Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare till 308w

Featured Replies

Publicerat

Vill ha en ljuddämpare till kaliber 308w så har börjat leta runt lite, både här på forumet och på andra ställen. Men de ända jag hittar är trådar där man vill ha små och lätta dämpare, vilket är lite motsatsen till de jag letar efter.

Jag kommer att ha dämparen på vid smyg, vak och främst åteljakt och sen ta av den vid drevjakter, så storlek och tyngd är inget som besvärat mig.

Den ljuddämpare jag söker ska minska ljudet så mycket som möjligt, minska Rekylen och förbättra precisionen. Om den sen är liten, stor, tung eller lätt spelar inte mig någon roll.

Vilka föredrar ni? Tack på förhand.

Publicerat

Denna kanske motsvarar det du vill ha: Hausken WD506

Total längd: 506mm

Bakkammare: 362mm

Vikt: 1204gram

ca dämpning med modell WD506 i 308w är 40db

Publicerat

Jag köpte en ASE Utra Jet-Z Compact och den är riktigt, riktigt bra!

Jag är ordentligt nöjd i alla fall!

Den är kompakt vilket är trevligt men den är ganska tung. Dock dämpar den ofantligt bra så jag är lika glad varje gång jag skruvar på den! ^_^

Den känns tämligen gedigen men å andra sidan var den inte direkt gratis heller... :mellow:

Så tung, bra och jävligt bra = ASE Utra :)

Publicerat

kanske denna http://www.rccab.se/home/content.asp?page=10 funderar själv på detta

t41 plus e4 blir tydligen 32 cm totalt, bygger 24 cm från pipan, de väger tsm 490g och slutar på 3350kr.

Kanske någon som har testat?

Publicerat
  • Författare

kanske denna http://www.rccab.se/...ent.asp?page=10 funderar själv på detta

t41 plus e4 blir tydligen 32 cm totalt, bygger 24 cm från pipan, de väger tsm 490g och slutar på 3350kr.

Kanske någon som har testat?

Då alla pratat om att rcc är så små och lätta har jag inte kollat på dom men det där verkar ju lovande, att den är ganska lätt va ju inget krav jag hade men de är ju ingen nackdel.

Att den bygger 24 cm extra borde ju iaf inte försämra precisionen?

Publicerat

Att den bygger 24 cm extra borde ju iaf inte försämra precisionen?

Nej, rör kulan dämparen säger det pang

Publicerat

Jag köpte en ASE Utra Jet-Z Compact och den är riktigt, riktigt bra!

Jag är ordentligt nöjd i alla fall!

Den är kompakt vilket är trevligt men den är ganska tung. Dock dämpar den ofantligt bra så jag är lika glad varje gång jag skruvar på den! ^_^

Den känns tämligen gedigen men å andra sidan var den inte direkt gratis heller... :mellow:

Så tung, bra och jävligt bra = ASE Utra :)

Härlig sammanfattning av Ase Utra :)

Har en likadan Jet-Z på min 308:a, men köpte den innan dom blev så jävla dyra, tror min gick på 2.600:-.

Som sagt är dom tunga, men det är nog enda nackdelen jag kan komma på.

Publicerat

Nej, rör kulan dämparen säger det pang

? ska inte kulan röra dämparn?

Publicerat

Engångsdämpare! :D

/Må

Publicerat

Absolut inte!!!

Då är det kaputt som gäller...

Publicerat

Absolut inte!!!

Då är det kaputt som gäller...

Hur kan då en ljuddämpare förbättra precisionen?

En del kapar ju sin pipa från 62 cm eller 57 cm till 50 cm, sätter på en ljuddämpare och säger att precisionen blir bättre?

Publicerat

Hur kan då en ljuddämpare förbättra precisionen?

En del kapar ju sin pipa från 62 cm eller 57 cm till 50 cm, sätter på en ljuddämpare och säger att precisionen blir bättre?

Den prakiska precisionen ökar för att rekylen minskar och för att skytten då kan hantera det bättre.

Den tekniska precisionen kan öka mest på grund av att en kortare pipa är styvare men även för att man får en ny kröning och en annan harmoni i pipan.

Sammantaget leder detta till bättre användbarhet.

Nej en dämp som kulan tar i leder till helt sjuk spridning o risk för att sprängas.

/C

Publicerat

Vet att jag har skrivit i en annan tråd för länge sedan om pipans egenfrekvens vad gäller resonans.

Alla pipor svänger när man skjuter, beroende på material, tjocklek, längd osv så får man olika frekvens på olika pipor.

Med andra ord fungerar en pipa precis som en stämgaffel.

Det viktiga är att kulan alltid lämnar loppet i exakt samma svängning, dvs pipans vinkel, när man skjuter - då skjuter man hål i hål.

