blev nästan kär, en klar fördel med spänntangent på den, sen har den ett bra trycke åxå.

Publicerat

Vill inte på något sätt verka tvär men har för mig jag såg någonstans att 770 från HoK samt de andra modellerna med samma mekanism inte var tillåtna för jaktändamål i Sverige längre.

Publicerat

Håll dig lååångt borta från Remington 7400 om du vill behålla förståndet ett tag till...

Publicerat
Håll dig lååångt borta från Remington 7400 om du vill behålla förståndet ett tag till...

Instämmer till fullo. Ett praktexempel på hur det blir när firmafesterna spårar ur och slutar vid ritbordet i USA ;)

Va och fipplade i en H&K här om dagen. Så länge det håller, en bra bössa men när börjar att krångla var det ingen höjdare längre :P

Personligen hade jag valt Sauer 303 om jag var tvungen att välja en halvauto, inte snack om något annat.

Publicerat

Lite Ot men var inte remington bättre förr? Har en vän som har en 700 som har några år på nacken och den verkar hålla annan kvalitet än vad bössorna idag gör.

Publicerat
  • Författare

Ja sauern väcker ju onekligen ett ha-begär, dock avskräcker nog priset lite...

Då är väl XT modellen i syntet mest slittålig. Ska in till walter borg och kika lite på den

I veckan tror jag...

Publicerat
  • Författare

Jaha, var och klämde på syntet 303:an nyss, tycker att kolven känns liiite väl plastig... iaf om jag

jämför med kolven på min browning x-bolt.

Kändes som att det blev bättre balans i träkolven...

Är jag skinkig eller?

Publicerat

Ja du är förmodligen skinkig på rätt sätt,

ett drevjaktsvapen behöver sin balans, det är inte svårt att göra en lätt syntetstock, det är svårt att göra en som känns bra och balanserar pangen.

/C

Publicerat
  • Författare

Ok, om man nu utesluter 303:an då, och kanske snävar upp urvalet ytterligare genom att bara köra 308win,

Vilken rekomenderas då?

Publicerat

Då rekommenderar jag KR1an eftersom den känns riktigt bra å hålla i och har för min del ett godkänt trycket för att vara en halvautomat men deb största fördelen är att de inte ens tar tio sekunder att plocka isär den för rengöring så att du kommer åt överallt snabbt enkelt och smidigt å eftersom det är så lätt så gör man det faktiskt också.

Jag har en hagelautomat och den kör jag med tills den börjar krångla innan de blir vapenvård eftersom den är så krånglig å plocka isär för å komma åt på alla sätt. :-P

Publicerat

Köp en 303a! :) Bättre halvautomat hittar du inte :) Dessutom är den säker! Det dom flesta andra fabrikat kallar säkring är inte mkt mer än ett avtryckarstopp...

Pappa har en 303 standard 30-06 som han haft i ca 2-3 år nu o han är helnöjd :) Tyvär är han vänsterskytt så den passar inte mig så värst :( (tur för han)

Bra öppna riktmedel och en riktigt vettigt snabbfäste med :)