Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är nolfie?

Featured Replies

Publicerat

Tjena, jag är jen 23årig kille som avlägger teoriprovet för jägarexamen på söndag (1/4) och hoppas på bra resultat där. Börjar blir lite less på alla fåglar bara :D

Bor i Sundsvall och har inga större kopplingar till jakt, en morfar som jagat hela livet och har egen mark och som man var med på älgpasset när man var mindre. Nu har morfar slutat jaga för ett tag sedan och det finns ingen annan i släkten som har examen så jag kände att det var dags, har sagt i minst 5 år att jag ska göra det men det är alltid annat som ska göras. Men man märker nu när man läser om jakt hur sugen man blir att själv åka ut och jaga.

Mina övriga intressen är att fiska och titta på sport.

Jag har ett stort intresse för natur men mindre erfarenhet av jakt och hoppas kunna få hjälp med lite allt möjligt här på forumet, verkar vara en skön stämning här. Kommer nog dyka upp lite trådar om saker jag har frågor om och jag hoppas ni kommer kunna ha tålamod och rättar mig om jag är helt ute och cyklar :)

/Patrik

Publicerat

Välkommen och lycka till på söndag!

/Cris

Publicerat

Välkommen! :)

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Välkommen och lycka till med provet, skytteträningen och din första jaktsäsong i höst :P

Publicerat
  • Författare

Välkommen och lycka till med provet, skytteträningen och din första jaktsäsong i höst :P

Tackar! Ja det kommer krävas en del skytte, speciellt hagel. Kulskytte har man en del gratis med lumpen osv, men hagel har jag aldrig provat så det ska bli en upplevelse.

Publicerat

Hej & välkommen hit! :)

Givetvis så håller vi tummen för dig på söndag. :)

Publicerat
  • Författare

Tack alla och håll tummarna!

Det lär behövas, sliter mig håret när det gäller att se skillnad på dom olika gässen och änderna, sedan ska man ju även komma ihåg vad faanskapen heter... <_<

Publicerat
  • Författare

Efter att ha slitit mig i håret när det gäller fåglarna upptäcker jag på provet att det är väldigt få fåglar och jag klarar det galant! Så nu är det bara skjutningen kvar. :)

Publicerat

Grattis! hoppas det går bra. det är bara o ta det lungt så går det nog bra. Välkommen förresten. O fråga på bara.

Publicerat

Välkommen! :)

Publicerat

Välkommen :D

Publicerat

Välkommen:-)

mvh

Publicerat

Välkommen och lycka till på skjutningen! häng dem högt!

Publicerat

Välkommen.

Kul o se att det finns fler här som har teorin klar men ingen skjutning gjord än:) då känner man sig helt plötsligt mindre ensam som rookie;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen fick man samtalet om att skjutningen kommer genomföras nu på söndag, imorgon blir det att åka och öva lite hagel...

Publicerat
  • Författare

Sådärja, då var skjutningen klar, klarade allt på första försöket :)

Såhär blev serien på älgbanan.

5 T 5 T

5 T 4 3

4 4 5 5

Publicerat

Grattis! Jag kör mitt prov för precision och högvilt imorn, är i mina egna ögon redan klar då det hela är barnsligt lätt:) med det sagt skiter det sig väl på något:(

Snabb fråga:

"T" i din serie-utskrift från älgbanan, är det 5-1an du menar?

Publicerat
  • Författare

Grattis! Jag kör mitt prov för precision och högvilt imorn, är i mina egna ögon redan klar då det hela är barnsligt lätt:) med det sagt skiter det sig väl på något:(

Snabb fråga:

"T" i din serie-utskrift från älgbanan, är det 5-1an du menar?

Nä T är vad jag förstår låg träff, ska kolla om jag hittar nån bild så blir det tydligt. :)

Lycka till!

e1f0eef2281e492f7fdb3ad9c22c2aa6-2.png

Alltså inom träffområdet men utanför 3an. Hade alltså låga träffar på andra skotten under dom 2 första serierna.

Publicerat

Ok, tack då fick jag lära mig nåt mer idag:)