Har man en perfekt laddning och tejpar fast en femkrona i framändan av pipan har man nu ädrat pipans självfrekvens och den kommer nu med sannolikhet att sprida som en gödselspridare tills man ändrar laddningen så man hittar en "sweet-spot" igen vad gäller resonansen.

En dämpare påverkar fivetvis detta men pga den höga vikten man tillför så dämpar man oftast i stället svängningarna och på så sätt kan man öka precisionen med en dämpare.

Teoretiskt sätt (i mitt huvud) så har man en pipa som är 10 cm tjock så har man i princip eliminerat alla kännbara svängningarna och då borde skjuta hål i hål på 1000 meter med rätt laddning och konstant vind men vem vill skjuta med en bössa som väger 150 kilo :lol:

Det finns säkert något klipp på tuben som visar en pipas svängningar när man skjuter.

En intressant sak är att kikarsiktet även det rör på sig när man skjuter men här handlar det mer om en krökning är en självsvängning men det ger en hint om vilka krafter som är i spel!

Som musiker har man koll på frekvens och svängningar eftersom det är grundläran i akustik. Gevärspipan "stämmer" man med exakt samma princip!

Hoppas det gjorde saken lite enklare... Annars får du helt enkelt lita på vad vi svamlar om ;)

Edit:

Här ser man ett exempel på detta

Publicerat
  • Författare

Hoppas det gjorde saken lite enklare... Annars får du helt enkelt lita på vad vi svamlar om ;)

Tar nog de sista ;) rekommendera en bra däpare till 308w :)

Publicerat

www.vallrudvision.se/ VMAC V8 köpte jag och är riktigt nöjd iofs enda jag provat.Fastnade för bäst i test + garantin...inget jag ångrar.

Eller jo föresten jag skulle kapat mer av pipan...

Publicerat
  • Författare

En tillägs fråga, hur mycket ändrar sig träffläget på en Sako 85 finnlight i kal 308w med ljuddämpare på?

Då jag har tänkt att ha ljuddämparen på vid vakjakt och utan vid drevjak så sida de ju inte ändra sig allt för mycket.

Eller är detta omöjligt?

Hade tänkt ha samma sikte på vid båda...

Publicerat

En tillägs fråga, hur mycket ändrar sig träffläget på en Sako 85 finnlight i kal 308w med ljuddämpare på?

Då jag har tänkt att ha ljuddämparen på vid vakjakt och utan vid drevjak så sida de ju inte ändra sig allt för mycket.

Eller är detta omöjligt?

Omöjligt att svara på. Måste testas helt enkelt.

Blir det för stor avvikelse kan du notera antal klick på kikarn upp/ner och sida med dämpare av eller på.

mvh/ Må

Publicerat

Det är det man har justering till på siktet... ;)

/C

Publicerat

A-Tec Maxim och sen behöver du inte fundera nå mer på ljuddämpare.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

det finns många bra dämpare att välja emellan. Just med dina spec är det i princip "lättare" att välja dämpare än om man ska välja liten men effektiv som det vanligtvis handlar om.

Men sen är det så att det är väldigt få som har erfarenhet av flertal dämpare och svaren blir lite därefter när man frågar på ett forum, nästan alla rekomenderar det dom själva har valt.

Jag tycker du bör kolla lite olika alternativ som lever upp till dina spec och sedan försöka leta omdömen om dom och kanske få möjligheten att testa dom eller iaf nån av dom och sedan göra ditt val.

Publicerat

Själv är jag av någon anledning sugen på en ASE Utra SL5...

Ser smidig ut tycker jag... :D

/Må

• 4 months later...
Publicerat

Jag har funderat på dämpare till min 308 Sako 85 SS ett tag. Vill ha så kort, lätt, billig men ändå effektiv som möjligt....tips och totalkostnad?

Publicerat
A-Tec Maxim och sen behöver du inte fundera nå mer på ljuddämpare.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Håller med...blev grymt impad av dämpförmågan på en dylik när jag agerade markör på björnpasset härom helgen...en skytt hade en Maxim på en 30-06. Jädrigt bra dämp...överlägsen den Stalon Whisper på en 308'a som sköts i samma veva.

Publicerat

Jag har funderat på dämpare till min 308 Sako 85 SS ett tag. Vill ha så kort, lätt, billig men ändå effektiv som möjligt....tips och totalkostnad?

Svårt att få allt! Men AimZonic compact fyller nog en del av dom kraven.

Publicerat

Eller är detta omöjligt?

Jag har en Sako Finnlight 75 med en ASE Ultra och det är ca 5 cm i skillnad, snett ner till höger, på 100 m. Skjutet i skjuttunnel där bössan satt mer eller mindre fast i stödet.